اعلام شرط های مصوبه تسهیلات بازار اجاره ، معامله مسکن بدون کد رهگیری مورد تایید نیست

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، به گزارش خبرنگاران، محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بخش خبری 21 شبکه یک سیما با بیان اینکه مصوبه تسهیلات بازار اجاره دارای چند شرط است گفت: مستاجر باید در دوره اجرای فعلی به تعهدات خود عمل نموده باشد و مستاجری که باعث ضرر و زیان به مالک شده باشد با تشخیص دستگاه قضایی مشمول این تمدید مهلت اجاره نخواهد شد .

اعلام شرط های مصوبه تسهیلات بازار اجاره ، معامله مسکن بدون کد رهگیری مورد تایید نیست

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

محمودزاده بیان نمود: اگر مالکی در دوره اجاره قصد فروش ملک داشته باشد به شرطی که فروش رسمی باشد نه قولنامه ای و صوری مستاجر باید ظرف 2 ماه تخلیه کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی شرح داد: تمامی اجاره نامه های مسکن از امروز که مصوبه صادر شده و تاریخ سر رسید است تمدید اتوماتیک می گردد و طبق این مصوبه میزان افزایش اجاره بها در تهران 25 درصد و در سایر شهرها 15 درصد است.

محمودزاده توضیح داد: بازار اجاره یک موضوع بین المللی است و تمامی کشورها در شرایط کنونی با آن در گیر هستند. طبق مطالعه ای که در 35 کشور جهان از جمله آمریکا و اروپا و کشورهای آفریقایی اجرا شده هیچ کدام لغو اجاره انجام نداده اند و این اقدام را قانونی نمی دانند. بیشتر آنها با همان شرایط قبلی و بدون افزایش قیمت و حتی در مورد املاک تجاری با کاهش نرخ های اجاره این موضوع را دنبال نموده اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی تاکید نمود: این یک موضوع بین المللی و جهانی بوده که مورد توجه همه دولت های درگیر است و تصمیماتی در این زمینه گرفته شد .

او درباره تخصیص تسهیلات اجاره برای مستاجران که مقرر شده بود این تسهیلات به مالکان پرداخت و کارمزد آن توسط مستاجران پرداخت گردد و پس از اتمام مدت قرارداد این تسهیلات به وسیله مالکان به بانک ها بازگردانده گردد هم اضافه نمود: موضوع تامین اقتصادی درباره ساخت و اجاره توسط معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی ظرف 10 روز پیش ابلاغ شده و امیدواریم در هفته آینده پیشنهاداتی در این زمینه اخذ گردد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه مصوبه اخذ کد رهگیری در معاملات در جلسه هیات دولت سال 88 تصویب شده و دارای حکم قانونی است گفت: تمامی معاملات اعم از اجاره و خرید و فروش و رهن مسکن هر نوع اجاره و مبایعه نامه طبق این مصوبه باید کد رهگیری دریافت نمایند.

محمود زاده بیان نمود: بعضی از مالکان و یا بنگاه های معاملاتی که تمایلی به این کار ندارند بیشتر مباحث اقتصادیاتی را در نظر می گیرند.

او گفت: به دلیل آنکه همزمان در سامانه املاک و مستغلات کار می کنیم و قرار است به زودی واحدهای خالی از سکنه هم شناسایی گردد این کد رهگیری بسیار موثر است و شناسایی کامل از محل انجام می گردد. واحدهایی که مستاجر در آن زندگی می نماید مشمول این طرح نمی شوند.

این مقام مسئول اظهار کرد: دو مصوبه از امروز به اجرا می رسد و ضمانت اجرای آن عدم صدور حکم تخلیه برای مستاجران است.

او ادامه داد: طبق مصوبه امروز قراردادهای اجاره تمدید شده تلقی می گردد.

3 شرط برای تمدید اجاره نامه ها با شرایط مصوب دولت

محمودزاده تاکید نمود: البته تمدید اتوماتیک قراردادهای اجاره چند شرط دارد. اول اینکه اگر مستاجر در دوران اجاره به تعهداتش عمل ننموده و باعث ضرر و زیان مالک شده بود، مشمول این مصوبه نمی گردد و باید تخلیه کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دومین شرط این است که اگر مالک، واحد خود را به صورت رسمی فروخته باشد دو ماه از تاریخ فروش مستاجر مهلت دارد که واحد را تخلیه کند.

وی با بیان اینکه از امروز تمام قراردادها از جمله اجاره ثبت می شوند و باید کد رهگیری برای آن صادر گردد، ادامه داد: این سه موضوع مهم ترین مصوبات امروز دولت برای بازار اجاره بوده است که به طور کامل اجرایی خواهد شد.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا پس از این مصوبات مستاجر می تواند در حالی که تاریخ قرارداد آن به اتمام رسیده، علی رغم خواسته مالک، واحد را تخلیه نکند، گفت: تمام قراردادها تمدید شده تلقی می شوند مگر اینکه مستاجر مشمول آن دو شرط گفته شده نباشد.

معاون امور مسکن و ساختمان با بیان اینکه هیچ مالکی نمی تواند مستاجر را وادار به تخلیه واحد کند، گفت: اگر مستاجر افزایش نرخ حدبیشتر 25 درصدی در تهران و 20 درصد در سایر شهرها را نپذیرد و به تعهدات قرارداد سال گذشته پایبند نبوده باشد، باید نسبت به تخلیه واحد اقدام کند در غیر این صورت با پشتیبانی مراجع قضایی از مستاجر، قرارداد تمدید می گردد.

او تاکید نمود: اگر مستاجر شامل تمام این شروط گفته شده باشد، مالک نمی تواند مستاجر را وادار به تخلیه کند و مراجع قضایی هم حکم تخلیه برای مستاجر صادر نمی نماید.

محمودزاده گفت: این شرایط تا زمان خاتمه کرونا ادامه خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 201

به "اعلام شرط های مصوبه تسهیلات بازار اجاره ، معامله مسکن بدون کد رهگیری مورد تایید نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شرط های مصوبه تسهیلات بازار اجاره ، معامله مسکن بدون کد رهگیری مورد تایید نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید