اندیشکده، بحران داخلی آمریکا ناشی از کرونا و تشدید تقابل واشنگتن با چین، ایران و روسیه

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، شورای امور بین الملل روسیه نوشته است کاهش درآمد و افزایش بیکاری در آمریکا، ترامپ را به سمت تشدید مقابله با چین، ایران و روسیه می کشاند.

اندیشکده، بحران داخلی آمریکا ناشی از کرونا و تشدید تقابل واشنگتن با چین، ایران و روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اندیشکده روسی به نام شورای امور بین الملل روسیه (ریاک) مصاحبه ای با گلیب ایواشنتسوف، دیپلمات با سابقه این کشور در دوره اتحاد جماهیر شوروی و فدراسیون روسیه را منتشر نموده است. در این مصاحبه سیاست های ایالات متحده آمریکا در پساکرونا و تغییر معادله های دنیای مورد آنالیز قرار گرفته است که به نظر کارشناس، واشنگتن برای رهایی از بحران های داخلی، اقدامات تقابلی در سیاست خارجی خود را افزایش خواهد داد.

اقدامات تند واشنگتن در قبال به چین و ایران

ایواشنتسوف درباره تاثیر ویروس کرونا بر اولویت های سیاست خارجی آمریکا، گفته است: ویروس کرونا سه شرایط را برای سیاست خارجی واشنگتن ایجاد نموده است. اول اینکه در حال حاضر در ذهن مصرف نمایندگان بازار دنیای، کالاهای چینی با نام ویروس کرونا همراه است. این موضوع برای واشنگتن مطلوب است که رقیب چینی آنها برای مدتی صندلی خود در بازار دنیای را از دست داده است. مهم نیست فراورینمایندگان کالاهای چینی چقدر اطمینان دهند که مصحولات چینی بی خطر است، بلکه مشتریان سنتی آنها در اروپا و ایالات متحده آمریکا در خرید این کالاها همچنان احتیاط می نمایند. دوم اینکه فضای مالی موجود در اروپا که واشنگتن از اواخر دهه 1980 با آن مخالفت نموده نیز در حال نابودی است. سومین شرایط نیز پایین آمدن ارزش روبل روسیه در نتیجه کاهش قیمت نفت و خسارت های مالی بر مسکو است.

وی معتقد است: ترامپ با تمجید از برنامه بازفراوری مجدد آمریکا به وسیله حمایت از فراورینمایندگان و تقویت پایگاه ملی خود توانست در انتخابات 2016 پیروز گردد. اما واشنگتن در حال حاضر انتظار افزایش بیکاری و کاهش شدید فراوری ناخالصی داخلی را دارد و این موضوع تعداد شهروندان ناراضی از ترامپ در رقابت ریاست جمهوری 2020 را افزایش می دهد، بنابراین ترامپ مجبور است که برای جلوگیری از آن کاری انجام دهد. در اینجاست که می توان انتظار اقدامات تند در سیاست خارجی واشنگتن نسبت به چین و یا ایران را داشت.

افزایش اتهامات ایالات متحده آمریکا علیه چین

دیپلمات روس در این مصاحبه تاکید نموده است که کلیه توافقات صورت گرفته برای برطرف یا کاهش تحریم ها علیه چین نیز از بین رفته و واشنگتن تحریم های جدیدی علیه پکن اعمال خواهد نمود که بیشتر در حوزه محدودیت های انتقال فناوری خواهد بود. چنین تدابیری از حمایت گسترده مردمی برخوردار است و 71 درصد شهروندان آمریکایی می خواهند فراوریی های خود را از چین خارج نمایند. از سوی دیگر اتهامات مربوط به شیوع کرونا در ووهان و مقصر خواندن چین ادامه خواهد داشت.

ایواشنتسوف معتقد است که کمپین اتهامات علیه چین در ساخت اسلحه افزایش می یابد و در درجه اول مربوط به تسلیحات کشتار جمعی، هسته ای و بیولوژیکی می گردد. در درجه دوم نیز مسائل دریای جنوبی چین و تهاجمی خواندن برنامه های پکن نسبت به کشورهای همسایه نیز بهانه ای برای افزایش هجمه ها با مشارکت تایوان و بیانیه های ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل علیه پکن خواهد بود.

آمریکا و حاکمیت دنیای از دست رفته

به اعتقاد این دیپلمات روس، واشنگتن ابتدا در برخورد با ویروس کرونا همان سیاست آمریکا اول را پیش گرفت، اما از سوی دیگر نتوانست به سرعت با بیماری کرونا در کشور خود مقابله کند و این عامل جذابیت و نفوذ آنها در دنیا را کاهش داد، اما مقابله سریع چین با ایپدمی کرونا موقعیت پکن در دنیا ر ا تقویت کرد. همه این عوامل موجب تشدید درگیری ایالات متحده با چین، روسیه و تا حد زیادی با ایران شده تا بتواند به رهبری دنیای خود بازگردد، این موضوع رویکرد فعلی آمریکا نسبت به شرایط حاکمیت دنیای را نشان می دهد. واشنگتن با شیوع ویروس کرونا نه تنها تمام ابزارهای خود مانند تحریم ها، جنگ های تجاری، جنگ اطلاعاتی، بازدارندگی سیاسی و باج خواهی به وسیله ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی جدید را رها نکرد، بلکه ویروس کرونا به عنصر جدیدی در جنگ اطلاعاتی این کشور علیه پکن، مسکو و تهران تبدیل شد.

ایواشنتسوف همچنین پیش بینی نموده که ممکن است فعالیت های آمریکا در کشورهای بالتیک، اروپای شرقی، بالکان و خاورمیانه کاهش پیدا کند و به جای آن واشنگتن به منظور مقابله با چین، به تقویت مناسبات نظامی خود با کشورهای ژاپن، تایوان، کره جنوبی و استرالیا بپردازد. همچنین کوشش های جدیدی برای گسترش مناسبات و تنوع ابعاد راهبردی با هند صورت می گیرد. البته تغییر در سیاست های واشنگتن نسبت به کره شمالی، با هدف دور کردن پیونگ یانگ از پکن نیز دور از ذهن نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 191

به "اندیشکده، بحران داخلی آمریکا ناشی از کرونا و تشدید تقابل واشنگتن با چین، ایران و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، بحران داخلی آمریکا ناشی از کرونا و تشدید تقابل واشنگتن با چین، ایران و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید