برای مراقبت از چشم ها چه کار هایی باید انجام دهیم؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، برای مراقبت از چشم ها باید عوامل محیطی و رفتاری را رعایت کنید. برای مثال، فاصله مناسب بین چشم تا صفحه نمایش یا کتاب را رعایت کنید. یا اینکه نور اتاق را طوری تنظیم نموده تا چشم ها دچار آسیب نشوند. البته بعضی مسائل خاص چشم دارای راه چاره های خاصی نیز هستند.

برای مراقبت از چشم ها چه کار هایی باید انجام دهیم؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - آیا می دانید که بعضی از میکروب ها می توانند به قرنیه چشم آسیب برسانند؟ چشم ها مهمترین عضو بدن انسا ن ها هستند. بنابراین حفظ سلامت آن ها اهمیت زیادی دارد. برای مراقبت از چشم ها موارد زیر را رعایت کنید:

1. از مالیدن چشم ها خودداری کنید

دست ها در معرض چرک، گرد و خاک و باکتری های فراوانی قرار دارند و با هر بار تماس و مالیدن دست به چشم ها وارد آن می شوند. پس از مالیدن دست ها به چشم خودداری کنید تا از ورود آلودگی و سوزش جلوگیری شود. اگر هم این عادت در شما ریشه دوانیده، کوشش کنید آن را در سریعترین زمان ممکن ترک کنید.

2. دست ها را مرتب بشوئید

به طور منظم دست ها را بشوئید تا باکتری ها از بین رفته و از تماس آن ها با چشم ها، عینک ها و لنز های طبی جلوگیری شود.

3. چشم را در برابر نور محافظت کنید

قرار دریافت در معرض نور خورشید و اشعه های ماوراء بنفش خطر انحطاط شبکیه چشم را در بین افراد مسن افزایش می دهد و موجب آفتاب سوختگی قرنیه یا فتوکراتیت می شود. بنابراین علی رغم اهمیت پیروی از مد و زیبایی صورت، عینک آفتابی را برای مراقبت از چشم هایتان بهره ببرید. اگر استفاده از عینک آفتابی برای شما خوشایند نیست، بجای آن از عینک های مسدود نماینده اشعه های ماوراء بنفش یا لنز های طبی بهره ببرید. پوشیدن کلاه لبه دار، چادر و کلاه را نیز توصیه می کنیم.

4. آب یا مایعات سالم را به مقدار فراوان بنوشید

مصرف کافی آب یا دیگر نوشیدنی های سالم برای سلامت کلی بدن و از جمله چشم ها نیز مفید است. چشم های خود را با مصرف منظم آب و انواع نوشیدنی ها در برابر خشک شدن و سوزش ایمن کنید.

5. از استعمال دخانیات پرهیز کنید

استعمال دخانیات شما را در برابر انحطاط شبکیه چشم و دیگر بیماری های از قبیل آب مروارید آسیب پذیرتر می نماید. استعمال دخانیات همچنین به عصب های بینایی آسیب می رساند. باید توجه داشته باشید که این امر تأثیرات مخربی بر قوه بینایی شما بر جا خواهد گذاشت.

6. از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید

موادی مانند بتا کاروتین، لوتئین، امگا 3، لیکوپین، و ویتامین های C، A و E نقشی حیاتی در سلامت و مراقبت از چشم ها به عهده دارند؛ بنابراین کسب اطمینان از مصرف غذا های متنوع سرشار از مواد مغذی مزبور، ضروری است. اگر می خواهید با منابع غذایی شامل این ویتامین ها آشنا شوید، مطالعه مطالب موجود در لینک ها زیر را به شما توصیه می کنیم:

7. فاصله قانونی را از صفحه نمایش ها حفظ نموده و روشنایی اتاق را تنظیم کنید

صفحه نمایش کامپیوتر باید در فاصله بیش از 35 سانتی متری چشم ها قرار داده شود و به نحوی تنظیم شود که 20 درجه پایین تر از سطح چشم ها قرار گیرد. به این ترتیب از خستگی چشم ها جلوگیری می شود. برای مراقبت از چشم ضروری است اطمینان کسب کنید که روشنایی اتاق به اندازه کافی در سراسر اتاق پخش شده است. باید به خاطر داشت که نور متمرکز یا بسیار روشن موجب ایجاد تشعشع شده و فشار فراوانی به چشم ها وارد می نماید.

8. قاعده 20-20-20 را رعایت کنید

اگر قصد دارید چشم های خود را در بهترین حالت حفظ کنید، باید به قاعده 20-20-20 که به قرار زیر است، پایبند باشید:

هر 20 دقیقه یکبار چشم ها را از صفحه نمایش کامپیوتر برداشته و به فاصله 20 متری نگاه کنید.

به طور متوالی 20 مرتبه چشم ها را باز و بسته کنید تا از خشکی چشم جلوگیری شود. هر 20 دقیقه یکبار از جایگاه خود بعضیزید و 20 قدم راه بروید. این عمل فقط برای چشم ها مفید نیست، بلکه وضعیتی مناسب را به وجود آورده و جریان خون را در سراسر بدن بهبود می بخشد. به این ترتیب به تحرک نیز واداشته می شوید.

9. توجه به آرایش صحیح چشم مهم است

اگر قصد مراقبت از چشم های خود را دارید، پس از برند های مناسبی برای آرایش چشم بهره ببرید. استفاده از سایه چشم، ریمل و خط چشم را که موجب واکنش آلرژیک چشم ها می شوند، متوقف کنید. همچنین نباید فراموش کنید که باید آرایش خود را پیش از خواب پاک کنید. به این صورت از ایجاد باکتری های ناشی از به جامانده های وسایل آرایشی در ناحیه چشم جلوگیری می کنید. به همین ترتیب برس های آرایش خود، به ویژه برس های آرایش چشم، را نیز به طور منظم تمیز کنید.

10. به اندازه کافی بخوابید

چشم ها نیز مانند سایر اعضای بدن نیازمند احیا و بازسازی خود هستند. پس برای مراقبت از چشم های خود، اطمینان کسب کنید که خواب روزانه شما منظم و مکفی است، چون چشم ها به وسیله خواب استراحت نموده و خود را احیا می نمایند.

11. در فعالیت های مختلف از پوشش های ایمنی مناسبی برای چشم بهره ببرید

در حین انجام هر کاری نسبت به ایمنی چشم های خود اطمینان حاصل کنید. برای مثال، هنگام شنا از عینک حفاظ دار بهره ببرید تا از ورود کلرین به چشم جلوگیری شود. ضمناً اگر مشغول باغبانی، نقاشی، ساخت و ساز یا هرگونه فعالیت دیگری در منزل شخصی خود هستید، از عینک های ایمنی بهره ببرید تا از ورود گرد و خاک، باکتری و صدمه رسیدن به چشم ها پیشگیری کنید.

12. نظافت محیط پیرامون خود را رعایت کنید

لکه ها و گرد و خاک موجب سوزش چشم می شوند، پس مطمئن شوید که نظافت در محیط کار و زندگی شما رعایت می شود. لباس های کتانی و حوله های خود را به طور مرتب عوض کنید و از به هم ریختگی محیط کار خود جلوگیری کنید.

13. حداقل دو سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید

معاینه کامل چشم، که شامل پراکندگی مردمک چشم نیز می شود، می تواند به تشخیص خطر ابتلای شما به بیماری های اصلی چشم (مانند رتینوپاتی دیابتی)، که اتفاقاً هیچ علائم و اخطار قبلی نیز ندارند، کمک کند. به وسیله معاینه چشم همچنین اطمینان حاصل می کنید که نسخه عینک آفتابی و لنز های طبی شما به روز هستند.

14. لنز های طبی خود را مرتباً تمیز کنید

لنز های طبی را فقط با مایع های ویژه تمیز کنید و از استفاده از آب شیر یا آب مقطر دوری کنید. در صورتی که از قواعد منظم تمیز کردن لنز های طبی پیروی نکنید، آلودگی ها به چشم های شما نفوذ نموده و خطر ابتلا به بیماری قرنیه یا حتی نابینایی یکی از چشم ها وجود خواهد داشت. هرگز لنز های طبی هیچ کس را استفاده یا به امانت نگیرید و همواره آن ها را در هنگام خواب از چشم بیرون بیاورید، مگر اینکه چشم پزشک این کار را برای شما مجاز دانسته باشد

چگونه با مسائل بینایی خود رفتار کنیم؟

مطابق یافته های محققان انجمن چشم پزشکی آمریکا، مسائل خاص چشم دارای راه چاره های خاصی نیز هستند. در ادامه به تعدادی از این مسائل و راه چاره ها نگاهی می اندازیم:

1. حساسیت به نور روشن

عینکی را انتخاب کنید که 75 تا 90 درصد نور قابل مشاهده را مسدود کند. به علاوه، عینکی که 99 تا 100 درصد اشعه های ماورای بنفش A و B را مسدود کند نیز می تواند به پیشگیری از آب مروارید چشم کمک برساند. همچنین انتخاب عینک های مسدود نماینده طول موج آبی ایده خوبی است. عینک های تیره را در طول شب یا در منزل استفاده نکنید، چون در دراز مدت موجب افزایش حساسیت چشم به نور می شود.

چشم های خارش دار، سوزش دار یا قرمز: این علایم می توانند نشانه خشکی چشم رایج در سنین بالای 50 یا فراوری مخاطی فراوان در میان استفاده نمایندگان لنز های طبی باشند. احتمالاً استفاده از اشک مصنوعی برای چشم های خشک مفید واقع می شود. تعدادی از بیماران حساسیت چشمی می توانند به لنز های قابل عرضه یا روزانه روی آورند. اشخاصی از قبیل: استفاده نمایندگان لنز های طبی و بزرگسالان بالای 50 سال، که علایم مزبور را در خود مشاهده می نمایند، باید برای درمان به متخصص مراقبت از چشم مراجعه نمایند.

2. مشکل تابش نور بیش از حد

اگر نور چراغ جلو خودرو ها در طول شب مسئله ای همیشگی برای شماست و یا در محیط های مقتضی شرایط بصری مشابهی کار می کنید، پس از متخصص مراقبت از چشم خود بخواهید تا لنز های ضدانعکاسی را برای شما تجویز کند. این وسایل به کاهش نور زیاد و انعکاس آن هم در طول روز و هم شب کمک می رسانند. به یاد داشته باشید که افزایش حساسیت به تابش نور زیاد شاید علامتی از ابتلا به آب مروارید و دلیلی برای انجام معاینات چشم باشد.

3. ضعف بینایی در سنین پیری

علاوه بر نسخه جدید لنز های عینک، یکی از مقیاس های چشم های اشخاص پا به سن گذاشته عبارت است از لامپ های بیشتر در خانه و نصب روشنایی در محیط کار. در این گونه موارد، لامپ های مهتابی با خروجی بالا را انتخاب کنید تا همزمان با کاهش مصرف انرژی، خروجی نور بیشتری نیز داشته باشید. تابش روشنایی غیر مستقیم را حذف کنید.

4. مشکل داشتن با عینک های جدید

اگر مدتی است از لنز های طبی جدید استفاده می کنید، اما هنوز هم از مسائلی مانند تاری دید، دید دوگانه و ... رنج می برید، باید به متخصص مراقبت از چشم خود مراجعه کنید. احتمالاً متخصص بتواند مشکل را با تغییر قاب یا نسخه حل نماید.

5. مشاهده نقطه های مزاحم

عموماً دیدن نقطه ها یا اجسام شناور یکی از تجربه های شایع و بدون ضرر در میان افراد مسن است. اما دیدن روشنایی مختصر یا، در بعضی موارد، اجسام شناور شاید نشانی از مسائل جدیتری مانند رتینوپاتی دیابتی، بیماری شریان کاروتیدی یا مراحل ابتدایی جداشدگی شبکیه چشم نیز باشد. پس در صورت داشتن چنین علایمی به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 667

به "برای مراقبت از چشم ها چه کار هایی باید انجام دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مراقبت از چشم ها چه کار هایی باید انجام دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید