در سفر همتی به عراق چه گذشت؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، امروز رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به عراق سفر کرد که طی آن توافقات و مذاکراتی با مسئولان بانکی و مالی این کشور صورت گرفت که مهم ترین دستاورد این سفر آزادسازی منابع ارزی و برطرف محدودیت هاست.

در سفر همتی به عراق چه گذشت؟

برای سفر با مبلغ تور پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

به گزارش خبرنگاران، صبح امروز (21 مهر) رئیس کل بانک مرکزی کشورمان برای مذاکره با مقامات بانکی و اقتصادی عراق در جهت آزادسازی منابع اقتصادی ایران راهی این کشور شد که طی این سفر با رئیس کل بانک مرکزی عراق، نخست وزیر، وزیر دارایی، رئیس بانک تجارت و مسئولان بانکی و اقتصادی این کشور ملاقات و مذاکره کرد.

یکی از موضوعات مورد تاکید در این سفر حل مسائل بانکی و اقتصادی ایران بوده است که طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی عراق مقامات این کشور بر حل وفصل مسائل بانکی میان دو کشور تأکید دارند و به زودی با سازوکارهای اتخاذشده، این مسائل رفع خواهد شد.

همچنین، در این راستا پیشنهاد تشکیل کمیته ای مشترک با حضور مقامات بانکی و اقتصادی دو کشور برای دست یافتن به راهکاری لازم برای حل مسائل ایران و عراق نیز مطرح شد.

علاوه براین، همتی نیز در گفت وگو با رئیس کل بانک مرکزی عراق ابراز امیدواری نموده که با همکاری همتای عراقی خود مسائل پیچیده بانکی میان دو کشور رفع گردد.

از سوی دیگر، نکته حائز اهمیت در مذاکرات امروز تحقق توافقات خوبی برای آزادسازی منابع اقتصادی بانک مرکزی کشور است که گشایش های ارزی و اقتصادی برای کشورمان فراهم خواهد نمود.

همچنین، آنطور که همتی از جزئیات ملاقات خود با نخست وزیر عراق اعلام نموده، این مقام مسئول در عراق دستورات لازم به بانک های مرکزی و تجارت این کشور را برای تسریع در اجرای توافقات انجام شده، صادر نموده است و بدین منظور نیز مقرر شده به طور هفتگی فرایند انجام این توافقات میان دو کشور پیگیری گردد.

با توجه به اینکه کشورمان در پی صادرات برق و گاز به عراق منابع اقتصادی چشمگیری در بانک های این کشور دارد و دستورات لازم به بانک های مرکزی و تجارت عراق جهت تسریع در اجرای آزادسازی منابع اقتصادی ایران داده شده است، با این حساب گام های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی بین دو کشور برداشته شده و گشایش های ارزی قابل توجهی برای ایران انجام شده است.

در این زمینه، اطلاعات دریافتی خبرنگاران بیانگر این است که کشورمان میخواهد از منابع اقتصادی و ارزی خود در عراق برای تامین واردات کالاهای اساسی و دارو استفاده کند و ارزهای حاصل از آن را به این امر تخصیص دهد.

نگاهی به نتایج سفرهای قبلی همتی به عراق بیانگر این است که توافقنامه مهم ساز و کار پرداخت اقتصادی میان دو کشور در 16 بهمن 1397 امضا شد و در سفر خرداد امسال نیز وی پیروز شده تا با این کشور درباره استفاده از منابع اقتصادی ایران برای واردات کالاهای اساسی مانند دارو از عراق به تفاهم برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 457

به "در سفر همتی به عراق چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سفر همتی به عراق چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید