راهکارهای کاهش اضطراب و نگرانی در دوران شیوع کرونا، اعضای خانواده در حل مسائل همفکری نمایند

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، یک روانشناس راهکارهای کاهش استرس، اضطراب و نگرانی ناشی از بحران کرونا در زمان خانه نشینی را تشریح کرد و گفت: اعضای خانواده باید زمانی را برای صحبت و هم فکری به منظور حل مسائل و کاهش اثرات بحران بیابند.

راهکارهای کاهش اضطراب و نگرانی در دوران شیوع کرونا، اعضای خانواده در حل مسائل همفکری نمایند

پروین محمدزاده در تبادل نظر با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران با اشاره به شیوع بیماری کرونا و لزوم آنالیز راهکارهایی برای کاهش استرس و نگرانی آن اظهار کرد: در این شرایط، مهم ترین نکته این است که به سلامت روانی خانواده ها توجه گردد، هرچه ارتباط بین اعضای خانواده ها بیشتر باشد و رابطه ها غنی تر و صمیمانه تر و حاوی درک متقابل باشد، گذر از این مرحله راحت تر خواهد بود.

وی افزود: به دلیل شیوع این بیماری و لزوم قرنطینه خانواده ها، شرایط اقتصادی بسیاری از خانواده ها تغییر نموده و اینکه اعضا مجبورند در خانه بمانند، کار و کاسبی کساد شده است؛ بنابراین اگر از قبل ذخیره و پس انداز داشته باشیم، می توانیم برخورد بهتری با این بحران داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه ادامه داد: یکی از مهارت های زندگی در چنین شرایطی این است که اعضای خانواده زمانی را برای صحبت و هم فکری به منظور حل مسائل و کاهش اثرات بحران بیابند و می توانند نکات و نظرهای مختلف خود را عنوان و سپس یادداشت و مسائل را به بخش ها و اجزای مختلف تقسیم نمایند.

محمدزاده بیان نمود: این کار مانند نوشتن خاتمه نامه است که باید هرکدام از فرضیه ها که منافع بیشتر و مضرات کمتری دارد را انتخاب و زمان اجرای آن را مشخص کنیم و به صورت برنامه ریزی شده جلو برویم.

مراجعه به کلینیک های مشاوره در صورت داشتن استرس حاد

وی بیان نمود: بعضی خانواده ها استرس حاد دارند و یا دچار اضطراب فراگیر هستند و برای هر موضوعی هرچند کم اهمیت سریعاً مضطرب می شوند، اگر افرادی در خانواده دچار چنین روحیه ای هستند، بهتر است در چنین مواقعی مانند بحران کرونا به کلینیک های مشاوره مراجعه نمایند تا علاوه بر کاهش استرس بتوانند از نظر اقتصادی هزینه ها را مدیریت و کنترل نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه تأکید کرد: توجه به کارهایی که می توان در خانه انجام داد، ازجمله راهکارهایی است که در دوران قرنطینه مفید است و موجب کاهش استرس و نگرانی افراد می گردد و دانستن اینکه انسان می تواند با خلاقیت بیشتر بسیاری از مسائل قرنطینه را حل نماید.

محمدزاده یادآور شد: از دولت می خواهم به فکر اقشار آسیب پذیر باشد و به خبرنگارانن توجه کند؛ چراکه بسیاری از اقشار بدون یاری دولت نمی توانند بر این بحران چیره شوند؛ بنابراین استانداری ها، شهرداری ها و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی می توانند در کاهش اثرات بحران به مردم یاری نمایند.

لزوم پخش برنامه های مشاوره ای در رسانه ملی

وی با اشاره به نقش صداوسیما در مقابله با بحران ویروس کرونا به خبرنگاران گفت: رسانه ملی بهتر است که در دوران قرنطینه، برنامه های مشاوره ای بگذارد و با دعوت از کارشناسان، راهکارهای کاهش اضطراب و نگرانی و هراس خانواده ها را آموزش بدهد. حتی مسئولان مربوط در پارک ها و مکان های عمومی نیز می توانند با نصب بیلبوردهای عظیم و پیغام رسانی از راه های مختلف، زندگی در شرایط بحران را به مردم آموزش بدهند.

این روانشناس اظهار کرد: بهتر بود مسئولان در جاهای مختلف در کنار تب سنج، خدماتی مانند مشاوره روانشناسی هم می گذاشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه گفت: البته باید توجه کرد که آموزش نخستین مرحله است و تا انسان خودش را باور نداشته باشد، بسیاری از مسائل باقی خواهد ماند، بهتر است عادت کنیم که عادت های خوب را جایگزین عادت های غلط سنتی و قدیم کنیم.

محمدزاده بیان نمود: درخواستم از هم وطنان این است تا جایی که می توانیم، سعی کنیم ناامید نشویم؛ چراکه در زندگی پستی و بلندی زیاد است و باید باور کنیم که می توانیم کاری انجام دهیم و هم درد یکدیگر باشیم. اقدام مناسبی که باعث امید به زندگی ما و هم وطنان مان می گردد، این است؛ تا جایی که می توانیم به وسیله تماس تلفنی و تصویری با یکدیگر در ارتباط باشیم و در کنار آن یاری به خانواده های محروم را نیز فراموش نکنیم.

4103/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 180

به "راهکارهای کاهش اضطراب و نگرانی در دوران شیوع کرونا، اعضای خانواده در حل مسائل همفکری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای کاهش اضطراب و نگرانی در دوران شیوع کرونا، اعضای خانواده در حل مسائل همفکری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید