صدای یک ستاره نورانی مهم که ناسا به اشتراک گذاشت

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، ستاره موجود در این ویدیو RS Puppis نام دارد که گونه ای از ستارگان نوع متغیر دلتا قیفاووسی محسوب می شود که در ستاره شناسی بسیار مهم هستند.

صدای یک ستاره نورانی مهم که ناسا به اشتراک گذاشت

ناسا صداسازی یا سونفیکیشن (Sonification) جدیدی را منتشر کرده که ستاره بزرگ RS Puppis را نشان می دهد. براساس تصویری که از طریق تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده، این سونفیکیشن یک راه شنیداری برای تجربه تصویر این ستاره غول پیکر ارائه می کند.

در این سونفیکیشن که می توانید آن را در ادامه بشنوید، صدا ها از لبه های بیرونی شروع می شوند و به سمت مرکز حرکت می کنند و نقاط نورانی نزدیک به بالای تصویر به نت های بلندتر و نقاط نزدیک به پایین به نت های با صدای کمتر اختصاص داده شده اند.

RS Puppis نمونه ای از یک نوع ستاره به نام متغیر دلتا قیفاووسی محسوب می شود که در توسعه ستاره شناسی اهمیت زیادی دارد. این نوع از ستارگان درخشندگی دارند و RS Puppis در یک چرخه شش هفته ای درخشان می شود. مهمتر از همه اینکه، همانطور که هنریتا سوان لیویت ستاره شناس آمریکایی در سال 1908 کشف کرد، درخشندگی این نوع ستارگان مربوط به دوره ارتعاشات آن ها است.

دانلود

فیلم اصلی

کد ویدیو

به این معنا که ستاره شناسان می توانند با مشاهده مدت زمان پالس یک ستار ه متغیر قیفاووسی، اندازه درخشندگی آن را پیش بینی کنند. سپس آن ها می توانند اندازه درخشندگی را با روشنایی مشاهده شده آن مقایسه کرده و براساس این اطلاعات، فاصله دقیق آن را تعیین کنند. با این وجود، می توان گفت که کشف ویژگی های این ستارگان به اخترشناسان این امکان را می دهد تا برای اولین بار فاصله کهکشان های دیگر را به دقت اندازه گیری کنند.

تلسکوپ فضایی هابل در سال 2013 این تصویر از RS Puppis را گرفته که سونفیکیشن ناسا براساس آن اجرا شده است. اخترشناسان علاوه بر تماشای تپش ستار ه، به مشاهده نحوه انعکاس نور در سراسر غبار اطراف ستاره که پژواک نوری نامیده می شود نیز علاقه مند بوده اند.

دانشمندان هابل درباره این تصویر نوشته اند:

ستاره شناسان با مشاهده نوسانات نور خود RS Puppis و همچنین ثبت انعکاس های ضعیف پالس های نوری که در سراسر سحابی حرکت می کنند، می توانند این پژواک های نوری را اندازه گیری کرده و فاصله بسیار دقیقی را تعیین کنند. فاصله تا RS Puppis به 6500 سال نوری کاهش یافته است.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1379

به "صدای یک ستاره نورانی مهم که ناسا به اشتراک گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای یک ستاره نورانی مهم که ناسا به اشتراک گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید