مظنه خریدهای ماه رمضان؛ بازار همچنان تحت تاثیر هیجان کرونا

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، این روزها بازارهای مصرفی رنگ و بوی ماه رمضان را به خود گرفته اند. با وجود اینکه شیوع کرونا روی رفت وآمدها تاثیر گذاشته است، اما مشاهدات نشان می دهد بسیاری از مردم مشغول تامین مایحتاج مورد احتیاج برای پهن کردن سفره های افطار خود هستند.

مظنه خریدهای ماه رمضان؛ بازار همچنان تحت تاثیر هیجان کرونا

در این ماه پرجنب و جوش، اقلامی مانند زولبیا و بامیه، آش، حلیم و خرما که شاید در ماه های عادی کمتر مورد استقبال و استفاده خانوارهای ایرانی قرار می گیرد، به سبد کالایی روزه داران اضافه می گردد. البته رمضان سال جاری با رمضان سال های قبل تفاوت هایی دارد؛ برخلاف سال های گذشته، ماه رمضان سال 99 یک مهمان ناخوانده به نام کرونا یا همان کووید19 دارد. این موضوع باعث شده قیمت بعضی اقلام تحت تاثیر قرار گیرد. خبرنگاران زندگی در گزارش پیش رو به آنالیز بازار اقلام مصرفی در ماه رمضان پرداخته و این سوال را دنبال نموده است که سفره افطار سال جاری چقدر آب می خورد؟

قیمت خوراکی های محبوب

مسئولان اتاق اصناف قیمت اقلام پرمصرف در ماه رمضان را اعلام کردند. براساس جزئیات اعلام شده، قیمت آش و حلیم نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و هر کیلو حلیم به قیمت 25 هزار تومان و هر کیلو آش به قیمت 20 هزار تومان در این ماه عرضه می گردد. همچنین قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه 24 هزار تومان اعلام شد که به دلیل افزایش قیمت بعضی مواد اولیه، 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. همچنین هر کیلو خرما به قیمت 24 هزار تومان در این ماه مبارک عرضه می گردد. بنابراین قیمت هر جعبه خرما که عموما نیم کیلو وزن دارد حدود 12 هزار تومان خواهد بود.

البته در زمینه کالاهای اساسی نیز طبق اعلام سازمان حمایت، 50 هزار تن برنج هندی با قیمت کیلویی حداکثر 8000 تومان، به همین میزان شکر با قیمت کیلویی حداکثر 5900 تومان، 25 هزار تن مرغ منجمد با قیمت کیلویی حداکثر 12 هزار تومان، بیش از 15 هزار تن گوشت قرمز منجمد با قیمت مصوب کیلویی حداکثر 42 هزار تومان، 50 هزار تن روغن خام برای فراوری انواع روغن نباتی در سقف قیمت مصوب و 100 هزار تن انواع خرمای مضافتی و کبکاب که با توجه به نوع، کیفیت، وزن بسته بندی و سایر مشخصه های آن توسط کارگروه تنظیم بازار استان قیمت گذاری می گردد، در فروشگاه های زنجیره ای، اصناف منتخب، میادین میوه و تره بار و تعاونی ها برای ماه رمضان عرضه می گردد.

مظنه سفره افطار

اما برای اینکه برآورد کنیم یک سفره افطار چقدر تمام می گردد، باید از شرایط قیمت اقلامی که در ماه رمضان مورد استفاده بیشتری قرار می گیرند، اطلاع دقیقی داشته باشیم. اعداد اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با استخوان 68 هزار و 800، گوشت گاو و گوساله بی استخوان 69 هزار تومان، گوشت مرغ 12 هزار و 200 تومان، هر شانه حدود 2 کیلوگرمی تخم مرغ 21 هزار و 500 تومان، شیر پاستوریزه یک لیتری 4 هزار و 900 تومان، پنیر پاستوریزه 450 گرمی 8 هزار و 800 تومان، هر کیلو برنج وارداتی غیرتایلندی 8 هزار و 300 تومان و هر کیلو برنج داخله درجه یک 15 هزار و 700 تومان است.

از سوی دیگر هر یک لیتر روغن مایع 7 هزار و 500 تومان، یک کیلو شکر 4 هزار و 300 تومان، یک کیلو قند 5 هزار و 400 تومان است. همچنین در بخش نانوایی های یارانه پز، بربری با آرد 830 تومانی به قیمت یک هزار تومان، سنگک با آرد 815 تومانی، یک هزار و 200 تومان، تافتون با آرد 820 تومانی، 550 تومان و لواش با آرد 820 تومانی به نرخ 300 تومان عرضه می گردد. این در حالی است که قیمت های جدید برای نانوایی های آزادپز با قیمت گندم 900 تومانی متفاوت است.

در این باره بخوانید:

هزینه استفاده از تاکسی های آنلاین و شهری در روزهای همه گیری ویروس کرونا

راه های کاربردی افزایش فروش اینترنتی برای مشاغل سنتی

قیمت بربری در این نانوایی ها با آرد یک هزار و 230 تومانی به قیمت یک هزار و 500 تومان، سنگک با آرد یک هزار و 170 تومانی به نرخ یک هزار و 800 تومان، تافتون با آرد یک هزار و 200 تومانی به قیمت 850 تومان و لواش با آرد یک هزار و 200 تومانی به نرخ 450 تومان عرضه می گردد. قیمت هر بسته چای خارجی 500 گرمی نیز بسته به نوع آن متفاوت و بین 28 تا 29 هزار تومان است.

حال با آنالیز تاثیر این قیمت ها بر سر سفره افطار خانوار می توان چنین برآورد کرد: هر خانواده 4 نفره به طور متوسط در ماه رمضان 4 کیلوگرم گوشت گوسفندی و گاو، 5 کیلوگرم گوشت مرغ، 4 کیلوگرم زولبیا و بامیه، 4 کیلوگرم حلیم، 4 کیلوگرم آش، 10 کیلوگرم برنج، 4 لیتر شیر، 4 بسته پنیر، 4 بسته خرما، یک بسته چای، دو بسته شکر، 30 عدد نان بربری، 30 عدد نان سنگگ و 2 لیتر روغن مصرف می نمایند؛ بنابراین اگر در هفته آینده افزایش قیمتی در هیچ یک از کالای مذکور رخ ندهد، با یک سرانگشتی می توان فهمید که رمضان سال جاری برای هر خانواده ایرانی یک میلیون و 21 هزار تومان آب می خورد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 552

به "مظنه خریدهای ماه رمضان؛ بازار همچنان تحت تاثیر هیجان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مظنه خریدهای ماه رمضان؛ بازار همچنان تحت تاثیر هیجان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید