واکسن کرونای پاستور هفته آینده وارد فاز 3 بالینی می شود

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، خبرگزاری خبرنگاران-مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی COVID-19 گفت: چهار واکسن ایرانی کرونا مراحل خوبی را طی می کنند و واکسن مشترک پاستور و کوبا هفته آینده وارد فاز 3 بالینی می شود.

واکسن کرونای پاستور هفته آینده وارد فاز 3 بالینی می شود

به گزارش خبرنگاران،حسین وطن پور کننده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی COVID-19 درباره آخرین شرایط واکسن های ایرانی کرونا گفت: 16 شرکت دانش بنیان و استارت آپ در کنار مؤسسات قدیمی از جمله انستیتو پاستور ایران و مؤسسه سرم سازی و واکسن رازی توانسته اند دستاوردهای خوبی را در عرصه واکسن داشته باشند.

وی افزود: با توجه به آزمایش های تحقیقاتی، پیش بالینی (پری کلینیکال) و کارآزمایی بالینی، چهار واکسن وارد مطالعات فاز یک، دو و سه شده اند. هر کدام از این چهار واکسن در مراحل مختلفی قرار دارند. سایر تحقیقات در این زمینه در مرحله پیش بالینی (پری کلینیکال) قرار دارند.

خوشبختانه چهار واکسن ایرانی کرونا عوارض حادی نداشته اند

وطن پور یادآور شد: از این چهار واکسن سه واکسن به صورت ویروس غیرفعال و یک واکسن بر اساس پلتفرم جدید قطعات پروتئینی ویروس هستند. خوشبختانه این چهار واکسن عوارض حادی نداشته اند و عوارض آن مانند علائم جزئی ابتلاء به ویروس بوده است.

وی افزود: همزمان در حالی که در حال توسعه نمونه های انسانی برای این واکسن ها هستند، در تلاش هستیم بر روی موادی که این شرکت ها برای تولید و تجهیزات نیاز دارند، کار کنیم. شرکت هایی وجود دارند که محیط کشت و زیرساخت ها را تولید می کردند و برای این موضوع اطلاع رسانی لازم اجرا شده که چه چیزهایی موجود است و چه موادی داریم.

کننده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی COVID-19 گفت: در واقع همزمان مسائل دیگر هم پیگیری می شود که وقتی به تولید انبوه می رسیم مشکل دیگر نداشته باشیم. بخش صنعتی تولید و بسته بندی از سوی چند شرکت دیگر که پیش از این محصولات بیولوژیک تولید می کردند در حال پیگیری است که خط تولید خود را به سمت تولید واکسن حرکت دهند.

دستیابی به چهار تا پنج میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا

وی افزود: با همت و تلاشی که بر روی تولید این چهار واکسن ایرانی کرونا گذاشته شده است امیدواریم خردادماه بتوانیم به چهار تا پنج میلیون دوز واکسن داخلی دست پیدا کنیم. در واقع هدف اولیه این است.

وطن پور درباره آخرین شرایط چهار واکسن ایرانی کرونا گفت: واکسن های کووایران، کووپارس، فخرا و واکسن مشترک پاستور و کوبا در مراحل بالینی قرار دارند.

آغاز کارآزمایی بالینی واکسن مشترک پاستور و کوبا در هفته آینده

وی یادآور شد: واکسن مشترک پاستور و کوبا، الان در مرحله فاز یک و دو بالینی است و بنا به قولی که رئیس انستیتو پاستور ایران داده هفته آینده کارآزمایی بالینی خود را در ایران آغاز می کند و وارد فاز 3 می شود. البته پاستور چون از قدیم در حوزه واکسن سازی فعال بوده است به سرعت می توانند به تولید برسد.

کننده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی COVID-19 درباره واکسن کووایران گفت: این واکسن که از سوی بنیاد برکت در حال تولید است، در حال آماده سازی زیرساخت های خوبی از نظر ساخت واکسن و بسته بندی است و می تواند برای آینده کشور بسیار مفید باشد.

لزوم تلاش بیشتر در حوزه تولید و تجهیز واکسن سازی

وی افزود: ما در حوزه تحقیقات و توان نرم افزاری بسیار خوب جلو رفته ایم اما باید در حوزه تولید و تجهیز فعالیت بیشتری داشته باشیم که دلیل آن هم به خاطر غفلت سنواتی است. ما در سالیان قبل در حوزه واکسن سرمایه گذاری جدی نداشتیم و بخش خصوصی هم فعال نشده بود و امروز در دو سنگر داریم پیش می رویم که یکی سنگر توسعه واکسن ها و دیگری سنگر تولیدات واکسن ها است.

وطن پور گفت: با توجه به شرایط تحریم و شرایط اقتصادی کار به نسبت سایر بخش ها سخت تر است اما محصولات بسیار پیشرو بوده اند و امیدواریم که مردم به زودی بتوانند از واکسن تولید داخلی هم استفاده کنند.

کننده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی COVID-19 درباره واکسن کووپارس گفت: این واکسن می خواهد وارد فاز 2 بالینی شود و تعداد نمونه گیری ها خوب بوده و منتظر نتایج هستیم و توانسته اند منابع خوبی را از دولت دریافت کنند.

وی درباره واکسن فخرا یادآور شد: این واکسن هم در مرحله بی مارگیری است و خوب پیش رفته است. حوزه تولید این واکسن آزمایشگاه های خوبی را تجهیز کرده اند و با توجه به مشارکت وزارت دفاع در این پروژه و اینکه این حوزه در بخش دارو فعالیت نداشته است، برای تجهیزات تولیدی نیازمند کمک بخش داروسازی هستند که یکی از شرکت های داروسازی قرار است با آنها همکاری کند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 791

به "واکسن کرونای پاستور هفته آینده وارد فاز 3 بالینی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونای پاستور هفته آینده وارد فاز 3 بالینی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید