تور ترکیه: ترکیه کدام جنگنده را انتخاب می نماید؛ سوخو، 57 یا سوخو، 35

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، یک نشریه آمریکایی در تحلیلی در زمینه خرید و ساخت جنگنده های پیشرفته ازسوی ترکیه، به چند گزینه از جمله جنگنده های ساخت روسیه پرداخت.

تور ترکیه: ترکیه کدام جنگنده را انتخاب می نماید؛ سوخو، 57 یا سوخو، 35

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک نشریه آمریکایی در تحلیلی در زمینه خرید محتمل جنگنده های پیشرفته از سوی ترکیه نوشت، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه زمان را صرف کوشش برای بازگشت به برنامه جنگنده اف-35 نمی نماید و با در نظر گرفتن تمام جوانب، جنگنده سوخو-35 ساخت روسیه خرید محتمل ترکیه است.

خروج ترکیه از ساخت اف-35

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی به قلم دیوید اکس تحیلگر امور دفاعی خود در گزارشی در این زمینه نوشت، ایالات متحده در جولای 2019 ترکیه را از کوشش برای توسعه و ساخت جنگنده های رادارگریز اف-35 بیرون انداخت. آنکارا قصد داشت 100 فروند اف- 35 بخرد تا نیروی هوایی خود را تجهیز کند،اما با ماجرای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 ساخت روسیه از سوی آنکارا، اکنون ترکیه در پی جنگنده های نو از جای دیگری است.

چندی قبل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که پیشنهادهایی در راه است، اما اینک فقط دو جنگنده رادارگریز به غیر از اف-35 در حال فراوری هستند که یکی سوخو-57 ساخت روسیه و دیگری جی-20 ساخت چین است.

ترکیه و خرید جی-20

این نشریه ادامه داد، اما مقامات چینی ظاهراً تمایلی به ارسال جی-20 به خارج از مرزهای چین ندارند، دقیقاً به همان روشی که قانونگذاران ایالات متحده قانونی را تصویب کردند که صادرات اف-22 نیروی هوایی ایالات متحده را ممنوع می نماید. در سال 2014، سونگ ژونگ پینگ، افسر سابق یگان موشکی چین گفت که پکن هرگونه صادرات جی-20 را ممنوع نموده است تا فناوری جنگنده نسل پنجم جی-20 را از دست متخاصم دور نگه دارد. شرکت چینی شنیانگ در حال توسعه جنگنده سبک وزن اف سی-31 است، اما پیشرفت کند بوده است و بعید به نظر می رسد که شنیانگ سفارش هواپیما را دریافت کند.

جنگنده چینی جی-20

این امر باعث می گردد که سوخو-57 ساخت روسیه،گزینه ترکیه باشد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز این جنگنده را در آگوست 2019به اردوغان در نمایشگاه هوایی ماکس روسیه نشان داد، اما این جنگنده هنوز در حال توسعه است و قیمت آن بالاست.

سوخو-35 جنگنده ارزان برای ترکیه

نشنال اینترست با مطرح کردن جنگنده سوخو-35 نوشت، این هواپیمای نظامی یک جنگنده معمولی و فاقد ویژگی های رادارگریز است و بی علت نیست که آنکارا توسعه یک جنگنده رادارگریز بومی را شروع نموده است. البته ساخت این جنگنده با موانع بزرگ خود روبروست. طبق ارزیابی ژاپن، حدود 100 میلیارد دلار هزینه برای توسعه، ساخت و راه اندازی ناوگانی متشکل از چند ده جنگنده رادارگریز ضروری است

نشنال اینترست با در نظر گرفتن بودجه کلان برای ساخت جنگنده های رادارگریز نوشت، با در نظر گرفتن همه این موارد، به نظر می رسد که سوخو-35 جنگنده بعدی ترکیه باشد.

این در حالی است که رسانه های ترکیه اخیرا از مرحله نخست ساخت نخستین جنگنده نسل پنجم پنهانکار ساخت صنایع هوایی این کشور خبر دادند.

ساخت جنگنده رادار گریز بومی در ترکیه

وبگاه احوال به نقل از روزنامه دیلی صباح گزارش داد که صنایع هوافضای دولتی ترکیه (TAI) فاز اول ساخت اولین جنگنده پنهانکار نسل پنجم را به خاتمه رسانده است. تمل کوتیل مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه با اعلام این خبر در توییتی نوشت: هر قدمی که ما برای بقای کشورمان برمی داریم بسیار معنادار و ارزشمند است. وی در ادامه از کسانی که با کوشش و اشتیاق همین جهت را پیمودند، تشکر کرد.

رسانه های ترکیه مدعی شدند که این جنگنده رادار گریز پیشرفته از حدود 20000 قطعه تشکیل شده و فراوری آن تا قبل از سال 2023 تکمیل خواهد شد. مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه گفت که این جنگنده در 18 مارس 2023 رونمایی خواهد شد و اولین پرواز خود را در سال 2026 انجام خواهد داد سپس جایگزین ناوگان جنگنده های نسل چهارم اف-16 ساخت ایالات متحده در طول دهه آینده خواهد شد.

ترکیه قبلاً بخشی از برنامه ساخت جنگنده نسل پنجم اف-35 بود، اما در سال 2019 به علت خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه از این پروژه اخراج و سفارش برای خرید این جت ها نیز لغو شد.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1123

به "تور ترکیه: ترکیه کدام جنگنده را انتخاب می نماید؛ سوخو، 57 یا سوخو، 35" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه: ترکیه کدام جنگنده را انتخاب می نماید؛ سوخو، 57 یا سوخو، 35"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید