جودو در دوران پساتعلیق، رگه های امید در مبارزه جوانان با آتیه

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، خبرنگاران - گروه ورزشی- محمد بیرامی: این دوره از مسابقات با حضور 195 جودوکار از 30 کشور به مدت سه روز به میزبانی قرقیزستان در شهر بیشکک برگزار گردید و در سرانجام و در بخش مردان ژاپن، ازبکستان، کره جنوبی، قرقیزستان و تاجیکستان عناوین اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند. تیم ملی ایران هم با عنوان پنجمی محمد بریمانلو در مکان دوازدهم ایستاد. عنوانی که نسبت به دوره گذشته یک پله صعود داشت. سال 2019 تیم ملی ایران با ترکیبی کامل در رقابتهای قهرمانی آسیا به میزبانی امارات در دبی حضور یافت و در نهایت با عنوان هفتمی بریمانلو در مکان سیزدهم ایستاد.

جودو در دوران پساتعلیق، رگه های امید در مبارزه جوانان با آتیه

نکته مهم در مورد جودو و رقابتهای آسیایی اینکه اغلب قدرتهای این رشته از جمله ژاپن، کره جنوبی، مغولستان، ازبکستان، قزاقستان و… در این مسابقات حضور دارند، از همین رو همواره مسابقات سخت و سطح بالایی در قاره کهن شاهد هستیم که تنی چند از بهترین های دنیا در این رقابتها به روی تاتامی می فرایند. در همین دوره نیز تیم های برتر قاره با نفرات برتر خود به میدان آمده و مدال های خوبی را نیز کسب کردند.

در این بین تیم جوان ایران عملکرد فنی نسبتاً خوبی از خود به نمایش گذاشت. هر چند نفرات تیم از دست یابی به مدال بازماندند، ولی مبارزه پایاپای با رقبای آسیایی رگه هایی از امید را برای رسیدن به آینده ای روشن به تصویر کشید. نمونه آن نیز سعید کرجی جوان 18 ساله ای که در وزن 100+ کیلوگرم برابر کیم مین جونگ نفر 16 رنکینگ دنیا با نشان برنز دنیا و نقره همین مسابقات چهار دقیقه جانانه مبارزه کرد و یا علی پرهیزگار که در پیکار با نماینده قزاقستان تا ثانیه های پایانی پیروز بود و روی بی تجربگی خود باخت و حذف شد.

جودو ایران از شهریور 98 تا اسفندماه 99 با حکم کمیته انضباطی فدراسیون دنیای تعلیق و از حضور در همه میادین رسمی و اردوهای مشترک بین المللی محروم شد. حکمی که لطمات زیادی به جودو ایران زد و نسلی که می توانست با ادامه همان فرایندی که در دوره جدید مدیریت فدراسیون شروع نموده بود اکنون به یکی از تیم های خوب آسیا تبدیل گردد. متأسفانه در شرایطی که اهالی این رشته می بایست کنار یکدیگر دست به دست هم برای برون رفت از شرایط فعلی گام بردارند، شاهد طرح مسائلی هستیم که مطرح نماینده نیز به آن اعتقادی ندارد!

اینکه بعضی ملی پوشان سابق سطح فنی مسابقات را پایین ارزیابی می نمایند، نشان از کم اطلاعی از شرایط و شرکت نمایندگان این دوره دارد. با نگاهی به نتایج چند دوره گذشته ایران در مسابقات آسیایی، به خوبی می توان به این نکته پی برد که اتفاق جدیدی رخ نداده و جودو ایران آن موقع که همه نفرات خود را در اختیار داشته شاید کمی بهتر از این نتیجه می گرفت.

از سوی دیگر از تیمی که تنها 20 روز فرصت برگزاری اردوهای آماده سازی داشته چه انتظاری باید داشت؟ آیا میدان دادن به جوانانی که در مسابقات رده های سنی پایه امتحان خود را به خوبی پس داده اند و در شروع ورود به رده سنی بالاتر و در عین جوانی کار اشتباهی بوده است؟ فدراسیون جودو بر اساس اعلام آرش میراسماعیلی تنها سه روز بعد از اخذ مجوز حضور در مسابقات آسیایی زمان برای ثبت نام داشت و بر همین اساس امکان برگزاری مسابقات انتخابی نبود و اعتماد به جوانان مدال آور آسیایی نوجوانان و جوانان بهترین تصمیم بود.

متأسفانه جودو سالهاست اسیر حاشیه های درونی است، آنها که فرصت فعالیت در فدراسیون را به دلیل انتخاب رئیس وقت از دست می دهند، دست به حاشیه سازی برای مسئولین جدید می نمایند و این چندان نمی تواند عملکرد مناسبی برای افراد خوشنامی باشد که به اسم دلسوز جودو خود را معرفی می نمایند. به نظر می زنند سهم خواهی در جودو به سنتی ناپسند تبدیل شده و این موضوع به هر سیستمی لطمه می زند و جودو این موضوع را با پوست و گوشت خود لمس نموده است.

فدراسیون جودو و شخص آرش میراسماعیلی می بایست با برداشتی مثبت از همه این نقدها، مشورت را در دستور کار خود قرارداده و فضای کار را با نگاهی باز برای همه کسانی که می توانند به جودو یاری نمایند، فراهم نمایند. برگزاری مسابقات انتخابی و تشکیل تیم ملی و حتی انتخاب کادر فنی می بایست از فیلترهای تعیین و شفاف عبور کند. اگر قرار است جودو به فرایند موفقیت گذشته خود بازگردد باید با استفاده از خرد جمعی، تجربه پیشکسوتان و توانایی ملی پوشان پیشین کار را پیش برد، اگر غیر از این باشد همچنان باید شاهد حاشیه باشیم و بس!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 790

به "جودو در دوران پساتعلیق، رگه های امید در مبارزه جوانان با آتیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جودو در دوران پساتعلیق، رگه های امید در مبارزه جوانان با آتیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید