دانش، تأثیرپذیری اقتصاد از بحران های جهانی را کاهش می دهد

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، خبرنگاران/آذربایجان شرقی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان شرقی گفت: دانش توان اقتصادی را افزایش و تاثیر پذیری اقتصاد از بحران های جهانی مثل تحریم را کاهش می دهد.

دانش، تأثیرپذیری اقتصاد از بحران های جهانی را کاهش می دهد

محمد کلامی روز دوشنبه، 17 آبان ماه در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی اظهار کرد: در سیر تکامل اقتصاد به صورت مدون شاید در مراحل اولیه، زمین و نیروی انسانی اصلی ترین عامل در کار و تولید بودند.

وی ادامه داد: حرکت تعاملی مربوط به بعد از اواسط قرن نوزدهم و انقلاب صنعتی است که کشورهای دارای سرمایه، پیشتازان عرصه اقتصاد بودند، اما اکنون آن چیزی که به کشورها اقتصاد، قدرت و جان می دهد، نوآوری و دانش بوده که بهره وری تمام عوامل تولید وابسته به آن است.

کلامی افزود: امروز اگر می خواهیم تا وارد بازار جهانی شویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید ایده و فکری تازه داشته باشیم.

وی گفت: برنامه اصلی استان ما باید توسعه و ایجاد اشتغال برای قشر تحصیل کرده دانشگاهی به خاطر حضور مراکز علمی قوی در استان باشد که حمایت از سرمایه ها و شرکت های دانش بنیان جزو برنامه هایی است که عنصر دانش را ترویج می کند.

سرپرست معاونت هماهنگی و امور اقتصادی آذربایجان شرقی تاکید کرد: امیدوارم در کنار صادرات فرش و خشکبار و در عرصه صادرات دانش نیز پیشرفت چشمگیری داشته باشیم تا بتوان نقش اساسی و محوری را ایفا کرد.

رشد اکوسیستم آذربایجان شرقی به نوآوری اجتماعی نیاز دارد

رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه رینوتکس نیز در این مراسم اظهار کرد: رشد اکوسیستم آذربایجان شرقی به نوآوری اجتماعی نیاز دارد، باید یکدیگر را تحمل کرده و برای یک هدف تلاش کنیم تا اتفاق خوبی برای استان و تبریز بیافتد.

سعید غریب خواجه گفت: رینوتکس نه ساله شد، راضی هستم که در این سن طفولیت از سیستم دولتی خود خارج شده و به صورت مستقل با همکاری همه سازمان ها و نهادها برگزار می شود.

وی ادامه داد: امسال ما توانستیم با لطف و کمک عزیزان در ستاد اجرایی، مسئولین، کارشناسان زون ها، مدیر عامل شرکت سبلان پارچه اردبیل و مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز و دیگر عزیزان این نمایشگاه را برگزار کنیم.

وی افزود: بیش از یک هزار و 241 طرح در این دوره از نمایشگاه ثبت نام کردند و از این تعداد 731 طرح در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدگنندگان قرار گرفته است.

غریب خواجه گفت: بیش از 60 رویداد جانبی در حوزه های نوآوری و فناوری زمینه های کشاورزی، آب، اقتصاد دانش بنیان، محیط زیست، مد، پوشاک و چرم برگزار می شود و دو فضا در این نمایشگاه تحت عنوان استیج ایجاد شده که در برگزاری این رویداد بیش از 24 موسسه استانی و خارج استانی در رویداد امسال حاضر هستند.

وی افزود: در این دوره از نمایشگاه رویداد بین المللی در حوزه نوآوری و فناوری سلامت برگزار می شود و در این دوره میزبان مهمانی از دانشگاه های کشورهای ترکیه، سوئد، آذربایجان و بنگلادش هستیم که به صورت مجازی و حضوری در رویدادهای این نمایشگاه حضور دارند.

وی، تجاری سازی فناوری ها را از دیگر رویکردهای رینوتکس 2021 اعلام کرد و ادامه داد: صندوق پژوهش و نوآوری و صندوق ارس در این دوره حضور دارند و در هر دوره از این رویداد قراردادهای تجاری سازی میان صنعت با فناوران منعقد خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه رینوتکس 2021 خاطر نشان کرد: در سال های گذشته بیش از 400 هزار میلیارد تومان قرارداد تجاری سازی در حوزه های مختلف صنعتی چون خودروسازی منعقد شده است و پیش بینی می شود که امسال قراردادهای تجاری سازی خوبی منعقد شود.

وی یادآور شد: همانند دوره های قبلی، در مرحله داوری از تمامی معاونین دانشگاه ها برای ارزیابی طرح ها استفاده می کنیم تا طرح های خوبی را به مرحله پایانی رسانده و تا 21 آبان ماه فناوران طلایی و نقره ای و برنزی خود را معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگاران، نمایشگاه رینوتکس 2021 امسال در 21 زون تخصصی و در چهار بخش شامل ایده های فناورانه، توسعه و تجاری سازی فناوری، فروش محصولات فناورانه و دانش بنیان و نیازمندی های فناورانه از ساعت 15 امروز دوشنبه 17 آبان ماه به شکل حضوری - مجازی برگزار شروع به کار کرد.

نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در راستای بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان و با رویکرد توسعه و تجاری سازی فناوری است و از سال 1384 با نام نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی تحت عنوان نمایشگاه فناوری های پیشرفته ایران Hi-tech با حضور 159 طرح فناورانه برگزار شد.

دومین نمایشگاه با عنوان نمایشگاه فناوری نو و پیشرفته ایران پس از یک وقفه 9 ساله در سال 1393 با حضور تقریبی حدود 600 طرح فناورانه شروع به کار کرد و سومین دوره آن در سال 1394 برگزار شد که طی آن بیش از 970 طرح فناورانه (70 طرح خارج استانی) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

از پنجمین دوره این رویداد در سال 1396، این نمایشگاه به نام به نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی - رینوتکس (RINOTEX 2017) تغییر نام داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1083

به "دانش، تأثیرپذیری اقتصاد از بحران های جهانی را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش، تأثیرپذیری اقتصاد از بحران های جهانی را کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید