برنامه منسجم و تقویم زمانی مکانی برای رویدادهای ملی و منطقه ای در کشور نداریم

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، به گزارش خبرنگاران جاذبه های گردشگری یک مقصد تنها به ویژگی های محیط طبیعی یا ابنیه؛ صنایع دستی و نظایر آن خلاصه نمی شود. در واقع رویدادهایی که در یک مقصد رخ می دهند، خود می توانند به عنوان منبعی مهم برای جذب گردشگران به حساب آیند. این موضوع تا آن حد اهمیت می یابد که ممکن است یک مکان از جاذبه های شناخته شده و مطرح دیگر کم بهره باشد، لیکن تدارک و برگزاری یک رویداد واجد اهمیت به جذب طیف وسیعی از گردشگران به آن محل بیانجامد. واقعیت آن است که فرایند برگزاری رویدادهای گوناگون در مقاصد مختلف از دهه های پایانی قرن بیستم چندان شتاب گرفته است که گویا مسابقه ای در تدارک و برگزاری رویداد میان مقاصد گردشگری در جریان است. این موضوع از آن جا که مسئله توسعه گردشگری در کشور در چهارچوب سیاست های کلی نظام واقع شده است، می تواند به عنصری جذاب برای معرفی طیفی به نسبت روزآمدتر و قابل توسعه تر از جاذبه های در صنعت گردشگری کشور بدل شود. بدیهی است نخستین گام در این جهت شناخت رویدادها و نحوی مدیریت آنهاست.

برنامه منسجم و تقویم زمانی مکانی برای رویدادهای ملی و منطقه ای در کشور نداریم

کتاب فواید برگزاری رویدادهای خیلی بزرگ برای توسعه گردشگری که از آخرین آثار انتشارات سازمان جهانی گردشگری است به صورت خاص رویدادهای بزرگ ورزشی در قالب المپیک و جام جهانی را از منظر ابزاری برای توسعه گردشگری بررسی می کند. به بهانه انتشار این کتاب با بهار بیشمی مترجم این اثر گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن را می خوانید:

اساسا در هر کشوری رویدادهای مختلفی برگزار می شود. در این میان چه رویدادهایی می تواند برای گردشگری ارزش داشته باشد؟

اصولا ما رویدادها را به چند سطح تقسیم می کنیم؛ سطوح محلی، ملی منطقه ای و بین المللی که در حال حاضر با توجه به چشم انداز جذب گردشگران بین المللی و تاکید بر گردشگری ورزشی و رویدادهایی بر اساس ورزش ها که پایه اصلی ترجمه این کتاب بوده می شود روی این بعد بیشتر تاکید کرد.

ولی برنامه ریزی روی این موضوع در مرحله اول نیاز به ایجاد زیرساخت ها و توانایی اجرای رویدادها در ابعاد بزرگ دارد که باعث جذب گردشگران ورودی کشور و افزایش ارز آوری خواهد بود. در ابعاد ملی هم ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در جامعه از طریق جشنواره های ملی می تواند تاثیر بسیار زیادی در پویایی اجتماعی داشته باشد.

برگزاری این رویدادهای چگونه می تواند به شرایط مالی کشور میزبان کمک کند؟

برگزاری رویدادها چه در شهرها و یا روستاها می تواند برای تمام عوامل تشکیل دهنده این رویداد اعم از نیروی انسانی خدماتی، افرادی که برنامه ریزی می کنند، صاحبان اماکن و سالن هایی که رویداد در آن برگزار می شود در قالب نمایشگاه ها یا جشنواره ها درآمدزایی داشته باشد. فروش سوغات و صنایع دستی، آموزش نیروی انسانی و کلاً تمام زنجیره تامین برگزاری رویداد می توانند درآمدزایی و منفعت مالی را داشته باشند. همین طور حمایت کنندگان مالی و اسپانسر هایی که برگزاری رویدادها را بر عهده می گیرند می توانند در این باره موثر باشند.

این رویدادها چه تاثیراتی بر جامعه محلی دارد؟

اصولاً برگزاری جشنواره ملی و محلی اولین تاثیر فرهنگی و اجتماعی که می تواند به همراه داشته باشد، ایجاد هویت و اعتماد به نفس در جامعه محلی هست که فرهنگ خودش و داشته های نیاکان در همه ابعاد را باور کرده و به آن داشته ها افتخار کند. معمولاً این افتخار و اعتماد به نفس باعث می شود که جرم و بزهکاری در منطقه کم شده و افزایش درآمد مالی باعث می شود که فقر کمتر شود و کاهش نابرابری و همراه آن عدالت اجتماعی و مالی خودش رفاه را به همراه دارد. همچنین برگزاری رویداد ها نشاط اجتماعی را با خود دارد. بنابراین باید معرفی فرهنگ به نسل جدید نوجوانان و بچه ها آغاز شود و ایجاد این زیرساخت ها از مهدکودک ها و دبستان ها و دبیرستان ها آغاز شود و در مقاطع دانشگاهی هم ادامه پیدا کند. ایجاد و اجرای این رویدادها همبستگی ایجاد می کند، روحیه تعاون را بالا می برد و همه اینها دست به دست هم می تواند اثرات اجتماعی و فرهنگی گردشگری را با حضور گردشگران مسئول در مقاصد که جشنواره ها در آن برگزار می شود، افزایش دهد. آگاه سازی از فرهنگ های اقوام در هرکشور و تنوع فرهنگی و خرده فرهنگ هایی که در منطقه وجود دارد هم می تواند تاثیرات فرهنگی بالایی را به همراه داشته باشد.

این رویدادها چه تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بر کشور میزبان دارند و چه کشورهایی در این زمینه پیروز شدند. شرایط کشور ما در این باره چگونه است؟

یکی از عواملی که خیلی روی این موضوع تاثیر دارد این است که رویدادها به طور مستقیم از امنیت جامعه و رفاه مالی تاثیر می پذیرد. کوچک ترین موضوعی از نظر بهداشت، امنیت و بحران های محیطی می تواند برگزاری رویدادها را تحت الشعاع قرار دهد. متاسفانه ما یک برنامه منسجم و یک تقویم زمانی مکانی برای رویدادهای ملی و منطقه ای در کشور نداریم و خیلی از رویدادهای مذهبی مثل مراسم محرم و غیره به صورت خودجوش توسط مردم برگزار می شود و مدیریت رویداد خیلی اینجا نمی تواند تاثیر علمی خودش را اعمال کند. در بحث برگزاری خودجوش رویدادها و جشنواره های محلی در سال های اخیر در استان ها توسط وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان های جهاد کشاورزی و تعاون و غیره کارهای خوبی در مورد برگزاری جشنواره های محلی کشاورزی و آداب و رسوم و فرهنگ و میراث معنوی اجرا شده است. در بحث ورزش هم ورزش های بومی محلی کارهای خوبی توسط وزارت ورزش و جوانان انجام گرفته ولی برای مدیریت درست و علمی و تاثیر گذار رویدادها مشکلاتی وجود دارد؛ مانند عدم اطلاع رسانی برای آحاد جامعه که این رویداد کجا و چه زمانی برگزار می شود. در بعضی مواقع که آگاه سازی و اطلاع رسانی انجام می شود، با حجم زیادی از گردشگران انبوه در منطقه روبرو می شیم که در بیشتر مواقع تحمل و ظرفیت و برد فیزیکی آن همه گردشگر را ندارد و متاسفانه به دلیل نبود برنامه ریزی خوب منجر به اثرات منفی می شود. انتظار می رود که این موضوع در برنامه ریزی دهیاران شهرداران شورای شهر و غیره در بحث مدیریت رویداد جایگاه خودش را پیدا کند کمپین ها و شعارهای خوبی ترسیم شود و برندینگ رویدادها در قالب ابعاد ملی، منطقه ای و بین المللی بیشتر در دستور کار سیاستگذاران ملی قرار بگیرد تا بتوانیم پتانسیل های میراث معنوی و ورزشی را به درآمدزایی پایدار برسانیم و قدم های موثری برای معرفی ایران در سطح بین المللی برداریم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 154

به "برنامه منسجم و تقویم زمانی مکانی برای رویدادهای ملی و منطقه ای در کشور نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه منسجم و تقویم زمانی مکانی برای رویدادهای ملی و منطقه ای در کشور نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید