دلارزدایی تسریع می گردد ، تاثیر عضویت ایران در گروه بریکس بر اقتصاد ایران

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، به عقیده کارشناسان با پیوستن ایران، کمربند انرژی برای گروه بریکس تضمین می گردد و در مقابل، ایران تحت تحریم نیز با فرصت های خوب مالی روبرو خواهد شد

دلارزدایی تسریع می گردد ، تاثیر عضویت ایران در گروه بریکس بر اقتصاد ایران

به گزارش خبرنگاران، درهای بریکس برای ایران باز شده و کشورمان در یک سال آینده به این گروه بین المللی متشکل از اقتصادهای نوظهور خواهد پیوست. کشورهای ایجادنماینده این گروه اهدافی را از این گردهمایی دنبال نموده اند و اعضای تازه نیز بنا به سیاست هایی به این گروه می پیوندند، اما پیوستن به این گروه به طور خاص برای کشور ما چه منافعی در حوزه اقتصاد خواهد داشت؟

گروه بین المللی بریکس، 16 سال پیش به وسیله کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین بنیان گذاشته شد و از ابتدا با تجمیع حروف لاتین ابتدای نام کشورهای بنیانگذار، نام این گروه را بریک گذاشتند، اما در ادامه با اضافه شدن آفریقای جنوبی به این گروه، نام آن به بریکس تغییر کرد. حالا براساس تصمیم نشست اخیر این گروه، مقرر شده 6 کشور تازه یعنی آرژانتین، اتیوپی، امارات، عربستان، مصر و ایران نیز به جمع این گروه اضافه شوند. هر یک از این شش کشور، پیوستن به بریکس را بنا به شرایط، منافع و اهداف خود تعبیر می نماید، اما برای ایران، تعبیر و منافع پیوستن به بریکس می تواند متفاوت از سایر اعضا باشد.

چراغ سبز به سرمایه گذاران خارجی

مسعود براتی، معاون سازمان سرمایه گذاری، یاری های مالی و فنی ایران می گوید: مهم ترین اثر حضور در پیمان هایی مانند شانگهای و بریکس برای ایران تحت تحریم این است که به فعالان مالی کشورهای عضو پیمان نشان می دهد، اراده سیاسی دولت هایشان بر توسعه همکاری با ایران با وجود تحریم است. به عقیده براتی، این، پیغام مهم برای کسانی است که در همکاری با ایران منافع دارند و اراده آنها را تقویت و تثبیت می نماید. او با تأکید بر اینکه عضویت ایران در بریکس، تحریم ها را در سطح راهبردی خنثی نموده و زمینه را برای همکاری مالی با ایران را مهیاتر می نماید، می افزاید: البته برای به فعلیت رساندن همکاری مالی احتیاج به استفاده از ابزارها و سازوکارهایی است که خارج از نظم مالی آمریکا محور ایجاد و پیشرفته باشند.

فرصت طلایی برد - برد

کیومرث یزدان پناه، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، بنا به برآوردی که آیندهه گروه بریکس دارد، عضویت کشورمان را در این گروه را یک بازی برد- برد و فرصت طلایی برای استفاده طرفین از توانایی های گسترده یکدیگر ارزیابی می نماید. یزدان پناه با بیان اینکه بریکس در رقابت با دیگر سازمان های بین المللی و منطقه ای، برای کسب جایگاه بهتر می جنگد، می گوید: این سازمان می تواند به یک ابرقدرت مالی تبدیل شده و صحنه رزم دنیای را به نفع اقتصادهای نوظهور تغییر دهد. او بریکس را نماد قدرت های نوظهور در اقتصاد سیاسی دنیا می داند که برای تثبیت موقعیت خود در نظام دنیای راهی طولانی در پیش دارد و در این راه پرمخاطره، توقف نخواهد نمود. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، می افزاید: گروه بریکس در حال حاضر 42درصد جمعیت دنیا، 30درصد جغرافیای سرزمینی، 26درصد فراوری ناخالص داخلی و 20درصد تجارت کالایی دنیا را در اختیار دارد و انتخاب ایران برای پیوستن به این گروه نیز هدفمند بوده است؛ چرا که اعضای این گروه قصد دارند کمربند انرژی گروه را با عضویت ایران محکم و از توان ترانزیتی این کشور در قلب آسیای غربی برترین بهره برداری را نمایند

بریکس و راهبرد دلارزدایی

مزیت دیگری که عضویت در بریکس برای اقتصاد ایران خواهد داشت، هموار شدن مسیر دلارزدایی است. با عضویت کشورمان در این گروه، انتظار می رود معاملات با کشورهای روسیه، چین، برزیل و آفریقای جنوبی با ارز ملی انجام پذیرد که به حذف بخشی از اثرات دلار برای تورم و سفره مردم یاری خواهد نمود. سیاوش غیبی، کارشناس حوزه مالی با اشاره به اینکه حذف دلار از روابط تجاری یکی از اهداف بریکس است و رئیس جمهور نیز در نشست اخیر این گروه از آن حمایت نموده، می گوید: دلارزدایی که برای کشورهایی همانند ما که در شرایط تحریمی هستیم می تواند در روند مالی بسیار مؤثر واقع گردد و حرکت به سمت دلارزدایی می تواند به سلطه آمریکا در روابط مالی دنیا انتها دهد سلطه ای که کشورهای مختلفی برای آن هزینه های زیادی پرداخت کردند. او می افزاید: نکته دیگر درخصوص مزیت عضویت ایران در بریکس، امکان تسهیل در انعقاد قراردادهای تجاری دو یا چندجانبه است و به طورکلی می تواند سبب بهبود و افزایش تجارت خارجی کشور گردد.

دادوستد نفتی ایران و بریکس

محمد خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، عضویت کشورمان در گروه بریکس را از این منظر مفید تلقی می نماید که در این گروه، بزرگ ترین متقاضیان نفت و انرژی حضور دارند و این، فرصتی نصیب ایران می نماید که با جذب سرمایه گذاری در حوزه نفت، این کشورها را از مزیت های انرژی خود بهره مند کند. خطیبی با اشاره به حضور چین و هند در بریکس و احتیاج رو به افزایش آنها به انرژی، به ایسنا می گوید: چنانچه سرمایه گذاری های خارجی برای رفع احتیاجهای پروژه های صنعت نفت رقم بخورد و طبق گفته های وزیر نفت بتوانیم احتیاج 200میلیارد دلاری صنعت نفت را رفع کنیم، شاهد ارتقای این صنعت خواهیم بود؛ البته باید توجه داشت که این مبلغ را نمی توان صرفا از داخل تأمین کرد و احتیاجمند سرمایه خارجی نیز هستیم. به گفته او، اعضای بریکس می توانند در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری نمایند و از منافع آن نیز برخوردار شوند که عضویت در این سازمان ها می تواند در این موضوع نیز نقش داشته باشد تا سهم سرمایه خارجی هم افزایش یابد.

بهبود تجارت خارجی

حدود 40درصد از صادرات ایران در سال2022 مربوط به 5کشور عضو بریکس بوده و 35درصد واردات ایران نیز از این 5کشور صورت گرفته است که نقش این گروه در تجارت کشور ما را نشان می دهد. از نگاهی دیگر، وزن تجارت انرژی ایران در این گروه سنگین است و می تواند با خلاصی از محدودیت های تحریم، سهم کشورمان از تجارت درون گروهی بریکس را بیشتر افزایش دهد. اتفاقی که تحقق آن منجر به تقویت تجارت و قدرتمند شدن اقتصاد ایران می گردد و در ادامه تقویت پول ملی، کاهش تورم و بهبود شرایط مالی مردم را میسر خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 شهریور 1402 بروزرسانی: 3 شهریور 1402 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1479

به "دلارزدایی تسریع می گردد ، تاثیر عضویت ایران در گروه بریکس بر اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلارزدایی تسریع می گردد ، تاثیر عضویت ایران در گروه بریکس بر اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید