عروسک بازی عامل تقویت همدلی و پردازش اطلاعات اجتماعی بچه ها

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، خبرنگاران/خراسان رضوی گروهی از محققان دانشگاه کاردیف(Cardiff University) برای اولین بار از علوم اعصاب برای بررسی تاثیر عروسک بازی بر بچه ها استفاده کردند. در یک مطالعه 18 ماهه این گروه فعالیت مغزی 33 کودک بین چهار تا هشت سال را طی عروسک بازی کنترل کرد.

عروسک بازی عامل تقویت همدلی و پردازش اطلاعات اجتماعی بچه ها

به گزارش مدیکال اکسپرس محققان دریافتند که عروسک بازی قسمت هایی از مغز را فعال می کند که به بچه ها اجازه می دهد مهارت های همدلی و پردازش اطلاعات اجتماعی را رشد دهند؛ حتی زمانی که آنان به تنهایی بازی می کنند. به علاوه آنان شاهد کاهش شدید فعالیت این قسمت مغز زمانی که بچه ها به تنهایی بازی های رایانه ای می کردند، بودند.

محقق ارشد این تحقیق دکتر سارا گرسون، مدرس ارشد مرکز علوم رشد انسانی دانشگاه کاردیف، اظهار کرد: این یافته کاملا جدید است. نتایج این تحقیق نشان داد که بازی با عروسک، شیار گیجگاهی فوقانی خلفی(pSTS) را فعال کرده و به بچه ها کمک می کند تا برخی از مهارت های اجتماعی مورد نیاز در آینده را تمرین کنند.

دکتر گرسون و همکارانش از یک فناوری نوین تصویربرداری عصبی طیف سنجی با عملکردی شبیه مادون قرمز(fNIRS) برای اسکن فعالیت مغز در زمان حرکت آزادانه بچه ها استفاده کردند. آنان دریافتند که PSTS، ناحیه ای از مغز که با پردازش اطلاعات اجتماعی مانند همدلی مرتبط است، حتی وقتی بچه ها به تنهایی با عروسک بازی می کنند، صرف نظر از جنسیت، فعال می شود.

دکتر گرسون بیان نمود: ما وقتی به دیگران فکر می کنیم، از این ناحیه مغز استفاده می کنیم؛ خصوصا وقتی به افکار یا احساسات شخص دیگری فکر می کنیم. عروسک ها بچه ها را تشویق می کنند تا برخلاف گفته ها، حل مساله یا ساخت بازی یا دنیای خیالی کوچک خود را بسازند. آن ها بچه ها را تشویق می کنند تا در مورد افراد دیگر و چگونگی تعامل با یکدیگر فکر کنند.

این نخستین مرتبه ای است که در یک مطالعه از داده های تصویربرداری عصبی جهت برجسته سازی نحوه فعال شدن مغز هنگام بازی های طبیعی عروسکی استفاده می شود. به این ترتیب محققان می گویند این گامی رو به جلو در درک رشد علوم از این نوع بازی است.

در این مطالعه بازی به بخش های مختلف تقسیم شد تا گروه کاردیف بتوانند فعالیت مغز، مربوط به هر نوع بازی را به طور جداگانه ثبت کنند؛ بازی با عروسک ها به تنهایی، بازی با عروسک ها به همراه شخص دیگری(دستیار تحقیق)، بازی با رایانه به تنهایی و بازی با رایانه همراه با شخصی دیگر(دستیار تحقیق). عروسک های مورد استفاده شامل طیف متنوع و دسته بندی های مختلف بود. بازی های رایانه ای با استفاده از بازی هایی انجام می شود که به بچه ها امکان تصمیم گیری و خلاقیت می دهد(نه از آن نوع بازی هایی مبتنی بر یک هدف یا قانون ثابت است) تا تجربه بازی مشابه عروسک بازی را فراهم کنند.

این مطالعه نشان داد هنگامی که بچه ها به تنهایی با عروسک بازی می کنند، میزان فعال شدن pSTS به اندازه فعال شدن این قسمت هنگام بازی با دیگران است اما هنگامی که بچه ها بازی های رایانه ای را به تنهایی انجام می دهند، فعالیت PSTS بسیار کمتر است حتی اگر این بازی ها دارای عنصر خلاق قابل توجهی باشد.

محققان می گویند: این مطالعه اولین گام برای درک تاثیر عروسک بازی است و برای اطمینان به این یافته های اولیه تحقیقات بیشتری لازم است.

یافته های این مطالعه در مجله Frontiers in Human Neuroscience منتشرشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 443

به "عروسک بازی عامل تقویت همدلی و پردازش اطلاعات اجتماعی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروسک بازی عامل تقویت همدلی و پردازش اطلاعات اجتماعی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید