4 قله ناشناخته و مجذوب کننده ایران برای کوهنوردی و گردشگری

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، خبرنگاران: امروز 11 دسامبر برابر با روزی جهانی کوهستان با ما باشید با نام چهار قله شگفت انگیز ایران که مقصد مطلوب طبیعت گردی و کوهنوردی هستند اما کمتر نامشان را شنیده اید؛ قله کمال،تخت سلیمان ،کوه شاه وپلوار .

4 قله ناشناخته و مجذوب کننده ایران برای کوهنوردی و گردشگری

نام کوه که می آید ابهت و شکوهش آدم را می گیرد. درسالیان حیات بشری کوهها بسان نگهبانان راسخ و مصمم حامی زمین و اهالی اش بوده اند .امروز 11 دسامبر برابر با روز جهانی کوهستان با ما باشید با نام چهار قله شگفت انگیز ایران که مقصد مطلوب طبیعت گردی و کوهنوردی هستند اما کمتر نامشان را شنیده اید؛ قله کمال،تخت سلیمان ،کوه شاه وپلوار .

تخت سلیمان - ارتفاع 4659 متر

تخت سلیمان یکی از کوه های ایران است که در منطقه تخت سلیمان، بخشی از رشته کوه البرز واقع شده است. علم کوه که در بالاتر به آن اشاره نمودیم نیز در همین منطقه است. منطقه کوهستانی تخت سلیمان مجموعاً 45 قله دارد.

تخت سلیمان هم یکی دیگر از کوه های ایران است که درباره آن افسانه هایی وجود دارد. گفته می گردد الوارهایی در حوالی قله این کوه پیدا شده اند که آن را به کشتی نوح منسوب نموده اند. هم چنین بعضی از افسانه ها می گویند حضرت سلیمان در این کوه می زیسته اند. حتی سنگی به شکل مار در نزدیکی قله وجود دارد که گفته می گردد این سنگ در واقع ماری بوده که به فرمان حضرت سلیمان به سنگ تبدیل شده است.

محدوده تخت سلیمان از نظر جغرافیایی بین دریای خزر، رود چالوس و الموت واقع شده است. از میان قله های بلند دیگر تخت سلیمان می توان به شاخک، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیاه سنگ، مرجی کش، هفت خان، چالون، سیاه گوگ، سیاه کمان، میش چال و… اشاره نمود.

کوه شاه - ارتفاع 4380 متر

کوه شاه که نام دیگر آن لاله زار نیز است، یکی دیگر از کوه های ایران است که در قسمت جنوبی کشور و در استان کرمان واقع شده است. از سنگ نبشته هایی که در این کوه کشف شده است می توان فهمید که این مکان در دوران صفویه و قاجار از منطقه ها طبیعی حفاظت شده کشور بوده است و گویا شاهان در این دوران برای شکار، استراحت و سرگرمی به این کوه می آمدند و دلیل نام گذاری کوه هم همین اختصاصی بودن آن است. البته پس از دوران قاجار دیگر کسی برای حفاظت از این کوه و منطقه گمارده نشده و از منطقه حفاظت شده به منطقه ای آزاد تبدیل شده است.

با توجه به سنگ نبشته ها و سنگ نگاره هایی که در دل این کوه وجود دارند و متعلق به زمان حفاظت هستند، اکنون جزو جاذبه های طبیعی - تاریخی کشور قرار گرفته است. در حوالی قله کوه نیز زیارت گاهی باستانی متعلق به دوران پیش از اسلام دیده می گردد.

کوه شاه سرچشمه دو تا از رودهای مهم جنوب کشور یعنی رود لاله زار و هلیل رود است. دو مسیر شمالی و جنوبی برای صعود به قله کوه شاه وجود دارد که علاقه مندان به ورزش کوه نوردی می توانند از آن استفاده نمایند.

پلوار - ارتفاع 4233 متر

کوهستان پلوار یکی از جالب ترین کوه های ایران است چراکه همچون یک دیوار، بخش جنوبی کویر لوت را از سایر کشور جدا می نماید. بلندترین قله کوهستان پلوار، قله ای به همین نام است که با ارتفاع 4233 متری در نزدیکی ماهان کرمان قرار گرفته است. حدود 10 رود از این کوه سرچشمه می گیرند و به رود های مختلفی مانند حرجند، شیرین رود، دهن غار، خرشگی، درسخت، شهداد، جفتان، رود سفید و… می ریزند.

پلوار شامل قله های متعددی می گردد که ارتفاع تقریبی آن ها بین 2500 تا 4000 متر است، به طور مثال تیغه سیاه، تل شورد، دینر، ده مانی روز، تل زرد، میانکوه و… .

قله کمال3707

قله کمال (قوچ گلی داغی) با ارتفاع متر، بلندترین قله رشته کوه سهند و مرتفع ترین نقطه استان آذربایجان شرقی محسوب می گردد و در محدوده شهرستان بستان آباد واقع شده است.

قله کمال (قوچ گلی داغی) با ارتفاع 3707 متر، بلندترین قله رشته کوه سهند و مرتفع ترین نقطه استان آذربایجان شرقی محسوب می گردد و در محدوده شهرستان بستان آباد واقع شده است.

روستای مشهور لیقوان و درجنوب روستای ثمر خزان قرار گرفته است. دامنه های شمالی قوچ گلی با شیب ملایم از طریق کوههای یانوق داغ (کوه سوخته) به جلگه تبریز منتهی میگردد.در جبهه شمالی سهندکوههای بویوک داغ،لیقوان داغ، برکت داغی،دمیرچی داغ، زری داغ،الوان داغ، موتال داغ و قوچ گلی داغ واقع شده که مشرف به جلگه تبریز و بستان آباد می باشند .کوه های کمال، جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان و درویش از مهم ترین قلل رشته کوه سهند محسوب می شوند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 آذر 1401 بروزرسانی: 20 آذر 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1370

به "4 قله ناشناخته و مجذوب کننده ایران برای کوهنوردی و گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 قله ناشناخته و مجذوب کننده ایران برای کوهنوردی و گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید