علائم بیش فعالی در بزرگسالان (ADHD) از نگاه علم

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، افرادی که ADHD دارند، از تمرکز ضعیف تری نسبت به سایرین برخوردار هستند.

علائم بیش فعالی در بزرگسالان (ADHD) از نگاه علم

به گزارش خبرنگاران به نقل از healthline، این افراد بهتر است کار هایی که احتیاج به دقت بالایی دارد و یا مسائلی که در طول روز احتیاج به برنامه ریزی بیشتری دارند، انجام ندهند تا دچار سردرگمی نشوند.

1. الویت بندی ضعیف در انجام امور

در طول روز ما باید کار های بسیاری را انجام دهیم، اگر نظم و برنامه ریزی نداشته باشیم، قطعا گیج خواهیم شد! افراد مبتلا به ADHD در پیگیری وظایفشان مشکل دارند و نمی توانند با یک برنامه ریزی دقیق، الویت خود را معین نموده و کار خود را به نحو احسن انجام دهند. برای مثال اگر فرد مبتلا، باید حتما قبل از رفتن به سرکار، ایمیل های خود را چک کند، به سادگی فراموش می نماید که الویت در حال حاضر آنالیز ایمیل هاست و بعدا باید بیرون برود و همین موضوع باعث کلافگی او می گردد.

2. چالش های رابطه

بزرگسالان مبتلا به ADHD اغلب در روابط خود دچار مشکل می شوند، چرا که آن ها مهارت گوش دادن ندارند و همین موضوع شریک زندگی این افراد را ناراحت می نماید و بعلاوه به علت نداشتن برنامه ریزی در اولویت ها، آن ها معمولا بی مسئولیت و بی توجه به حساب می آیند.

3. عدم تمرکز

ADHD ها با کوچک ترین صدایی که از محیط به گوششان می خورد، حواسشان پرت شده و دیگر قادر به تمرکز بر روی موضوع نیستند.

4. بی قراری و اضطراب

استرس و نگرانی یک علامت بسیار رایج ADHD بزرگسالان است، زیرا فکر تمایل دارد رویداد های نگران نماینده را به طور مکرر تکرار کند.

مانند بچه ها علائم فیزیکی این اختلال در بزرگسالان نیز شامل بی قراری و نداشتن آرامش است. به طور مثال، یک بزرگسال مبتلا به ADHD ممکن است نتواند یک جا آرام بنشیند و باید مرتبا در حال حرکت باشد.

5. تمرکز بیش از حد

همانطور که پیشتر گفته شد، این افراد از عدم تمرکز رنج می برند، اما بعضی از مبتلایان نیز هایپرفوکوس یا همان افراط در تمرکز دارند، یک فرد مبتلا به ADHD می تواند چنان در کاری غرق گردد که از هر چیز دیگری در اطراف خود بی خبر گردد. این نوع تمرکز باعث از دست دادن زمان و نادیده گرفتن اطرافیان می گردد.

6. فراموشی

برای فردی که دارای ADHD است، فراموشی بیشتر از سایرین اتفاق می افتد. مثلا فراموش کردن جایی که چیزی را در آن جا قرار داده اند یا تاریخ های مهم زندگی مثل تولد اعضای خانواده!

7. داشتن تصویر منفی از خود

بزرگسالان مبتلا به ADHD اغلب نسبت به خود بیش از حد انتقادی هستند که می تواند منجر به تصور منفی از خود گردد.

این تا حدی به علت مسائل تمرکز و بعلاوه علائم دیگری است که ممکن است بر روابط محبت آمیز، خانوادگی و کاری تأثیر بگذارد، آن ها این مسائل را به عنوان شکست های شخصی یا عدم موفقیت در نظر می گیرند، در نتیجه باعث می گردد مدام خود را سرزنش نمایند.

درمان ADHD بزرگسالان

راهکار هایی برای یاری به بزرگسالان مبتلا به ADHD برای غلبه بر مسائل بیماری وجود دارد. به عنوان مثال، باید برنامه ریزی برای انجام کار ها در طول روز داشته باشند و دقیقا مطابق آن پیش بروند و بعلاوه هر فعالیتی که آغاز می نمایند را با پشتکار به انتها برسانند و آن را ناقص رها ننمایند.

با انجام بعضی عادات سالم که شامل موارد زیر است نیز می توان تا حدی علائم این اختلال را کاهش داد:

1. مدیریت استرس در شرایط بحران

2. داشتن یک رژیم غذایی متعادل

3. خواب کافی و منظم

در صورت رعایت موارد ذکر شده، اگر باز هم حس بهبود پیدا نکردید، بهتر است که با مراجعه به روانپزشک جلوی سرعت بیماری را بگیرید چرا که با تجویز دارو های مناسب به وسیله پزشک قطعا می توان با این اختلال مبارزه کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 فروردین 1402 بروزرسانی: 20 فروردین 1402 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1425

به "علائم بیش فعالی در بزرگسالان (ADHD) از نگاه علم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم بیش فعالی در بزرگسالان (ADHD) از نگاه علم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید