محاسبه پمپ استخر و نحوه نصب آن

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، پمپ های استخر ، از پرکاربردترین و مهمترین تجهیرات استخر است که وظیفه انتقال و جابه جایی آب را بر عهده دارد.

محاسبه پمپ استخر و نحوه نصب آن

انتقال و جابه جایی، شامل حرکت آب در استخر و انتقال آب به سمت فیلتر استخر می شود. پمپ استخر، از نوع گریز از مرکز یک طبقه و یا پمپ های خطی است که در سیستم فیلتراسیون استخر نصب می شود و ظرفیت آن باید به گونه ای باشد که آب استخر را 3 بار در شبانه روز سیرکوله نماید.

پمپ استخر چیست؟

پمپ استخر، به عنوان قلب تپنده سیستم فیلتراسیون استخر و همانند قلب انسان عمل می نماید و وظیفه پمپاژ آب استخر را بر عهده دارد. از پمپ استخر در سیستم فیلتراسیون استخر، جکوزی، بویلرها و پمپ های جت جکوزی استفاده می شود که بر اساس نرخ تغییر آب و نوع استخر، پمپ مورد احتیاج را می توان انتخاب کرد. نرخ تغییر جریان آب بسته به زمان مورد احتیاج پمپ، برای تامین حجم آبی برابر با آب موجود در استخرها از طریق سیستم فیلتراسیون اطلاق می شود.

محاسبه دبی پمپ استخر

نرخ جریان آب استخر، با توجه به شکل و ظاهر استخر فرق دارد. برای محاسبه دبی پمپ، ابتدا باید حجم استخر را بر اساس مدل استخر محاسبه کنید. دبی آب پمپ گردش نماینده بین استخر و موتور خانه، از تقسیم حجم استخر بر تعداد ساعات عبور کل استخر از صافی ها به دست می آید. دبی پمپ جکوزی نیز از تقسیم حجم جکوزی بر مدت زمان یک گردش کامل آب بدست می آید. باید در نظر داشت آب جکوزی هر 20 تا 30 دقیقه یک بار عوض می شود. دبی پمپ جکوزی نیز از تقسیم حجم جکوزی بر مدت زمان یک گردش کامل آب بدست می آید. باید در نظر داشت آب جکوزی هر 20 تا 30 دقیقه یک بار عوض می شود.

برای محاسبه دبی در گذر از پمپ سیرکولاسیون برای سیستم گرمایش (بویلر)، کافیست ظرفیت حرارتی بویلر و یا واحد مورد نظر را بر اساس gpm بر 2500 تقسیم کنیم تا مقدار دبی بر اساس Kcal/h حاصل گردد. این عدد از طریق تبدیل دبی جرمی مورد احتیاج برای افزایش درجه حرارت حدود 10 درجه سانتی گراد ، از طریق فرمول (Q=mcΔT) بدست می آید.

باید برای محاسبه دبی پمپ جت جکوزی باید به ازاء هر جت حدود 15gpm را اعمال کرد.

محاسبه هد پمپ استخر

برای محاسبه و معین هد پمپ تصفیه استخر برای غلبه بر افت فشار سیستم، باید دانست که افت فشار در مسیر سیر کولاسیون آب استخر در کجا رخ می دهد. باید گفت که افت اصلی ایجاد شده در سیستم، از طریق ادواتی همانند فیلتر های شنی، استرینرها و مبدل های حرارتی به سیستم تحمیل می شوند. از دیگر مواردی که سبب افت فشار می شود، باید به سیستم لوله کشی استخر اشاره نمود. افت فشار به صورت متر یا واحدی از طول بیان می شود ، که می توان از روی این هد پمپ را بدست آورد. عوامل مختلف افت فشار در مسیر لوله کشی عبارتند از:

  • افت فشار فیلتر استخر

یکی از عوامل مهم که بیشترین افت فشار را سبب می شود، نوع فیلتر استفاده شده در تصفیه استخر است؛ به طوریکه افت فشار در فیلترهای شنی تا، 50 فوت 15 متر و در فیلترهای دیاتماتیک تا 100 فوت 30متر، در محاسبه در نظر گرفته می شود.

  • افت فشار در مبدل حرارتی

مبدل حرارتی دسته بندی های متفاوتی دارند. بنابراین نوع مبدل اعم از مبدل های لوله ای یا صفحه ای، افت فشار مِتفاوتی به سیستم تحمیل می نماید.

  • افت فشار در مسیر لوله کشی

معمولا برای محاسبه افت فشار در شبکه لوله کشی تاسیسات، از افت حدودی برابر با 2 الی 5 متر در 100 متر استفاده می نمایند. به این صورت که متراژ بزرگترین طول مسیر لوله کشی را در 2 الی 5 درصد ضرب نموده و ارتفاع افت سیستم لوله کشی را محاسبه می نمایند. باید دانست شیرآلات، اتصالات و ادوات به کار برده شده در مسیر لوله کشی نیز بار اضافه را برای افت فشار در سیستم لوله کشی بر مسیر اعمال می نمایند که برای محاسبه آن ها به زمان زیادی احتیاج است. اما در مجموع از طریق یک روش تجربی می توان با ضرب متراژ بدست آمده برای لوله در ضریب 1,5 افت فشار لوله کشی را برآورد کرد.

نصب پمپ استخر

در نصب پمپ باید دقت کرد محفظه پمپ در زیر سطح تراز آب استخر قرار گرفته باشد و پروانه آن کاملا در آب غوطه ور شود. بعلاوه محل استقرار پمپ حتی الامکان نزدیک استخر بوده و در قسمت مکش آن به غیر از صافی اصلی پمپ، اسکیمر استخر نیز نصب شود تا الیاف پارچه و مو در فرآیند پمپاژ اختلال ایجاد ننمایند. پمپ ها باید روی پایه بتنی نصب، تراز و محکم شوند. پیچ های داخل فونداسیون باید هنگامی که پمپ از طریق فاصله پر کن در محل مستقر می شود، با دست بسته شوند و سپس پایه دوغاب ریزی شود. بعد از سفت شدن دوغاب، پیچ های فونداسیون محکم شده و تراز بودن پمپ مجدد مورد آنالیز قرار گیرد. هر گونه ناترازی پمپ با قرار دادن فاصله پرکن در زیر پمپ یا موتور، اصلاح می شود. پمپ می بایست تا حد ممکن نزدیک استخر و زیر خط سطح آب استخر نصب شود.

انتخاب پمپ استخر مناسب

با توجه به احتیاج خود پمپ استخر را انتخاب کنید. می توانید در زمان انتخاب و خرید پمپ استخر، دو دستگاه پمپ استخر را خریداری نمائید تا یکی از آنها نقش رزرو را داشته باشد. برای انتخاب پمپ احتیاج به دانستن پارامترهایی مانند دبی و هد پمپ است که با توجه به این دو پارامتر، میتوانید پمپ استخر خود را از شرکت ساینا تصفیه آریا، وارد نماینده انواع تجهیزات استخر، سونا و جکوزی با برترین قیمت و بالاترین کیفیت و در برندهای مختلف با توجه به احتیاج و بودجه خود خریداری نمائید. جهت استعلام محصولات و مشاهده مشخصات فنی می توانید به سایت https://digipoolmarket.com مراجعه نمایید و یا با شماره 58925-021 تماس بگیرید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1438

به "محاسبه پمپ استخر و نحوه نصب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاسبه پمپ استخر و نحوه نصب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید