تور ارزان اروپا: صنایع اروپایی از گرانی گاز به زانو درآمدند

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، افزایش قیمتهای انرژی در اروپا فقط به مصرف کنندگان عادی آسیب نمی زند بلکه فعالیتهای صنعتی هم در این شرایط ضربه می خورند و فرایند احیای پساکرونایی در اقتصادهای اروپایی به خطر می افتد.

تور ارزان اروپا: صنایع اروپایی از گرانی گاز به زانو درآمدند

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، شرکتهای عظیم اروپایی از فراورینمایندگان مواد شمیایی و معدنکاران گرفته تا صنایع غذایی می گویند قیمت بالای گاز و برق به حاشیه سود آنها لطمه زده و برخی از آنها را وادار نموده است فعالیتهایشان را محدود نمایند.

برخی از کارخانه ها به علت قیمت بالای گاز طبیعی تطعیل نموده اند. تحلیلگران می گویند احتمال متوقف شدن گسترده تر فعالیت صنعتی در سراسر اروپا در هفته های آینده وجود دارد.

در این بین قیمتهای بالای گاز طبیعی در اروپا باعث افزایش قیمت محموله های تک LNG در آسیا شده که برای این وقت از سال یعنی بین اوج تقاضای تابستانی و پیش از رسیدن فصل گرمایش زمستان بی سابقه است.

محدودیت عرضه در بازار گاز اروپا، سرعت پایین باد و ذخایر اندک غیرمعمول گاز و قیمت بالای کربن همگی در هفته های اخیر دست به دست هم داده و باعث افزایش قیمت پایه گاز اروپا و صعود قیمت برق به رکوردهای بالا در اقتصادهای عظیم این منطقه شده اند. قیمتهای گاز و برق در اروپا تقریبا هر روز به رکوردهای جدیدی صعود می نمایند و باعث اعتراض مصرف نمایندگان به افزایش صورتحسابهای برق شده و دولتها را تحت فشار قرار داده اند.

اما فقط مصرف نمایندگان نیستند که با قیمتهای بالای انرژی دست و پنجه نرم می نمایند. صنایع هم از افزایش هزینه های انرژی در تنگنا قرار گرفته اند. شرکت سی اف اینداستریز که فراورینماینده هیدروژن و محصولات نیتروژن است، اخیرا خاطرنشان کرد فعالیت مجتمعهای فراوریش در بیلینگام و اینس انگلیس را به علت قیمتهای بالای گاز طبیعی متوقف نموده است. این شرکت برآوردی از زمان ازسرگیری فراوری در این تاسیسات ندارد.

شرکت نروژی یارا که یکی از عظیمترین فراورینمایندگان آمونیاک دنیا است، فراوریش را به علت بالا رفتن بی سابقه قیمت گاز کاهش داده است. شرکت کراپ انرژیز که عظیمترین فراورینماینده بیو اتانول آلمان است، خاطرنشان کرد حاشیه سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه دوم سال اقتصادی تقریبا نصف شد که به علت هزینه بالاتر مواد خام و افزایش قیمتهای انرژی بود. همچنین در آلمان BASF که عظیمترین فراورینماینده مواد شیمیایی اروپاست و Aurubis که فراورینماینده عظیم مس است، قیمتهای بالای انرژی را بار به شدت سنگینی بر سود و حاشیه سود خود اعلام نموده اند. شرکتهای صنعتی عظیم در فرانسه مانند ترئوس که عظیمترین فراورینماینده شکر است و شرکت روکت فِرِرز که فراورینماینده نشاسته است، به بلومبرگ خاطرنشان کردند که قیمتهای بالای انرژی، فشارهای تورمی بر شرایط اقتصادی آنها و هزینه های دیگر داشته است.

تمامی این موانع برای صنعت اروپا ممکن است تازه یک آغاز باشد به خصوص اگر زمستان جاری در اروپا و آسیا سردتر از حد معمول باشد و تقاضا برای گاز و برق را افزایش دهد.

گلدمن ساکس هشدار داده است صنایع در اروپا در خطر خاموشی در یک زمستان سرد قرار دارند. تحلیلگران این بانک آمریکایی در یادداشتی نوشتند: تحت چنین شرایطی تنها مکانیزم متعادل نماینده، افزایش بیشتر قیمتهای گاز و برق اروپایی خواهد بود که منعکس نماینده احتیاج به مهار تقاضاست و تقاضای نیرو در بخش صنعتی با خاموشی ها، محدود می گردد.

کندی فعالیت بخش صنعتی یکی از آخرین اتفاقاتی است که اروپا در حال حاضر احتیاج دارد به خصوص درست وقتی که اقتصادهای این منطقه در حال بهبود از دوران همه گیری ویروس کرونا هستند.

همچنین رقابت از سوی آسیا در بازار LNG به معنای آن است که اروپا ممکن است LNG بیشتری نتواند دریافت کند. قیمت محموله های تک در آسیا به رکورد بالایی صعود نموده اما خریداران بدون اهمیت به این موضوع خرید می نمایند زیرا نگران هستند کمبود دنیای گاز طبیعی با نزدیک شدن فصل زمستان وخیم تر گردد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نیروگاهها و صنایع در اروپا و احتمالا دولتها امیدوارند زمستان ملایم و بادی در پیش باشد وگرنه کمبود گاز طبیعی ممکن است تا سرانجام سه ماهه نخست سال 2022 ادامه پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1004

به "تور ارزان اروپا: صنایع اروپایی از گرانی گاز به زانو درآمدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان اروپا: صنایع اروپایی از گرانی گاز به زانو درآمدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید