شروع برداشت خوشه های طلایی گندم در سیدان ، فراوری بَر انجیر در استهبان

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، مسئول تولیدات گیاهی مرکز جهاد کشاورزی سیدان گفت: 120 کمباین در مزارع گندم بخش سیدان مرودشت به حرکت درآمدند.

شروع برداشت خوشه های طلایی گندم در سیدان ، فراوری بَر انجیر در استهبان

به گزارش خبرنگار از ، محمد رضا امیری مسئول فراوریات گیاهی مرکز جهاد کشاورزی سیدان با بیان اینکه برداشت گندم از 9 هزار هکتار از مزارع گندم حوزه تحت پوشش این مرکز به صورت مکاهمه آغاز شده است، گفت: عملیات برداشت به وسیله بیش از 120 دستگاه کمباین معمولی، نیمه سنگین و سنگین در حال اجرا است.

او با بیان اینکه پیش بینی می گردد بیش از 58 هزار تن محصول با کیفیت در بخش سیدان برداشت گردد، اضافه نمود: خرید محصول گندم به صورت تضمینی به وسیله کارخانه های آرد، سیلو ها، تعاونی ها روستایی و مراکز خرید شهرستان مرودشت با حداقل زمان پرداخت وجه انجام می گردد.

مسئول فراوریات گیاهی مرکز جهاد کشاورزی سیدان گفت: استفاده از تناوب زراعی اصولی، بکارگیری روش های کم خاکورزی و حفظ بقایا در کنار بکارگیری بذور مادری و گواهی شده تازه و کود های میکرو و ماکرو از دلایل افزایش کمیت و کیفیت گندم فراوریی در این بخش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم گفت: پیش بینی می گردد بیش از 6 هزار و 150 تن گوجه فرنگی از مزارع این شهرستان برداشت گردد.

علی گودرزی توضیح داد: در شهرستان رستم برداشت گوجه فرنگی از سطح 123 هکتار از خردادماه آغاز شده است و تا شهریور ماه ادامه دارد.

او ابراز کرد: کشت این محصول بیش از 600 فرصت شغلی فصلی ایجاد و در صورت بازاریابی به موقع و قیمت مناسب به معیشت مردم و بهره برداران یاری شایانی می نماید.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: بیش از هزار تن بَر انجیر مرغوب در قطب فراوری انجیر کشور برداشت شد که عمده آن ها از باغات ایج و حومه استهبان بوده است.

مهدی اعیان منش اضافه نمود: فراوری برانجیر مرغوب بسته به شرایط آب و هوایی فرق دارد به علت اینکه زنبور گرده افشان بلاستوفاگا باید بتواند در طول سال به حفظ و بقای خود ادامه دهد.

او افزود: عمده بَر انجیر های فراوری شده در استهبان از نوع دانه سفید، پوز دنبالی، کوهکی و سیبی است که رقم پوز دنبالی بعلت تعداد زنبور گرده افشان در کیفیت میوه فراوریی تاثیر بسزایی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: برداشت بَر انجیر از نیمه اردیبهشت ماه آغاز می گردد و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

بَر انجیر درختی است که در میوه آن زنبور مخصوص گرده افشان درختان انجیر زندگی می نماید و باغداران با تهیه محصول درخت بر انجیر که محل زندگی زنبور بلاستوفاگا است اقدام به گرده افشانی می نمایند این زنبور با بیرون آمدن از میوه بر انجیر و وارد شدن به میوه انجیرستان ها باعث گرده افشانی می گردد که در نوع خود در جهان بی نظیر است.

علی گودرزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم گفت: برداشت هندوانه از 372 هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده است و تا اوایل مردادماه ادامه دارد.

او اضافه نمود: پیش بینی می گردد بیش از 18 هزار تن محصول از این مزارع برداشت گردد.

گودرزی با بیان اینکه هندوانه محصولی بازارپسند در فصل گرما است گفت: کشت این محصول موجب اشتغال زایی 1600 نفر کارگر فصلی در شهرستان می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم اضافه نمود: فراوری به موقع این محصول، باعث درآمدزایی و یاری به معیشت بهره برداران خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: برداشت انگور یاقوتی در این شهرستان از سطح 31 هکتار باغ از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا خاتمه خرداد ماه ادامه دارد.

غلامحسین مظاهری توضیح داد: پیش بینی می گردد قریب به 80 تن محصول انگور نوبرانه از این باغ ها برداشت و به بعضی از میادین کشور از جمله شیراز، تهران و اصفهان ارسال گردد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه انگور یاقوتی از ارقام زودرس و تا حدودی مقاوم به شوری خاک و آب است، اضافه نمود: این محاسن باعث رغبت و توجه بهره برداران شهرستان مهر به این محصول و احداث تاکستان شده است.

به گفته او؛ حمایت از توسعه کاشت محصولات کم آب بر و تشویق کشاورزان به این نوع از کشت ها مانند انگور و گیاهان دارویی از جمله برنامه های اولویت دار جهاد کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ممسنی گفت: برداشت گندم از 13 هزار و 980 هکتار از اراضی قابل برداشت این شهرستان در حال اجرا است و پیش بینی می گردد این عملیات تا اواسط تیر ماه ادامه داشته باشد.

محمد علی امیری با بیان اینکه 118 دستگاه کمباین در این شهرستان فعال و مشغول به کار برداشت گندم هستند، توضیح داد: ده مرکز خرید تضمینی گندم به وسیله اداره تعاونی روستایی این شهرستان دائر و تا کنون بیش از 26 هزار تن گندم خریداری شده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه در سال زراعی جاری 6370 هکتار از اراضی آبی و 13 هزار و 400 هکتار از اراضی دیم شهرستان ممسنی به کشت گندم اختصاص داشته است، اضافه نمود: قریب به 5790 هکتار از مزارع گندم این شهرستان به علت مخاطرات اقلیمی غیر قابل برداشت شده اند.

به گفته او؛ مبه وسیله عملکرد مزارع گندم آبی شهرستان ممسنی 4200 کیلوگرم در هکتار و 800 کیلوگرم در هکتار هم برای مزارع دیم برآورد شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 974

به "شروع برداشت خوشه های طلایی گندم در سیدان ، فراوری بَر انجیر در استهبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع برداشت خوشه های طلایی گندم در سیدان ، فراوری بَر انجیر در استهبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید