آیا حالت هایبرنیت (Hibernate) کامپیوتر برای حافظه SSD ضرر دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، بسیاری از کاربران با قابلیت هایبرنیت (Hibernate) کامپیوتر آشنایی ندارند ولی بعضی دیگر مرتبا از آن استفاده می نمایند. اما در این میان نگرانی هایی در خصوص فشار وارد شده به حافظه SSD به علت استفاده از این مشخصه وجود دارد. آیا این نگرانی واقعی است یا اصلا به طور کلی نباید نگران چنین چیزی باشیم؟ در این مطلب از زوایای مختلفی به این موضوع می پردازیم.

آیا حالت هایبرنیت (Hibernate) کامپیوتر برای حافظه SSD ضرر دارد؟

حالت هایبرینت کامپیوتر چیست؟

قبل از اینکه به ضرر داشتن یا نداشتن هایبرنیت کردن کامپیوتر بپردازیم، ابتدا باید خود این معینه را شرح دهیم. به طور کلی وقتی که دیگر کاری با کامپیوتر خود ندارید، چند گزینه پیش روی شما واقع شده است. گزینه اول روشن نگه داشتن کامپیوتر است. بیشتر کاربران چنین کاری انجام نمی دهند غیر از اینکه از سیستم برای کارهایی مانند استفاده به عنوان سرور، بهره گیری برای آپلود تورنت یا دیگر موارد این چنینی استفاده نمایند. طرف مقابل این کار هم خاموش شدن کامل کامپیوتر است.

سال ها قبل که تمام کامپیوترها از هارد دیسک برای درایو بوت استفاده می کردند، بارگذاری سیستم عامل و در کل خود کامپیوتر زمان زیادی به طول می انجامید و کاربرانی که نمی خواستند هر روز با این زمان زیاد برای بارگذاری روبرو شوند، از حالت هایبرنیت یا اسلیپ استفاده می کردند. بنابراین برای این دسته از کاربران، این دو حالت جذابیت بیشتری نسبت به خاموش کردن معمولی داشت.

در حالت اسلیپ، کامپیوتر اطلاعات مهم و حیاتی را در رم قرار می دهد و خود کامپیوتر در حالت بسیار کم مصرف روشن می ماند. از سوی دیگر هایبرنیت کامپیوتر هم تقریبا چنین فرایندی دارد با این تفاوت که داده های حیاتی راهی حافظه دائمی سیستم می شوند و ضمناً برق سیستم هم به طور کامل قطع خواهد شد. این یعنی حتی اگر ورودی برق را هم قطع کنید، اتفاقی برای کامپیوتر نمی افتد.

در کامپیوترهای قدیمی اگر سیستم را از حالت اسلیپ روشن می کردید، سرعت بارگذاری بسیار بالا بود و همین موضوع برای کاربران جذابیت زیادی داشت. اما در سیستم های مدرن عملا دیگر تفاوت زیادی بین سرعت بارگذاری حالت هایبرنیت و اسلیپ وجود ندارد.

چرا کاربران نگران تاثیر حالت هایبرنیت روی حافظه SSD هستند؟

در این میان سوالی که ایجاد می گردد این است که چرا کاربران برای استفاده از هایبرنیت کامپیوتر در صورت بهره گیری از هارد دیسک نگرانی ندارند ولی نگران تاثیر این معینه بر حافظه SSD هستند؟ به طور کلی همین فرایند انتقال اطلاعات از رم به حافظه طبیعتا به حافظه موردنظر-فارغ از اینکه SSD باشد یا هارد دیسک-تا حدی فشار وارد می نماید. اما در این میان انتقال اطلاعات از رم به حافظه SSD فشار متفاوتی را ایجاد می نماید. در زمینه عمر مفید حافظه های SSD معیارهای مشهور متفاوتی وجود دارد ولی یکی از مهم ترین معیارهای مربوط به این موضوع که به بحث ما هم ارتباط دارد، میزان نوشته شدن اطلاعات در مقیاس ترابایت است.

طبیعتا زمانی که یک حافظه SSD از حد مجاز مربوط به نوشته شدن اطلاعات عبور کند، به طور ناگهانی آتش نمی گیرد و نابود نمی گردد. اما اگر عمر مفید حافظه SSD موردنظر تمام گردد، بهتر است آن را بازنشسته کنید یا حداقل برای کارهای نه چندان مهم بهره ببرید.

حالت هایبرنیت کامپیوتر چقدر فشار به SSD وارد می نماید؟

طبیعتا نمی توانیم به طور کامل روند استهلاک حافظه SSD را متوقف کنیم زیرا هر بار که سیستم را روشن می کنیم طبیعتا SSD مورد استفاده قرار می گیرد و عمر طبیعی آن کوتاه تر می گردد. اما در این میان باید ببینیم که استفاده از حالت هایبرنیت کامپیوتر تا چه حد به SSD فشار وارد می نماید.

باید خاطرنشان کنیم که دقیقا نمی توانیم بگوییم که حافظه SSD شما در این شرایط چقدر فرسوده می گردد زیرا این موضوع تا حد زیادی به ظرفیت رم، نوع استفاده از کامپیوتر و تعداد دفعاتی که کامپیوتر را در حالت هایبرنیت قرار می دهید بستگی دارد. اما خوشبختانه با استفاده از بعضی تخمین ها و هدایت های کلی، می توانید به شما یاری کنیم که چنین کاری را برای سیستم خود محاسبه کنید. برای این که موضوع را بهتر درک کنید، در این مثال از ویژگی های یک سیستم ویندوزی معین استفاده می کنیم تا مثال ها واضح تر شوند.

به طور کلی در بسیاری از سیستم های ویندوزی بعد از روشن شدن کامپیوتر، میزان استفاده شده از رم حدود 50 درصد از کل ظرفیت رم است. البته بعد از روشن شدن سیستم می توانید به بخش Task Manager سر بزنید تا ببینید زمانی که هیچ برنامه ای را باز ننموده اید، چند درصد از رم مورد استفاده قرار گرفته است.

از سوی دیگر اگر نمی خواهید صرفا درصد بهره ببرید و می خواهید ببینید دقیقا چه میزان از ظرفیت رم درگیر شده است، در این بخش می توانید راهی تب Performance شوید. همانطور که در تصویر زیر می توانید ببینید، در این صفحه به غیر از ظرفیت کلی رم، می توانید ببینید دقیقا چه میزان از این ظرفیت درگیر شده است.

در خصوص این تصویر می توانید ببینید که در حال حاضر حدود 57 درصد از ظرفیت رم یا حدود 18 گیگابایت از این ظرفیت اشغال شده است. در نهایت باید این عدد مربوط به ظرفیت اشغال شده را در عدد 0.75 ضرب کنید. زیرا از ویندوز 7 به بعد، این سیستم عامل برای حالت هایبرنیت کامپیوتر اطلاعات را کمی فشرده می نماید و این اطلاعات فشرده شده در هارد دیسک یا حافظه SSD ذخیره می شوند. بنابراین در این مثال، در نهایت 13.5 گیگابایت از داده ها در حافظه موردنظر ذخیره می شوند.

بنابراین اگر به عنوان مثال از چنین سیستمی با این معینات استفاده می کنید، هر بار که از حالت هایبرنیت بهره می برید، حدود 13.5 گیگابایت از داده ها بر روی حافظه SSD قرار می گیرد. طبیعتا اگر از یک سیستم و رم با معینات مشابه ولی با ظرفیت 16 گیگابایت بهره ببرید، اطلاعات ذخیره شده در SSD به حدود 6 تا 8 گیگابایت کاهش پیدا می نماید.

برای اینکه در این زمینه اطمینان بیشتری پیدا کنید، کافی است دفعه بعدی که سیستم را هایبرنیت کردید، راهی درایو C کامپیوتر شوید و ببینید فایل hiberfil.sys file چه حجمی دارد. حجم این فایل، میزان داده های ذخیره شده روی حافظه SSD سیستم را نشان می دهد.

اما آیا واقعا این موضوع اهمیت زیادی برای دوام SSD دارد؟

در نهایت باید به سوال اصلی این مطلب که آیا این معینه واقعا می تواند دوام SSD را به طور قابل توجهی کاهش دهد یا نه، پاسخ دهیم. زمانی که هر روز سیستم را هایبرنیت کنید، هر روز میزانی فایل روی SSD ذخیره می گردد. اما آیا چنین کاری عمر SSD را به طور قابل توجهی کاهش می دهد؟ پاسخ خلاصه و مفید این است که این موضوع اهمیت زیادی برای دوام SSD ندارد. اما اگر در پی پاسخ طولانی تر هستید، در ادامه اعداد معینی را برای این موضوع مطرح می کنیم.

در این زمینه بار دیگر یک سیستم ویندوزی با منابع سخت افزاری معینی را به عنوان مثال مطرح می کنیم. برای آنالیز سلامت هارد دیسک یا حافظه SSD، ابزار CrystalDiskInfo یکی از مشهورترین گزینه ها محسوب می گردد. این ابزار می تواند تعداد دفعات خاموش و روشن شدن و تعداد دفعاتی که داده بر روی حافظه نوشته شده را معین کند. این سیستم موردنظر برای تمام دفعات خاموش و روشن شدن تقریبا از حالت هایبرنیت استفاده نموده است.

همانطور که در تصویر بالا می توانید ببینید، این سیستم در مجموع 565 مرتبه خاموش و روشن شده و طی این مدت 5562 ساعت روشن مانده است. با توجه به اینکه سیستم موردنظر 1 سال و نیم استفاده شده، چنین اعدادی کاملا طبیعی است و در کل می توان گفت که در هر روز به طور میانگین 10 ساعت روشن مانده است.

البته طبیعتا بعضی روزها به علت آپدیت شدن سیستم و دیگر موارد این چنینی، سیستم ریستارت شده ولی 565 مرتبه خاموش و روشن شدن طی این مدت زمانی، یک عدد استاندارد محسوب می گردد. اگر عدد 565 را در 13.5 گیگابایت مربوط به ذخیره سازی حالت هایبرنیت ضرب کنیم، با عدد 7.63 ترابایت روبرو می شویم. در این میان در این ابزار آمده که در مجموع 13.97 ترابایت روی حافظه SSD موردنظر نوشته شده است. بنابراین عملا 55 درصد از نوشته شدن اطلاعات، مربوط به قابلیت هایبرنیت سیستم بوده است.

بنابراین در نگاه اول به نظر می رسد هایبرنیت کردن سیستم عملا فشار زیادی به سیستم وارد می نماید زیرا نیمی از بار مربوط به نوشته شدن اطلاعات بر روی SSD مربوط به این معینه بوده است. شاید در نگاه اول چنین عددی بسیار بزرگ به نظر برسد، اما همانطور که گفتیم باید ببینیم عمر مفید SSD در زمینه نوشته شدن اطلاعات چقدر است. در خصوص این سیستم، حافظه SSD وسترن دیجیتال Black SN750 1TB NVMe از عمر 600 ترابایتی برای نوشته شدن اطلاعات بهره می برد.

این یعنی بعد از حدود یک سال و نیم استفاده از این سیستم و هایبرنیت کردن کامپیوتر در هر روز، فقط 2.3 درصد از عمر مفید حافظه SSD موردنظر مصرف شده است. اگر هیچوقت حالت هایبرنیت مورد استفاده قرار نمی گرفت، 1.1 درصد از عمر مفید حافظه SSD استفاده می شد.

بنابراین اگر با همین روند از سیستم موردنظر بهره ببرید، بعد از 4.5 سال استفاده فقط حدود 10 درصد از عمر مفید SSD مصرف می گردد. حتی بعد از 10 سال استفاده هم عملا SSD با فشار چندانی روبرو نمی گردد. به عبارت دیگر به حالت هایبرنیت کامپیوتر علاقه زیادی دارید، به هیچ عنوان نگران آسیب رسیدن به SSD نباشید.

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

آیا واقعا حالت هایبرنیت کامپیوتر ضرر زیادی به حافظه SSD وارد می نماید؟

جواب مختصر این سوال خیر است. برای جواب مفصل می توانید به این مطلب مراجعه کنید.

آیا حافظه های SSD عمر محدودی دارند؟

حافظه های SSD مانند دیگر قطعات الکترونیکی عمر محدودی دارند و طبیعتا قرار نیست برای همواره کار نمایند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1435

به "آیا حالت هایبرنیت (Hibernate) کامپیوتر برای حافظه SSD ضرر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا حالت هایبرنیت (Hibernate) کامپیوتر برای حافظه SSD ضرر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید