آیا خریدن آیفون SE در سال 2021 منطقی است؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، همان طور که می دانید آیفون SE 2020 ارزان ترین گوشی با سیستم عامل iOS است که می توان خریداری کرد. حال می خواهیم به آنالیز این نکته بپردازیم که آیا خریدن آیفون SE 2020 که سال گذشته راهی بازار شد در سال 2021 هم منطقی است یا خیر.

آیا خریدن آیفون SE در سال 2021 منطقی است؟

حدودا یک سال از زمان عرضه آیفون SE 2020 به بازار می گذرد و همچنان این گوشی مقرون به صرفه قیمت ترین گوشی قدرتمند بازار به شمار میرود که هیچ گوشی در محدوده قیمتی مشابه، به میزان آن قدرتمند نیست. این گوشی را اپل در راستای درخواست زیادی که کاربران از این شرکت داشتند راهی بازار کرد. احتمالا می دانید که سال گذشته بسیاری از کاربران اپل از این شرکت خواستند که گوشی هایش را با همان میزان کوچک راهی بازار کند. اپل هم بعد از اینکه دید مدل استاندارد از پرچم دارانش که کوچک ترین میزان را هم در بین همه آن ها داشت از لحاظ فروش خیره نماینده ظاهر شد (نظیر آیفون 11 و XR)، آیفون SE 2020 را نه تنها با ظاهر آیفون های چند سال گذشته بلکه با میزان 4.7 اینچی راهی بازار کرد.

این سیاست نتیجه بسیار خوبی را در پی داشت. اگرچه اپل نتوانست باتری خوبی برای آیفون کوچک خود در نظر بگیرد و SE 2020 از این لحاظ عملکرد بسیار بدی داشت، اما وجود پردازنده ی قدرتمند A13 از پرچم داران سری آیفون 11 باعث شد تا این گوشی در انجام هیچ کاری کم نیاورد و همین موضوع هم تا حدودی نقطه ضعف این گوشی در بخش باتری را کم رنگ تر جلوه داد. آیفون SE 2020 قیمت بسیار مناسبی هم داشت تا یکی از مقرون به صرفه ترین و در عین حال قدرتمندترین گوشی هایی لقب بگیرد که از سوی اپل راهی بازار می گردد.

نگاهی به قدرت سخت افزاری آیفون SE 2020

در زمانی که این گوشی راهی بازار شد چون کمتر از 500 دلار قیمت گذاری شد، بسیاری از کاربران و علاقه مندان به محصولات اپل توانستند به راحتی آن را خریداری نمایند. بسیاری ها حتی آن را به اسم گوشی دوم در کنار آیفون قدرتمند خود خریداری کردند. این در حالی بود که آیفون SE 2020 در بنچمارک ها حتی از پرچم داران اندرویدی هم دوره خود هم قدرتمندتر ظاهر شده بود.

اما این گوشی نقطه ضعف هایی هم دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به نمایشگر بسیار کوچک 4.7 اینچی اشاره نمود که دور و اطراف آن را حواشی زیادی فرا گرفته است. در سال 2020 یا امسال قطعا نمایشگری با این میزان کوچک نمی تواند جوابگوی همه احتیاجهای کاربران باشد. بعلاوه باتری آن تنها 1820 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد که نه می تواند انرژی لازم را برای استفاده کامل از توان تراشه ای به قدرت A13 فراهم کند و نه می تواند خود گوشی را مدت زمان معقولی برای استفاده روشن نگه دارد.

بنابراین پرسشی که بوجود می آید این است: آیا آیفون SE 2020 با توجه به اینکه هنوز هم قیمت مناسبی دارد و در سال گذشته توانست دومین گوشی پرفروش سال لقب بگیرد، امسال هم ارزش خرید دارد یا اینکه مدل های بهتری در مقایسه با آن وجود دارند؟ شاید این گوشی در مقایسه با قدرتمندترین میان رده سامسونگ یعنی گلکسی A52 5G دو برابر امتیاز بیشتری چه در بخش تک هسته ای و چه در بخش چند هسته ای در بنچمارک گیک بنچ کسب نموده باشد، یا مثلا در انجام بازی حتی از بعضی پرچم دارها هم بهتر ظاهر گردد، اما آیا به طور کلی می تواند انتخاب خوبی در امسال باشد؟

همانطور که گفته شد، آیفون SE 2020 در انجام کارهای روزمره به لطف تراشه قدرتمند A13 و 3 گیگابایت حافظه رم که کاملا برای کار با iOS مناسب است، نه تنها هیچ مسئله ای ندارد بلکه همه آن فعالیت ها را به سریع ترین شکل ممکن انجام می دهد؛ بدون اینکه کند گردد یا لگ و کندی نشان دهد. بنابراین از لحاظ قدرت سخت افزاری، قطعا این گوشی یکی از ارزشمندترین محصولاتی است که می توانید بخرید. خصوصا اگر بخواهیم قیمت را هم در نظر بگیریم. اما می دانیم ارزش خرید یک گوشی را قدرت سخت افزاری آن معین نمی نماید.

طول عمر باتری

می رسیم به نقطه ضعف اصلی آیفون SE 2020 یعنی طول عمر باتری آن که ارزش خرید آن را نصف می نماید. آنچه که در رابطه با آیفون SE 2020 کاربران را آزار می داد، هیچوقت قدرت سخت افزاری آن یا نمایشگر کوچک نبود، بلکه همه با باتری کم ظرفیتی که این محصول داشت مشکل داشتند. ظرفیت این باتری همانطور که گفته شد فقط 1820 میلی آمپر ساعت است؛ این یعنی برای رسیدگی به کارهایی نظیر چک کردن شبکه های اجتماعی یا وب گردی با توجه به نمایشگر کوچکی که دارد مناسب است، اما برای انجام بازی یا تماشای ویدیو اصلا شما را همراهی نمی نماید.

برای مثال گلکسی A52 5G به اسم یکی از میان رده های هم قیمت با آیفون SE 2020، در وب گردی، 7 ساعت بیشتر از آن دوام آورد (16 ساعت در مقابل 9 ساعت)، در استریم ویدیو از یوتیوب دو برابر بهتر ظاهر شد (8 ساعت در مقابل 4 ساعت) و در نهایت در انجام بازی هم تقریبا همین فاصله دو برابری حفظ شد (9 ساعت و 42 دقیقه در مقابل 5 ساعت). بنابراین می توانید مشاهده کنید که عملکرد این گوشی در مقایسه با محصولی با باتری 4500 میلی آمپر ساعتی که این روزها در بسیاری از گوشی های میان رده مورد استفاده قرار می گیرد بسیار ضعیف است.

البته اگر برنامه دارید مدت زمان کمی از گوشی خود بهره ببرید و بعدا یک مدل بهتر بخرید، شکی نیست آیفون SE 2020 به رجحانن شکل ممکن جوابگوی احتیاج شما خواهد بود. مشکل اصلی از زمانی آغاز می گردد که مدت زمان نگه داری گوشی از یک سال بگذرد و به دو سال برسد. اینجاست که ضعف واقعی گوشی پدیدار می گردد رجحان سایر میان رده ها خود را به شکل واضح تری نشان می دهد. البته اگر از همان ابتدا از گوشی خود استفاده سنگین نکنید و به درستی از آن مراقبت کنید، قطعا تا دو سال هم می توانید همچنان به به کار خود با آن ادامه دهید. اما چه کسی با در اختیار داشتن محصولی مجهز به پردازنده A13 می تواند از آن استفاده معمولی داشته باشد؟

آیا کیفیت دوربین آیفون SE 2020 هنوز هم خوب است؟

آیفون SE 2020 به اسم یک میان رده 500 دلاری فقط از یک دوربین روی پنل پشتی خود بهره می برد. شاید انتظار داشتید اپل حداقل یک دوربین فوق عریض را هم به آن اضافه می کرد اما از شرکتی که پرچم داران خود را با دو دوربین راهی بازار می نماید، قطعا نمی توان انتظار داشت برای میان رده اش بیشتر از یک دوربین در نظر بگیرد.

اما عملکرد این یک دوربین چگونه است؟ این گوشی قادر است در وضوح 4K و با سرعت 24/30/60 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. کاری که حتی میان رده نو سامسونگ یعنی گلکسی A52 5G هم قادر به انجام آن نیست. البته خیلی کم پیش می آید میان رده ای را ببینیم که توانایی ضبط ویدیوی 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه را دارا باشد که خوشبختانه از این نظر آیفون SE 2020 فوق العاده است.

از لحاظ کیفیت عکاسی هم همه چیز خوب است. شاید نتوانید با فاصله کانونی مختلف؛ یعنی با لنزهای مختلف به عکاسی بپردازید اما همان یک دوربین هم می تواند فراتر از انتظارات شما ظاهر گردد. چیزی که مسلم است این است که آیفون SE 2020 اگر در حد پرچم دارهای اندرویدی نباشد، قطعا میان رده های هم قیمت خود را به راحتی در تقابل دوربین اصلی از میان برمی دارد.

به صورت کلی عملکرد دوربین خوب که نه، عالی ارزیابی می گردد؛ خصوصا اینکه می دانیم محصولی با قیمت 500 دلار در اختیار داریم. البته نکته منفی در رابطه با دوربین این گوشی اینجاست که کاربر امکان عکاسی در نور شب با حالت شب را ندارد چرا که آیفون کوچک از آن پشتیبانی نمی نماید. اگر این اتفاق رخ می داد، قطعا در امر عکاسی و فیلم برداری، آیفون SE 2020 به یک محصول بی نظیر در محدوده قیمتی خود تبدیل می شد. شما می توانید تفاوت عملکرد پیکسل 5a را به اسم یک میان رده هم قیمت با آیفون SE 2020 در عکاسی در نور شب در تصویر زیر مشاهده کنید تا متوجه تاثیر فقدان این قابلیت کاربردی (حالت شب) شوید.

آیفون SE نو سال 2022 از راه می رسد؟

اپل اولین بار در سال 2016 از گوشی آیفون SE رونمایی کرد. محصولی که قرار بود یک مدل مقرون به صرفه قیمت تر از آیفون های گران قیمت آن موقع باشد و اتفاقا فروش بسیار خوبی هم داشت. اما علی رغم این موضوع، اپل تصمیم گرفت چهار سال بعد یعنی در سال 2020 جانشین آن را معرفی و روانه بازار کند. بنابراین این پرسش و ابهام همچنان وجود دارد که اگر قرار باشد آیفون SE دیگری را ببینیم، چه زمانی از آن رونمایی می گردد؟

بسیاری از خبرگزاری ها بر این باورند که آیفون SE نو در سال 2021 راهی بازار نمی گردد و اپل می خواهد جانشین مدل کنونی را اواسط سال بعد راهی بازار کند. طبق آنچه که تا به امروز منتشر شده است، ظاهرا این گوشی نو به اینترنت 5G هم مجهز خواهد شد و این یعنی تراشه ای قدرتمندتر و سریع تر را در آن شاهد خواهیم بود. بعلاوه بعید به نظر می رسد اپل قیمت آن را افزایش دهد حتی از آن به اسم مقرون به صرفه قیمت ترین آیفون هم تاریخ یاد می گردد. البته این چیزی نیست که کسی خواستار آن بوده باشد! تعداد انگشت شماری از کاربران نقطه ضعف آیفون SE 2020 را عدم پشتیبانی آن از اینترنت 5G می دانند چرا که این گوشی اصلا باتری خوبی ندارد که بتواند کاربران را هنگام استفاده از چنین اینترنت پرسرعتی همراهی کند.

بنابراین…آیا خریدن آیفون SE 2020 در سال 2021 می تواند منطقی باشد؟

با توجه به تمام آنچه که گفته شد، به نظر می رسد خریدن آیفون SE 2020 در سال 2021 به صورت کلی خیلی منطقی نیست چرا که وقتی کسی بیشتر از 10 میلیون تومان برای خرید یک گوشی هزینه می نماید، انتظارات سنگینی از آن دارد و این گوشی هم قادر نیست از پس این کارها بر بیاید. چون باتری مناسبی ندارد. اگر گوشی قدرتمند با طول عمر مناسب باتری می خواهید که هم میزان کوچکی داشته باشد، هم ظاهر مدرن تر و زیباتری داشته باشد و هم به دوربین های بهتری مجهز شده باشد، آیفون 11 پیشنهاد اول و آخر ما به شماست.

برای آن دسته از کسانی که یک گوشی دوم در کنار پرچم دارهای قدرتمند خود می خواهند و به همین دلیل استفاده زیادی از آن ندارند، آیفون SE می تواند گزینه خوبی باشد. منظور این نیست که گوشی توانایی پردازشی کمی دارد، بلکه باتری مناسبی ندارد که بخواهید در طول روز به اسم گوشی اصلی خود روی آن حساب کنید. مگر اینکه یک پاوربانک به صورت دائم همراه داشته باشید. بعلاوه اگر می دانید بعد از یک سال قصد خرید گوشی دیگری دارید، می توانید آیفون SE را به اسم یک گوشی قدرتمند در سبد خرید خود قرار دهید.

نظر شما در رابطه با این گوشی چیست؟ آیا شما هم فکر می کنید خریدن آیفون SE 2020 در سال 2021 به اسم گوشی اول جوابگوی منطقی است؟ در ادامه می توانید با کلیک روی لینک های به نمایش درآمده، به صفحه خرید گوشی هایی که می توان از آن ها به اسم رقیبی برای آیفون SE 2020 یاد کرد راهنمایی شوید.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1013

به "آیا خریدن آیفون SE در سال 2021 منطقی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خریدن آیفون SE در سال 2021 منطقی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید