راهنمای خرید انواع مودم دست دوم

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، مودم یکی از دستگاه هایی است که برای اتصال به اینترنت ضروری است. با استفاده از این دستگاه می توانید به شبکه اینترنت جهانی وصل شوید و از امکانات آن بهره ببرید. با توجه به اینکه مودم به وسیله شرکت های مختلفی طراحی و فراوری شده و همین طور مدل های مختلفی نیز دارد، پس ضروری است ابتدا با انواع مودم آشنا شوید تا بتوانید برترین دستگاه را با توجه به کاربری و نیازهای خود بخرید. در این مقاله علاوه بر معرفی و آنالیز انواع مودم به ارائه نکاتی در قالب راهنمای خرید مودم دست دوم می پردازیم که برای خرید مناسب ضروری هستند.

راهنمای خرید انواع مودم دست دوم

مودم چیست؟

مودم وسیله ای است که به وسیله آن می توانید به شبکه جهانی اینترنت وصل شوید. مودم (Modem) در اصل مخفف دو کلمه Modulator و Demodulator است. این وسیله درخواست کاربر را از کامپیوتر مبدا به شبکه و همین طور نتیجه درخواست کاربر را از شبکه به کامپیوتر کاربر منتقل می نماید.

انواع مودم

مودم ها از اولین نسل آن ها گرفته شده تا نمونه های امروزی، برای برقراری ارتباط با شبکه جهانی اینترنت طراحی شده اند. اولین نمونه از مودم ها، مودم دایل آپ (Dial-UP) بوده که به وسیله خط تلفن و با استفاده از کارت اینترنت کار می کرد. نسل های بعدی مودم ها شامل مودم های بی سیم یا وایرلس هستند. در ادامه به آنالیز انواع مودم ها می پردازیم.

  • مودم دایل آپ (Dial-UP Modem)
  • مودم ای دی اس ال (ADSL Modem)
  • مودم اترنت (Ethernet Modem)
  • مودم بی سیم یا وایرلس

مودم دایل آپ (Dial-UP Modem)

مودم دست دوم دایل آپ (Dial-UP Modem)، سرویسی است که در آن با شماره گیری به وسیله خط تلفن و با توجه به سرعت سرویس دهنده و کیفیت خطوط تماس به اینترنت وصل خواهید شد. مودم های Dial Up دارای حدبیشتر سرعت نوری 56 kbit/s هستند.

در این روش اتصال به اینترنت، کاربران یک کارت اینترنت خریداری نموده و با وارد کردن نام کاربری (Username) و کلمه عبور (Password) درج شده روی کارت و خط تلفن ثابت با سرور خدمات اینترنتی ارتباط برقرار می نمایند.

با تایید معینات وارد شده، ارتباط شما با شبکه جهانی اینترنت برقرار خواهد شد. این مدل مودم ها قدیمی بوده و در حال حاضر استفاده نمی شوند.

مودم ای دی اس ال (ADSL Modem)

ADSL در اصل مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line و به مفهوم خط اشتراک دیجیتال نامتقارن است. ADSL یک شبکه اینترنتی است که با خطوط ثابت تلفن کار نموده و مهم ترین ویژگی آن، دست یافتن به سرعت های بالا در انتقال انواع دیتا خواهد بود. بنابراین برای استفاده از مودم ADSL باید یک خط تلفن ثابت داشته باشید.

با این دستگاه می توانید از سرعت 6 مگابایت بر ثانیه در دریافت و انتقال داده ها بهره ببرید. یکی از مزایای قابل توجه این نوع مودم، امکان اتصال بدون توقف به اینترنت و بدون ایجاد تداخل با تلفن ثابت است.

مودم اترنت (Ethernet Modem)

مودم دست دوم باسیم که به آن ها مودم اترنت (Ethernet Modem) گفته می گردد نمونه اولیه از مودم های ADSL هستند. برای استفاده از این نوع مودم ها احتیاج به کابل برای اتصال کامپیوتر به اینترنت دارند. مودم اترنت از کابل USB و LAN پشتیبانی نموده که هر کدام از آن ها دارای پورت جداگانه برای اتصال دستگاه هستند.

جالب است بدانید که مودم های قدمی اترنت تنها یکی از دو پورت LAN و USB را پشتیبانی می کردند. اما مودم های تازه هر دو پورت را پشتیبانی خواهند کرد. پس اگر می خواهید چندین دستگاه را به یک مودم متصل کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید تا دستگاهی که خریداری می کنید، از چند پورت پشتیبانی کند.

یکی از بزرگ ترین معایب دستگاه مودم اترنت، عدم پشتیبانی از دستگاه هایی است که فاقد پورت LAN هستند. قیمت نهایی مودم اترنت از نمونه های مودم بی سیم پایین تر بوده و همین موضوع برای برخی کاربران حائز اهمیت است. نکته مهم اینکه امنیت مودم های باسیم یا اترنت از مودم های بی سیم یا وای فای بیشتر بوده و دلیل اصلی آن نیز محدودیت مکانی این نوع مودم است.

در مودم های اترنت، تبادل اطلاعات به صورت سیمی انجام می گردد و در نتیجه سرعت تبادل اطلاعات در آن بیشتر از مودم های بی سیم یا وای فای است.

مودم بی سیم یا وایرلس

مودم ADSL وایرلس (Wireless Modem) یا بی سیم یا مودم وای فای (WiFi Modem) می تواند مناسب ترین و مطلوب ترین نوع مودم برای مصارف خانگی باشد. مودم های بی سیم دارای یک آنتن یا دو آنتن هستند و در زمان خرید باید به این موضوع توجه کنید که حدبیشتر سرعت آن چقدر است.

این مودم ها قابلیت اتصال چندین دستگاه شامل لپ تاپ و گوشی را به صورت همزمان دارند. تمامی مودم های وایرلس آنتن هایی دارند که عامل اصلی در اتصال دستگاه های اطراف با برد بیشتر هستند. هر چقدر تعداد این آنتن ها بیشتر باشد، مودم قدرت بیشتر در پوشش دهی دستگاه های اطراف خواهد داشت.

مودم های بی سیم یا وایرلس توانایی اتصال تمامی دستگاه هایی را دارند که قابلیت اتصال به اینترنت به صورت بی سیم را خواهند داشت. این مودم ها بعلاوه دارای چند پورت LAN هستند و مناسب دستگاه هایی که قابلیت اتصال بی سیم را ندارند، خواهد بود. توجه کنید که هر چقدر این نوع مودم ها سرویس دهی بهتری داشته باشند، قیمت آن ها بالاتر خواهد بود.

انواع مودم های بی سیم یا وایرلس

مودم های بی سیم یا وایرلس به 4 دسته کلی تقسیم می شوند که در ادامه به آنالیز آن ها خواهیم پرداخت.

  • مودم وایرلس سری A و B
  • مودم وایرلس سری G
  • مودم وایرلس سری N
  • مودم وایمکس یا جیبی

مودم وایرلس سری A و B

مودم های وایرلس سری A و B در واقع از قدیمی ترین مدل های این نوع مودم محسوب می شوند. برد این دو سری مودم تنها 15 متر الی 25 متر است.

مودم وایرلس سری G

مودم های وایرلس سری G در مقایسه با مودم های وایرلس سری A و B، دارای امکانات بیشتری هستند. از جمله امکانات سری G می توان به پوشش دهی بیشتر و همین طور سرعت بالاتر اشاره نمود. حدبیشتر سرعت این نوع مودم ها 128 مگابایت بر ثانیه بوده و در مقایسه با مودم های وایرلس سری A و B قیمت بالاتری دارند.

مودم وایرلس سری N

مودم های وایرلس سری N برای محیط هایی طراحی شد که مساحت بالایی داشته و از طرفی تعداد کاربران بیشتری به آن متصل می شوند. مودم سری N در اصل تازهترین نسخه از مودم های ADSL بی سیم است که حدبیشتر سرعت آن 600 مگابایت بر ثانیه بوده و بین 75 متر تا 200 متر برد و قابلیت پوشش دهی دارد. با توجه به این قابلیت ها، مودم سری N قیمت بالاتری در مقایسه با دو سری پیشین دارد.

مودم وایمکس یا جیبی

اگر پورت های اینترنت ADSL محل زندگی شما پُر است یا به صورت موقت در جایی زندگی می کنید، برترین انتخاب برای شما مودم های وایمکس (اینترنت همراه) یا جیبی است. مودم های جیبی یا وایمکس سرعت بالاتری دارند و نصب آن ها نیز راحت تر از انواع دیگر مودم ها است. این نوع مودم ها برخلاف مودم های ADSL و اترنت، قابل حمل بوده و می توانید در هر جایی از آن ها بهره ببرید.

یکی از مهم ترین مزایای مودم دست دوم وایمکس یا اینترنت همراه، پایداری و امنیت بالاست اما توجه داشته باشید که امنیت و پایداری مودم ADSL از مودم های وایمکس یا جیبی بیشتر بوده و از طرفی قیمت پایین تری نیز دارند.

راهنمای خرید مودم دست دوم

برای خرید انواع مودم دست دوم باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید که مودم مورد نظرتان بیشتری کاربرد را برای شما داشته و احتیاجهای تان را مرتفع کند. در ادامه نکاتی را در قالب راهنمای خرید مودم دست دوم آنالیز خواهیم کرد.

  • قبل از اینکه برای خرید مودم دست دوم اقدام کنید، باید کاربری آن را در نظر داشته باشید. اینکه چه انتظاراتی از دستگاه دارید و قصد دارید چه استفاده ای از آن داشته باشید.
  • نکته بعدی در خصوص خرید مودم دست دوم، فضایی است که قرار است تحت پوشش مودم قرار بگیرد. قاعدتا برخی از مودم ها برد کمتری در مقایسه با مودم های تازهتر دارند. توجه داشته باشید که برد یا مقدار پوشش دهی محیطی یکی از مزیت های مودم محسوب شده و به صورت مستقیم روی قیمت آن تأثیر می گذارد. اگر منزل یا محل کار شما مساحت بالایی داشته باشد و مودم آنتن دهی محدودی داشته باشد، در اصل پول خود را هدر داده اید؛ چون افراد در بخش های مختلف محل کار یا خانه نمی توانند از این مودم استفاده نمایند.
  • اگر قصد خرید مودم دست دوم را دارید باید دستگاهی را انتخاب کنید که کم کار نموده باشد. دستگاه های مودمی که زیاد یا بیش از مقدار کار نموده باشند، درگاه ها و آنتن های آن ها را گرد و غبار گرفته و از این طریق می توانید متوجه شوید که مودم زیر بار شبکه بوده است یا خیر.
  • زمانی که برای خرید مودم دست دوم اقدام می کنید، باید بدنه دستگاه را به خوبی آنالیز کنید تا مسئله ای نداشته باشد. منظور از مشکل شکستگی یا ضربه هایی است که به دستگاه وارد شده و می تواند روی سرویس دهی آن تأثیر گذارد.
  • هنگام خرید دستگاه حتما آن را امتحان کنید. ضروری است آنالیز کنید که تمام چراغ های دستگاه به درستی روشن و خاموش می شوند و تمامی کلیدها به درستی کار می نمایند.
  • در زمان خرید هر نوع مودم دست دوم حتما دلیل فروش دستگاه را از فروشنده بپرسید. برخی از افراد به دلیل تغییر شغل، تغییر محل کار یا تغییر محل خانه، تغییر نوع اینترنت یا به هر دلیل دیگری مودم سالم یا کارنموده خود را می فروشند.
  • بیشتر مودم ها دارای گارانتی هستند پس در زمان خرید حتما به این موضوع توجه داشته و از فروشنده بخواهید همراه با دستگاه گارانتی آن را نیز ارائه کند. اگر دستگاهی که می خرید دارای دو سال گارانتی بوده و فروشنده تنها یک سال از آن استفاده نموده باشد، خبر خوب اینکه شما می توانید تا یک سال دیگر از گارانتی مودم دست دوم نیز بهره ببرید. پس چه بهتر دستگاهی را بخرید که دارای گارانتی است.
  • یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زمان خرید مودم دست دوم یا کارنموده به آن توجه کنید، تازه بودن دستگاه است. اگر می خواهید مودم دست دوم بخرید، به مدل و سال ساخت آن توجه کنید تا خیلی قدیمی نباشد. خریدن مودمی که چندین سال کار نموده اصلا انتخاب خوبی نخواهد بود. به این ترتیب نه تنها نمی توانید به خوبی از دستگاه بهره ببرید. باید دستگاهی را بخرید که هنوز نمونه کارننموده یا نو آن در بازار موجود است.
  • آنتن مودم بی سیم مورد دیگری است که در زمان خرید مودم دست دوم باید به آن توجه داشته باشید. آنتن های مودم های بی سیم به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند. آنتن های داخلی در مقایسه با آنتن های خارجی پوشش دهی کمتری داشته و قیمت پایین تری نیز دارند. در مقابل مودم های با آنتن های خارجی، حمل مودم های با آنتن داخلی راحت تر خواهد بود. نکته قابل توجه اینکه، آنتن های مودم های ADSL امکان تعویض و ارتقا را خواهند داشت. با افزایش تعداد آنتن ها یا ارتقا آن ها، سرعت و محدوده پوشش دهی مودم افزایش پیدا خواهد نمود.
  • اگر مودم دست دوم که قصد خرید آن را دارید، با سیم یا اترنت است و سیم آن طول زیادی دارد، باید بدانید که این موضوع روی سرعت اینترنت شما تأثیر می گذارد و در این شرایط ضروری است از یک تقویت نماینده بهره ببرید.
  • برای جدا کردن ADSL و خط تلفن می توانید از یک Splitter یا نویزگیر بهره ببرید. پس اگر در زمان خرید مودم احساس کردید به نویزگیر احتیاج است حتما برای خرید آن اقدام کنید.
  • تجهیزات داخل بسته مودم کارنموده بسیار مهم است. کوشش کنید که مودم را با جعبه بخرید تا تمامی تجهیزات آن داخل جعبه باشد.

برای تماشا آگهی های مودم در خبرنگاران کلیک کنید

قیمت مودم دست دوم

بودجه ای که برای خرید مودم دست دوم در نظر گرفته اید مسئله دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. قیمتی که برای یک مودم دست دوم معین می گردد، به تعداد آنتن ها، محدوده پوششی، تعداد پورت ها و سرعت آن وابسته است.

هر چقدر یک مودم امکانات بیشتری داشته باشد، قاعدتا قیمت بالاتری خواهد داشت. یکی دیگر از مواردی که روی قیمت مودم دست دوم تأثیر می گذارد، شرکت سازنده و نوع گارانتی آن است.

امنیت مودم دست دوم

امنیت مودم بی سیم یا وایرلس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما که نمی خواهید مودم شما به راحتی هک گردد. شبکه های بی سیم برای ایجاد امنیت بالا از موارد زیر استفاده خواهند کرد.

  • WPA: این نسخه امنیت بالایی دارد اما با حدس زدن رمز وای فای می توان آن را هک کرد.
  • WPA2: این نسخه در واقع نسخه ارتقا یافته WPA است و در نتیجه قدرت رمزگذاری و سرعت آن بسیار بیشتر از حالت WPA خواهد بود. در حال حاضر این برترین حالت امنیتی مختص WPA2 است.
  • WEP: این نسخه کمترین مقدار امنیت را داشته و با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان آن را هک کرد.
  • OPEN: همان طور که از نام این نسخه معین است، دارای هیچ نوع حالت رمزگذاری نبوده و هر کسی می تواند به راحتی به آن وصل گردد.

چرا مودم دست دوم بخریم؟

وقتی صحبت از زباله ها و تهدید آن برای زندگی می گردد، کمتر کسی به زباله های الکترونیکی فکر می نماید . اما زباله های الکترونیکی که حالا بخش زیادی از زباله های روی زمین را تشکیل می دهند و به دلیل داشتن پلاستیک الکترونیکی، نانوذرات و فلزات سنگین، یکی از خطرناک ترین آلاینده های روی زمین هستند . برای همین باید کوشش گردد تا هرچه کمتر این دست زباله ها در طبیعت رها گردد . یکی از ایده هایی که می تواند فراوری این زباله ها را محدود یا کنترل کند، خرید کالای دست دوم است . با این کار طول عمر دستگاه های الکترونیکی را افزایش می دهید و از تبدیل شدن آنها به زباله جلوگیری می کنید .

نکاتی که در این مطلب تحت عنوان راهنمای خرید مودم دست دوم آنالیز شدند، برای خریدی آسان و به صرفه، ضروری هستند. با استفاده از این نکات می توانید& مودمی بخرید که برد مناسب و سرعت بالایی داشته و از طرفی دارای گارانتی باشد تا بتوانید از آن در صورت احتیاج بهره ببرید. شما از بین مودم هایی که معرفی گردید کدامیک را برای خانه یا محل کار خود انتخاب می کنید؟

تمام آگهی های مودم را در خبرنگاران ببینید
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1302

به "راهنمای خرید انواع مودم دست دوم" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای خرید انواع مودم دست دوم" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید انواع مودم دست دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید