آیا طرح پایتخت کتاب تاثیرگذار بوده است؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، کتابخوانی از طرح های بسیار مهمی است که پس از گذشت چندین سال هنوز به انتها نرسیده و افزایش سرانه مطالعه همچنان پایین است.

آیا طرح پایتخت کتاب تاثیرگذار بوده است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل خبرنگاران ، انتخاب پایتخت کتاب یکی از طرح های وزارت ارشاد برای ترویج کتابخوانی است هرساله اداره های ارشاد سراسر کشور طرح های خود را برای وزارت ارشاد می فرستند، این طرح ها آنالیز می گردد و از میان طرح های ارسالی برای ترویج کتاب، پایتخت کتاب ایران انتخاب می گردد سال جاری باتوجه به شیوع بیماری کرونا شیراز نتوانست تمام طرح های خود را در زمینه ترویج کتابخوانی اجراکند از این رو از وزارت ارشاد خواست تا مهلتی به آن ها برای اجرای طرح هایشان بدهند برای همین شیراز پایتخت کتاب ایران تا سال 1400 شد. سوال مطرح شده اینجاست انتخاب پایتخت کتاب تاچه میزان توانسته است در افزایش سرانه مطالعه موثر باشد؟

سید محمود علوی نیا، شاعر در گفتگویی گفت: پایتخت کتاب ایران در قالب طرح هایی بود که اجرایی شد و تاثیر چندانی روی افزایش سرانه مطالعه نداشت کتاب و کتابخوانی به پیش زمینه هایی احتیاج دارد که اولین شرط آن این است افراد کتابخوان استطاعت مالی برای تهیه کتاب داشته باشند یا اینکه بتوانند به کتابخانه های عظیم که از نظر منابع غنی هستند دسترسی داشته باشند که چنین امکانی برای افراد کتابخوان وجود ندارد

وی اضافه نمود:بیشتر طرح هایی که در قالب طرح پایتخت کتاب ایران اجرا شد طرح هایی بودند که در قالب گفت و گو اجرا شد و مسئله دیگری که تاثیری در افزایش سرانه مطالعه داشته باشد رخ نداد. باید برای افزایش سرانه مطالعه کتاب از اهالی قلم حمایت گردد تا نویسنده برای ادامه کارش تشویق گردد اما چنین اتفاقی نمی افتد و از اهل قلم حمایت نمی گردد.

این شاعر ادامه داد:تمام هزینه های انتشار کتابم را خودم دادم و کسی از من برای انتشار کتابم حمایت نکرد وزارت ارشاد می گوید کاغذ را در اختیار ناشر قرار می دهد، اما وقتی ناشر برای دریافت کاغذ مراجعه می نماید به او می گویند نوبت تو یک سال دیگر است و باید همین کتاب را یک سال دیگر منتشر کنی درحالی که صاحب اثر می خواهد کتابش سال جاری منتشر گردد برای همین تهیه کاغذ سه میلیون تومان هزینه کردم شاید دولت به دلیل مسائل مالی که با آن روبه روست در حال حاضر نمی تواند در این زمینه حمایت کند.

علوی نیا بیان نمود:اگر از اهل قلم و نویسنده ها در کشور حمایت گردد و دولت امکاناتی را در اختیارشان قرار دهد کتاب با قیمت پایین تری به دست مخاطبان کتاب می رسد و او می تواند کتاب را با قیمت کمتری تهیه کند. در صورتی که همین شرایط ادامه داشته باشد و از اهل قلم حمایتی نگردد سرانه مطالعه افزایش نمی یابد آن هم باتوجه به اینکه مخاطبان کتاب می توانند هر کتابی را از سایت ها در فضای مجازی دانلود نمایند و تنها هزینه اینترنت را پرداخت نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 504

به "آیا طرح پایتخت کتاب تاثیرگذار بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا طرح پایتخت کتاب تاثیرگذار بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید