با خواندن این کتاب کودک از مضرات سیگار بر سلامت بدن مطلع می گردد

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، امروز در تقویم میلادی 31 ماه می است که با عنوان روز جهانی بدون دخانیات یا همان World No Tobacco Day نام گذاری شده است. بچه ها و نوجوانان بسیاری در کشورهای مختلف جهان به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مسئله دخانیات بویژه سیگار درگیر هستند: مثل اعتیاد پدر یا مادر به سیگار. چطور می گردد این بچه ها و حتی بچه ها درگیرنشده را با مضرات جبران ناپذیر سیگار آشنا کرد؟ یکی از این راه ها کتاب و مطالعه است و کتاب سیگار پدربزرگ هم یکی از آنهاست. به این بهانه با مترجم آن گفت وگوی کوتاهی نموده ایم تا بیشتر با این کتاب آشنا شویم.

با خواندن این کتاب کودک از مضرات سیگار بر سلامت بدن مطلع می گردد

گلرنگ درویشیان کرمانشاهی در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره موضوع کتاب سیگار پدربزرگ گفت: کتاب درباره دو هم کلاسی به نام های مدی و الکس است که باید یک تحقیق کلاسی درباره خطرات سیگار کشیدن انجام دهند. برای این کار از پدربزرگ مدی یاری می گیرند. پدربزرگ به خاطر سال ها سیگار کشیدن مریض شده و ریه هایش آسیب دیده است. بعد از مشارکت در تحقیق علمی مدی و الکس، پدربزرگ تصمیم قطعی می گیرد که سیگار را ترک کند.

این مترجم درباره نوع بازنمایی عنصر سیگار در قلم کیم گاسلین بیان نمود: نویسنده در قالب داستان تمام زوایای تاریک و پنهان سیگار و سیگار کشیدن را آشکار نموده و به آن پرداخته است. در این داستان، سیگار طوری بازنمایی شده که کودک از مضرات آن بر سلامت بدن مطلع می گردد.

درویشیان در شرح اینکه چرا ضروری است بچه ها و نوجوانان با سیگار بویژه مسئله مراقبت از سلامت شخصی خود آشنا شوند؟ گفت: سیگار مسلما روی سلامت افراد اثر مخربی دارد و همه ما از این مضرات مطلع ایم. بچه ها باید از کودکی با این تأثیرات آشنا شوند؛ چون بسیاری از همین بچه ها ممکن است پدرومادرهای سیگاری داشته باشند و از سنین کم با این مسائل روبه رو شوند. این دانش و مطلعی در بچه ها نهادینه می گردد و در دوران بزرگسالی یا حتی نوجوانی یاری شان می نماید تا سیگاری نشوند و مراقب سلامت خود باشند.

وی درباره نقش و جایگاه کتاب ها در شناساندن مضرات سیگار و دخانیات به بچه ها، بیان نمود: مطالعه باعث دید بهتر و عمیق تر به زندگی می گردد و بیان نمودن حقایق زندگی و آنچه کودک باید در زندگی یاد بگیرد در قالب داستان به درک بیشتر کودک از آن مسائل یاری می نماید. بعلاوه یادگیری بسیاری از این مسائل در دوران کودکی باعث بهتر نهادینه شدن در فکر بچه ها می گردد. باید بچه ها را به مطالعه عادت داد. دیدگاه و روش زندگی جوانی که مطالعه می نماید با کسی که اصلا کتابخوان نیست فرق دارد. امیدوارم توجه بیشتر به نشر کتاب باعث پیشرفت بچه ها و نوجوانان گردد.

کتاب سیگار پدربزرگ را کیم گاسلین نوشته و گلرنگ درویشیان کرمانشاهی ترجمه نموده است. انتشارات نردبان (کودک ونوجوان شرکت انتشارات فنی ایران) این کتاب را در 32 صفحه و به بهای 29 هزار تومان برای گروه سنی نونهال (+9 سال) منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 خرداد 1402 بروزرسانی: 13 خرداد 1402 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1447

به "با خواندن این کتاب کودک از مضرات سیگار بر سلامت بدن مطلع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواندن این کتاب کودک از مضرات سیگار بر سلامت بدن مطلع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید