انواع فرآورده های سویا و کاربردهای آن

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، محققان به تازگی دریافته اند که مصرف مکمل های روزانه ژنیستنین موجود در سویا در ترکیب با کلسیم، ویتامین D و یک رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و تنظیم قند خون در زنان یائسه یاری کند. نتایج این آنالیز بار دیگر توجه همه را به این دانه کوچک جلب نموده است.

انواع فرآورده های سویا و کاربردهای آن

انواع فرآورده های سویا و کاربردهای آن

محققان به تازگی دریافته اند که مصرف مکمل های روزانه ژنیستنین موجود در سویا در ترکیب با کلسیم، ویتامین D و یک رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و تنظیم قند خون در زنان یائسه یاری کند. نتایج این آنالیز بار دیگر توجه همه را به این دانه کوچک جلب نموده است.

سویا گیاهی یکساله است که 3500 گونه آن شناخته شده و رنگ دانه آن بر حسب انواع مختلف، فرق دارد و به رنگ های زرد، سفید، سیاه، خاکستری و خالدار دیده می گردد. دانه سویا به عظیمی یک نخود است. این گیاه دارای طعم شیرین و خواص درمانی بی مانند است. دانه سیاه سویا بیشتر در طب گیاهی مصرف دارد ولی از دانه زرد رنگ آن بیشتر برای روغن گیری استفاده می نمایند.

سویا از انواع حبوبات است که محل کشت اولیه آن در آسیا بوده اما فراوری انبوه آن در ایالات متحده شروع شد. سویا را می توان یک دانه همه کاره نامید. این دانه گیاهی قرن ها است که غذای مردم آسیا به خصوص چین بوده و چینی ها آن را همراه با برنج به اسم غذای اصلی خود مصرف می نمایند. سویا در ایران به نام (لوبیا روغنی)، (لوبیاچینی) سوژا و دانه سویا معروف است.

سویا و ارزش تغذیه ای

به دلیل داشتن 9 آمینو اسید ضروری، سویا یک پروتئین تقریبا کامل به تعداد می آید و چون مقدار اسیدهای چرب امگا 3 و چربی اشباع نشده آن بالاست، منبع خوبی برای دریافت چربی و بهبود شرایط کلسترول خون است. سویا از نظر ویتامین های گروه B بسیار غنی است و دارای مقادیری ویتامین های C ,D ,E ,K و کمی کاروتن است. سویا بعلاوه دارای کلروفیل و آنتی بیوتیکی به نام کاناوالین است که گفته می گردد خاصیت ضدعفونی نمایندگی دارد. جدول زیر مواد موجود در 100 گرم دانه خشک و رسیده جوانه سویا، شیر سویا و سبوس سویا را نشان می دهد.

از نظر تغذیه ای سویا با داشتن 150 کالری انرژی، 8 گرم چربی و 14 گرم پروتئین، 9 گرم کربوهیدرات، 2میلی گرم سدیم و 5 گرم فیبر در 100 گرم، از منابع غذایی خوب به تعداد می آید.

کاربردهای سویا

از سویا استفاده های گوناگونی می گردد و فرآورده های مختلفی از آن استخراج می گردد، از جمله:

1) شیرسویا: مخلوطی از شیر سویا، آب و شکر است.

2) آرد سویا: از دانه های سرخ و کنگره دار سویا تهیه می گردد.

3) میزو (خمیرسویا): در سوپ های ژاپنی از آن استفاده می گردد.

4) جوانه سویا: برای طعم دادن به انواع سالادها.

5) سویا برگروهات داگ سویا: به اسم جایگزین گوشت قرمز.

6) توفو: پنیر به دست آمده از شیر سویا که جایگزین گوشت قرمز می گردد.

7) آجیل سویا: کم چرب تر از بادام زمینی است و در سالادها کاربرد دارد.

8) دانه های سویای پخته شده: مانند حبوبات مصرف می گردد.

9) تمپو: نوعی کیک پف نموده است.

10) بافت پروتئینی سویا: به صورت آبدار و یخ زده.

11) مکمل های سویا: محلول ها، قرص ها و پروتئین های تکه ای سویا که در نوشابه ها و آبنبات ها کاربرد دارد.

12) سس سویا: نوعی سس تخمیر شده است که از سویا، غلات برشته شده، آب و نمک تهیه می گردد. به طور معمول از این نوع سس در غذاهای آسیایی استفاده می گردد. این سس اولین بار در کشور چین ابداع شد اما امروزه در سراسر قاره آسیا به خصوص کشور ژاپن و حتی در دیگر نقاط جهان از آن استفاه می گردد. البته سس سویایی که مردمان ژاپن در تهیه غذایشان به کار می برند با سس سویای چینی بسیار فرق دارد.

اگرچه سس سویا انواع مختلفی دارد ولی تمام آنها شورمزه و قهوه ای رنگ هستند که برای مزه دار کردن غذاها هنگام پخت و یا سر میز مورد استفاده قرار می گیرند. چون سس سویا شور است و استفاده از آن برای بعضی افراد مناسب نیست به تازگی سس سویای کم نمک برای کسانی که رژیم غذایی خاصی دارند به بازار آمده است. این نوع سس کم نمک را یکی از انواع سس سویا به حساب نمی آورند، چون هر کدام از انواع سس سویا را می توان با نمک کم هم تهیه کرد. در هر حال، نمی توان این سس را بی نمک تهیه کرد و کسانی که مصرف مقادیر بسیار کم از نمک هم برایشان مضر است، نباید از این سس استفاده نمایند.

فایده سویا

خواص درمانی متفاوتی به سویا نسبت داده می گردد که بعضی از آنها طی تحقیقات به اثبات رسیده است و بعضی از آنها هنوز مورد تایید محققان قرار نگرفته است به هر حال کارکرد های نسبت داده شده به سویا در خصوص سلامت به توضیح زیر است:

حفظ سلامت قلب از طریق افزایش کلسترول خوب بدن، تمیز کردن رگ های خونی و تسریع گردش خون.

جلوگیری از سرطان پروستات از طریق آنتی اکسیدان برجسته ایزوفلاوین که از ایجاد غدد سرطانی جلوگیری می نماید.

تضمین سلامت استخوان ها از طریق جبران کمبود مواد معدنی.

حفظ سلامت روده عظیم از طریق کاهش تکثیر سلول های سرطانی و از بین بردن باکتری های مضر از طریق آنتی بیوتیک مورومیکس.

تقویت سیستم ایمنی از طریق زداینده قوی به نام ساپونین که میکروب های مضر را از بین می برد.

یاری به بیماران دیابتی و کلیوی از طریق کاهش گلوکز خون.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 999

به "انواع فرآورده های سویا و کاربردهای آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "انواع فرآورده های سویا و کاربردهای آن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع فرآورده های سویا و کاربردهای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید