برگزاری مراسم شب عروس به مناسبت سالگرد وفات مولانا

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، مراسم شب عروس به مناسبت 747 امین سالروز درگذشت مولانا جلال الدین رومی در قونیه برگزار گردید.

برگزاری مراسم شب عروس به مناسبت سالگرد وفات مولانا

پس از درگذشت مولانا در سال 1937 میلادی، هر سال مراسم سالروز درگذشت وی با عنوان شب عروس در شهر قونیه برگزار می گردد. قونیه علاوه بر اینکه محل تولد، زندگی و مرگ مولانا بود، میراثی تاریخی محسوب می گردد که وام دار فرهنگ است.

سال جاری نیز مراسم یادبود 747 امین سالگرد وفات مولانا، شاعر و عالم صوفی، در تاریخ هفت تا 17 دسامبر (17 تا 27 آذر) به وسیله وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و با همکاری آژانس توسعه گردشگری ترکیه در فرهنگسرای رومی قونیه با برگزاری مراسه پایکوبی سماع برگزار گردید. نکته قابل توجه اینکه به علت پاندمی کرونا این مراسم بدون حضور تماشاگر و به صورت آنلاین به وسیله شبکه های اجتماعی GoTurkey در اینستاگرام و توئیتر برگزار و پخش شد.

رئیس مجلس، وزیر گردشگری، نوادگان مولانا و رئیس انجمن بین المللی مولانا از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند.

شب عروس یا شب عرس در طریقت مولویه به شب درگذشت مولانا جلال الدین محمد بلخی گفته می گردد. این مراسم در خلال روزهای اول تا هفدهم دسامبر در شهر قونیه ترکیه برگزار می گردد. از دیدگاه مولانا مرگ هدیه ای الهی برای ملاقات با معبود است و از این رو، سالگرد وفات وی شب عروس یا شب وصال خوانده می گردد.

منبع: کجارو / tga.gov.tr
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1202

به "برگزاری مراسم شب عروس به مناسبت سالگرد وفات مولانا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری مراسم شب عروس به مناسبت سالگرد وفات مولانا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید