9 جاذبه گردشگری مبهوت کننده ترکیه

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، تا کنون مطالب بسیار زیادی در مورد کشور ترکیه و جاذبه های گردشگری تک تک استان های این مقصد بزرگ توریستی و گردشگری در جهان در مجله گردشگری خبرنگاران منتشر شده که در همه این مطالب مخاطبان می توانستند با یک مفهوم اجمالی از اینکه حتما برای یکبار هم که شده در طول زندگی شخصیتان سری به کشور دوست و همسایه یعنی ترکیه بزنید، روبرو شوند. اما در این مطلب ما می خواهیم فارغ از جنبه های مثبت موجود در ترکیه که قطعا اجازه سپری کردن اوقات ناخوشایند را از شما گردشگران و مسافران عزیز سفر نموده به این نقطه از منطقه اوراسیا را خواهد گرفت، به یکسری از معروف ترین جاهای دیدنی ترکیه بپردازیم و شما مخاطبان و بازدیدکنندگان گرامی را با 9 مورد از جاذبه های گردشگری ترکیه آشنا نماییم. پس با ما در ادامه این مطلب کاملا خاص و ویژه در مورد دیدنی های ترکیه همراه شوید.

9 جاذبه گردشگری مبهوت کننده ترکیه

کوه آرارات - Mount Ararat

آرارات، نام کوهی است در بخش شمال شرقی ترکیه که دارای دو قله مرتفع در دل خود می باشد. بلندترین قله کوه آرارات که از ارتفاعی نظیر 5137 متر برخوردار بوده، آرارات بزرگ نامیده می گردد و در حال حاضر نیز به عنوان بلندترین نقطه موجود و یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه به شمار میرود. کوه آرارات در حدفاصل ناچیزی از دریاچه مشهور ترک ها یعنی دریاچه وان قرار گرفته و آن طور که از دیرباز تا کنون در مورد این کوه و محیط پیرامون آن معین بوده، باید گفت از جمله نواحی ترکیه است که در گذر زمان و توریستی شدن این کشور دچار تغییر و تحولات خیلی عظیمی نشده و کماکان ویژگی های طبیعی خود را حفظ نموده است. آرارات همواره و در تمامی ماه های سال، پوشیده از برف است و می توان با حضور بر فراز آن به یک منظره مات و مبهوت کننده از منظره ها اطراف این کوه دست پیدا کرد. شایان ذکر است که مطابق با نوشته های موجود در کتاب پیدایش، این کوه همان نقطه ای بوده که کشتی حضرت نوح (ع) در آن به گل نشسته است. ناگفته نماند که طبق گزارشات زمین شناسان ترکیه، در سالیان گذشته حجم برف موجود در نواحی مرتفع کوه آرارات به مراتب کم و کمتر شده که این امر مربوط به دلایل زیادی از جمله بالا رفتن دمای کل زمین در مقایسه با یک دهه گذشته هست.

مسیر پیاده وری Lycian

یکی از جاهای تماشای ترکیه، مسیر Lycian است که به وسیله مجله معتبر Sunday Times در سال 2000 میلادی انتخاب شده است. این مسیر که سبب بازدید و تماشای مجذوب کنندهیت های موجود در خطوط ساحلی بخش شرقی ترکیه و بعلاوه دریای مدیترانه می باشد، از طولی به وسعت 482 کیلومتر برخوردار است و می توان کل مسافت آن را هم بصورت پیاده روی و هم با دوچرخه طی نمود. برای پیمودن تمام طول مسیر Lycian چیزی بین 20 الی 30 روز زمان احتیاج است که البته شما گردشگران و علاقمندان کنجکاو در این مسیر می توانند در صورت تمایل و در بین راه، مسیر خود را تغییر داده و از شهرهای موجود در این مسیر همانند کمیر (Kemer)، کاش (Kash) و دمیر (Demer) تماشا کنند و خود را غرق فعالیت های مفرح موجود در این سه شهر نامبرده شده، کنند. بد نیست بدانید که قرار نیست در طول تمام مسیر Lycian شما با جاذبه های گردشگری ترکیه روبرو شوید! بالعکس ممکن است در بخش هایی از این مسیر مشهور منتهی به ساحل تنها با یکسری از اماکن کاملا معمولی و عادی روبرو شوید که حتی ممکن است سبب پشیمانی شما از گذراندن وقت با ارزشتان جهت پیمودن جاده Lycian گردد. با این حال پیشنهاد می کنیم در بین جاهای تماشای ترکیه حتما از این مسیر مجذوب کننده ساحلی بازدید نمایید. از قلم باز نماند که نام Lycian از امپراطور فقید منطقه یعنی Lycia گرفته شده که حدودا 15 سده پیش از میلاد مسیح در این نقطه اقامت داشته است.

قلعه پنبه ای - Pamukkale

این قلعه در حقیقت یکی از عجیب ترین و شگفت انگیزترین تماشای های ترکیه بحساب می آید. قلعه پنبه ای آنطور که می گویند ساخته شده از تراوش یک چشمه آبگرم طبیعی است که همواره در طول تاریخ فعال بوده و سبب ایجاد چنین جاذبه چشم نوازی در حوالی یکی از استان های ترکیه تحت عنوان استان دنیزلی شده است. این چشمه در طول هزاران سالی که فعالیت داشته، باعث ایجاد استخرهایی از آبگرم و بعلاوه یک کوه کاملا سفید رنگ گشته که دارای مقادیر زیادی تراورتن سفید رنگ می باشد. قلعه پنبه ای نیز یکی از جاهای تماشای ترکیه تلقی می گردد.

سواحل اولودنیز - Oludeniz Beaches

اولودنیز نام یکی از تماشای های ترکیه است که به لحاظ جغرافیایی در سمت جنوبی منطقه فتحیه (Fathiye) از استان موغله واقع شده است. این دهکده دارای یکی از برترین خطوط ساحلی دنیا است و به همین دلیل، تحت عنوان یک محدوده ملی و کاملا طبیعی از سوی دولت این کشور مورد دقت و مواظبت قرار گرفته است. دهکده اولودنیز از سمت جنوبی خود به دریای اژه منتهی می گردد و می توان در آن با انواع و اقسام ورزش ها و سرگرمیات آبی نظیر شنا، قایق سواری، موج سواری پرداخت البته از لذت آفتاب گرفتن در زیر نور خورشید و بر روی شن های یک دست و فوق العاده تمیز ساحل آن نیز نباید به سادگی گذشت! علاوه بر تمام سرگرمی های گفته شده، شما گردشگران و بازتماشامایندگان دهکده توریستی و سرگرمیاتی اولودنیز در بین تماشای های ترکیه می توانید با استفاده از کوه باباداغ که در بخش جنوب شرقی این نقطه از ترکیه قرار گرفته، تجربه پرش با چتر را از روی یکی از شناخته شده ترین ایستگاه های مخصوص چتربازی موجود در کل قاره اورپا را بدست آورید. توجه داشته باشید که پاراگلایدر سواری نیز می تواند گزینه مناسبی برای آن دسته از مسافران علاقمند به ماجراجویی در بین تماشای های ترکیه باشد.

رشته کوه های آناتولی - Mounts Anatolian

از دیگر جاذبه های گردشگری ترکیه می توان به وجود رشته کوه های آناتولی به درازای 965 کیلومتر در نواحی شمالی این کشور اشاره داشت که به سبب وجود تاریخچه پر فراز و نشیب آن و بعلاوه اقوام مختلفی که در حوالی این منطقه کوهستانی از دیرباز تا به امروز زندگی نموده اند، می توان در این نقطه از کشور ترکیه با آداب و رسوم و فرهنگ های جورواجوری روبرو شد. گفتنی است که نام رایج این رشته کوه های شمالی در میان مردم ترک زبان، پونتیک (Pontic) می باشد. در کنار رشته کوه عرض آناتولی یا همان پونتیک می توان از صومعه Smela نیز به عنوان یکی دیگر از جاهای تماشای ترکیه یاد کرد. این صومعه یا عبادتگاه کوهستانی از قدمت بسیار زیادی برخوردار است و آنطور که در کتب مختلفی تاریخی در مورد زمان پیداش آن آورده شده، باید بپذیریم که زمان ساخت این بنای مجذوب کننده و تماشای مربوط است به سده 4 پس از میلاد! این صومعه اکنون یکی از برجسته ترین تماشای های ترکیه بحساب می آید که در داخل دره ای به نام Altindere و بر روی شیب صخره ای استقرار یافته است.

دریاچه وان - Lake Van

وقتی از دریاچه وان ترکیه در میان جاذبه های گردشگری ترکیه صحبت می کنید، بایستی بدانید که در حال سخن گفتن در مورد یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور دنیا و صد البته پهناورترین دریاچه کل کشور ترکیه هستید. این دریاچه از مساحتی 2333/05 کیلومترمربع برخودار است و بیشتر عمق آن نیز همانطور که معین شده، 426 متر قلمداد می گردد. دریاچه وان در بخش غربی شهر وان قرار گرفته و به علت عدم وجود آبراه های گوناگون جهت خروج آب از این دریاچه و یا حتی وارد شدن مقادیر زیادی آب به داخل بستر این حوضچه آبی مشهور، میزان نمک موجود در آب آن به شدت بالا می باشد و همین امر سبب گشته تا بسیاری از گونه های مختلف جانواری نتوانند در این دریاچه به زیست خود ادامه دهند!

منطقه توریستی کاپادوکیا - Cappadocia

اگر در پی یک مقصد عجیب و غریب با چاشنی ماجراجویی در بین جاذبه های گردشگری ترکیه هستید، پیشنهاد می کنیم حتما سری به منطقه کاپادوکیا که در یک پارک ملی نسبتا بزرگ به همین نام در حوالی شهر گورمه (Goreme) واقع شده، بزنید تا از نزدیک شاهد شاهکار هنری طبیعت در طول زمان باشید! طبق تاریخچه موجود در مورد منطقه توریستی و قدمتی کاپادوکیا باید اذعان داشت که از این مکان در عصر باستان سرزمین ترک ها به عنوان یک اقلیم پادشاهی و کاملا سلطنتی استفاده می شده و تمام مجسمه های موجود در این منطقه که بنابر گفته افراد محلی دودکش هایی هستند که به وسیله اجنه در این نقطه از کشور ترکیه ساخته شده اند، ثمره فوران کوه های آتشفشانی و سپس فرسایش این مواد بیرون زده از دل زمین در اثر گذر زمان بحساب می آید. به لحاظ منظره و وجود منظره ها طبیعی کاملا شگفت انگیز در این نقطه از کشور ترکیه، سخت بتوان صحبت کرد و نقطه مشابه دیگری همانند آن را در جای دیگری از این هستی بیکران پیدا نمود! مردم باستان با اینکه معتقد بودند که این مجسمه های عجیب و غریب از سوی بیگانگان و یا همان اجنه ساخته شده، داخل این دودکش ها را همانند غار کنده و در آن ها شرایط مناسبی را جهت گذران زندگی خود ایجاد نموده اند که رفته رفته و با گذر زمان زمان، همین اتاق های حفر شده در داخل این مجسمه های صخره ای مانند، تبدیل به هتلی شایسته جهت اقامت گردشگران و بازتماشامایندگان منطقه کاپادوکیا شده است. شایان ذکر است که در بین این مجسمه های بزرگ سوراخ شده، یک کلیسای مسیحی نیز ایجاد شده است. پیشنهاد می کنیم در سفر خود حتما سری به این منطقه توریستی و مجذوب کننده در بین جاهای تماشای ترکیه بزنید و سعی کنید قبل از آمدن خورشید، خود را سوار بالن های سرگرمیی موجود در این منطقه نمایید تا از نمایی خاطره انگیز شاهد نورانی شدن زمین زیر پایتان باشید.

ساحل کاپوتاش - Beach Kaputash

اگر از جمله گردشگران و علاقمندان حضور در نواحی ساحلی کشور ترکیه هستید، باید بگوییم خیلی برای ارضای این حس مسافرتی خود در سرزمین ترک ها با مشکل روبرو نخواهید شد! حقیقتا در ترکیه بطور کاملا دقیق و میزان گیره شده، 1609 کیلومتر خطوط ساحلی در مجاورت دریای مدیترانه ایجاد شده که شاید یکی از خاص ترین بخش های ساحلی این منطقه ها، ساحل کاپوتاش بحساب آید که تنها 16 کیلومتر طول دارد و در حصاری از صخره های سخت با شیبی تند واقع شده است. ساحل کاپوتاش در بخش غربی شهر کاش قرار گرفته و به علت موقعیت مکانی ویژه ای که از آن برخوردار است، تقریبا در خلال هیچ کدام از سال های توسعه و پیشرفت و بعلاوه به سمت توریستی شدن کشور ترکیه نتوانسته دچار تغییرات مثبتی در بستر خود گردد و به همین دلیل همانند یک ایستگاه ساحلی کاملا معمولی در میان خطوط ساحلی معروف ترکیه به چشم می آید. البته از قلم نیفتد که در ساحل کاپوتاش می توان با رستوران ها و اغذیه فروشی های نسبتا مدرن و مجللی روبرو شد ولی خوب به علت ساختار مکانی موجود در این بخش ساحلی، امکان ساخت و بهره برداری از اماکن اقامتی لوکس و هتل های چند ستاره ای میسر نمی باشد.

استانبول - Istanbul

آخرین مورد در بین تماشای های ترکیه که شاید تا به امروز بارها و بارها در مورد شرایط زندگی و جاذبه های مختلفی توریستی و سرگرمیی در کنار امکانات رفاهی و لذت هایی که در آن انتظار شما گردشگران و مسافران عزیز را می کشند، صحبت نموده ایم. شهر استانبول پرجمعیت ترین و بعلاوه بزرگترین شهر موجود در ترکیه بحساب می آید که به دلایل زیادی از معروفیت دنیای نیز در اقصی نقاط این کره خاکی برخوردار شده است! در استانبول تا دلتان بخواهد می توانید خود را سرگرم سرگرمی و لذت و سپری کردن لحظاتی کنید که قطعا دیگر برایتان جبران نخواهد شد! شهر استانبول علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوان که عموما نیز به لحاظ مذهبی از ارزش و احترام خاصی همانند مسجد آبی و یا مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophoa) نزد کل ترک ها برخوردار هستند، از منظره ها شگفت انگیزی نیز برخوردار است که یک نمونه شاخص آن تماشای غروب خورشید در این شهر قلمداد می گردد. استانبول که همواره مقصدی ایده آل در بین جاهای تماشای ترکیه خصوصا برای گردشگران ایرانی در کل دنیا بشمار می آید به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود، راه ارتباطی سرزمین کهن ترک ها با دو قاره آسیا و اروپا محسوب می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1383

به "9 جاذبه گردشگری مبهوت کننده ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 جاذبه گردشگری مبهوت کننده ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید