تئاترهایی که به چند بار دیدن می ارزد

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، کنسرت ها، گالری ها، سینماها در شرایط کرونا راهکارهایی هرچند کم کیفیت اما جایگزین حضور فیزیکی مردم در سالن ها پیدا کرده اند.

تئاترهایی که به چند بار دیدن می ارزد

اما اهالی تئاتر هنوز با مسائل بسیاری از جمله گرفتن مجوز برای اجرای آنلاین روبه رو هستند. در این روزها که درب تماشاخانه ها بسته است بد نیست با مرور اجراهایی که در زمان خود سروصدا به پا کرد از جهانی نمایش دور نماند.

هم هوایی

تئاتر هم هوایی را افسانه ماهیان اجرا کرد. تیمی زنانه، متشکل از نویسنده، کارگردان و بازیگران به سراغ سه شخصیت رفته اند که بخش هایی از زندگی شخصی و اجتماعی شان را برایمان مرور می کنند. در قالب مونولوگ از عشق، خوشی، ترس، یاس و مرگ سخن می گویند.

زنانی که در نگاه نخست وجه اشتراکی ندارند، اما سرنوشت تراژیکشان آنان را بهم پیوند می زند. هم هوایی جدا از آن که قصه سه زن است، قصه نسل هایی است که در کوران تحولات اجتماعی قرار می گیرند و گاه از شتاب زمانه عقب می افتند.

کالیگولا

همایون غنی زاده کار خود را با کارگردانی نمایش در انتظار گودو آغاز کرد، اما با اجرای نمایش ددالوس و ایکاروس میان علاقه مندان تئاتر شناخته شد.

از میان نمایش های همایون غنی زاده دو نمایش می سی سی پی نشسته می میرد و کالیگولا با استقبال مخاطبان تئاتر روبرو شدند. کالیگولا نمایش دیگری از این کارگردان بود که براساس نمایشنامه آلبرکامو در سال 1389طراحی و اجرا شد.

اجرای تئاتر کالیگولا با تغییرات بسیاری در متن و شکل اجرا همراه بود. رامبد جوان، صابر ابر و هنگامه قاضیانی بازیگران این نمایش بودند.

با اینکه این کار یکی از پرفروش ترین اجراهای تئاتر کشور بوده است اما منتقدان بسیاری داشته است تا آن جا که منتقدانش آن را سوءتفاهمی نسبت به تئاتر دانسته اند.

بالاخره این زندگی مال کیه؟

نمایشنامه بالاخره این زندگی مال کیه (با نام اصلی Whose life is it anyway) اثر معروف برایان کلارک، نویسنده انگلیسی است که به کارگردانی اشکان خیل نژاد در سال 93 در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.

داستان نمایش درباره فردی به نام کِن هَریسن است که در پی یک سانحه رانندگی برای همیشه فلج می شود. در ادامه وقتی می فهمد درمانی برای وضعیتش وجود ندارد تصمیم می گیرد به زندگی نباتی خود در بیمارستان پایان دهد.

در این باره بخوانید:

این 5 تئاتر را در این روزها ببینید؛ اجراهایی که تاریخ انقضا ندارند

تئاتر؛ هنوز در قرنطینه

کنسرت بهترین های موسیقی جهان را در روزهای قرنطینه از خانه ببینید

از بازیگران حاضر در این نمایش می توان نوید محمدزاده، آزاده صمدی، الهه شه پرست و محمدهادی عطایی را نام برد. ندا گلرنگی، هومن کیایی، مینا کریمی جبلی، کیوان ساکت اُف، حمید رحیمی، شهاب الدین حسین پور، سینا بالاهنگ و محمد اشکان فر دیگر بازیگرانی اند که در این نمایش حضور دارند.

این نمایش بازخورد مثبت منتقدین و تماشاچیان را به همراه داشت و استقبال خوبی از آن شد.

زمستان 66

نمایش زمستان 66 نخستین نمایشنامه ای بود که محمد یعقوبی با آن شناخته شد. او این نمایش را با بازی پانته آ بهرام، ریما رامین فر، هومن برق نورد، رحیم نوروزی و محمدرضا حسین زاده در سالن چارسو اجرا کرد و بعد از گذشت پنج سال، یعقوبی مجددا این نمایش را با حضور بازیگرانی همچون علی سرابی، آیدا کیخانی، باران کوثری در همان سالن اجرا کرد.

ناهید زنی است که در آستانه موشک باران تهران تصمیم به جدایی از همسرش گرفته است؛ نقشی که پیچیدگی های بیشتر زنان کارهای یعقوبی را دارد و ان را آیدا کیخایی که با ناهید غریبه نیست چون در اجرای تلویزیونی همین این نقش را بازی کرده و یک بار هم آن را نمایشنامه خوانی کرده است بازی می کند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1078

به "تئاترهایی که به چند بار دیدن می ارزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئاترهایی که به چند بار دیدن می ارزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید