حوزه واردات به تغییر ادبیات گفتاری نیاز دارد

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران استفاده از عباراتی چون ممنوعیت واردات یا کالاهای دارای اولویت وارداتی را بی معنا و ناشی از جریان تجاری غیرآزاد در کشور دانست. به باور او برای تحقق اهداف تجاری کشور باید ادبیات و نوع نگرش سیاست گذاران نسبت به این موضوع تغییر کند.

حوزه واردات به تغییر ادبیات گفتاری نیاز دارد

سید محمد جعفری، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، واردات را یکی از بال های تجارت دانست و شرح داد: در هر کشوری، تجارت مبتنی بر اصول و سیاست داخلی و خارجی آن کشور در جریان است و در واقع این سیاست ها، خط مشی و جهت تجارت را تعیین می کند. گفتمان دولت ها در تبیین سیاست های کلان تجاری بسیار اثرگذار است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تولید بدون تجارت را غیرممکن توصیف کرد و گفت: شاید کشوری مانند امارات بتواند تجارت بدون تولید راه بیاندازد؛ اما تولید بدون تجارت هیچ معنا و مفهومی ندارد.

او سال 1400 و تصمیم گیری درباره انتخاب استراتژی کلان کشور را در حوزه تجارت، موضوعی مهم برشمرد و شرح داد: اولویت گفتمانی که در سال 1400 تعیین می شود باید اقتصادی باشد.

جعفری معتقد است: آنچه در حوزه واردات باید روی دهد، تغییر ادبیات گفتاری است. ادبیات جاری کشور درباره واردات با ادبیات اقتصادی و تجاری دنیا همسو نیست. اینکه از عبارات واردت بی رویه یا کالاهای بااولویت واردات استفاده می شود، نشان می دهد که در ایران نظام تجاری غیرآزاد و ناسالمی حکم فرماست.

این فعال اقتصادی معتقد است در تجارت سالم، تاجر با شناخت از بازار و فرهنگ مصرف کننده درمی یابد که چه کالایی را در چه حجمی وارد کند؛ در واقع بازار، تعیین کننده اصلی است و نه دولت ها. برای توسعه تجارت اولین قدم تغییر نگرش و اصلاح رویکردهاست و پیش از این نمی توان قدم جدی برای توسعه تجارت برداشت.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران اصلاح سیاست خارجی کشور، تغییر نگرش نسبت به واردات و در نظر دریافت فرصت تصمیم گیری برای تاجر را سه شاخص اصلی برای بهبود شرایط تجارت خارجی ایران برشمرد.

او اظهار کرد: برای تجارت خارجی، پیش بینی پذیر بودن اقتصاد حداقل برای شش ماه تا یک سال آینده بسیار اهمیت و ضرورت دارد. در غیر این صورت نمی توان قدمی دراین جهت برداشت. تاجر باید برنامه ریزی کند و طبق جهت تعیین شده گام بردارد، اینکه هر روز با دستورالعمل و بخش نامه جدید و ناگهانی روبرو شود به معنای متزلزل بودن میحط کاری بوده و امکان فعالیت را از او می گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 739

به "حوزه واردات به تغییر ادبیات گفتاری نیاز دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوزه واردات به تغییر ادبیات گفتاری نیاز دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید