خبرنگاران ساخت مترو یا حفظ محیط زیست؛ آیا پردیس در دوراهی است؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، تهران- خبرنگاران- بیش از 85 درصد از مساحت پردیس در پهنه محیط زیست قرار گرفته و این شرایط، ضوابط خاصی نیز برای توسعه صنعتی و اقتصادی می طلبد؛ چالشی که گفته می شود این بار دامن متروی این شهرستان را گرفته است.

خبرنگاران ساخت مترو یا حفظ محیط زیست؛ آیا پردیس در دوراهی است؟

به گزارش خبرنگاران، مترو تهران - پردیس به طول 24 کیلومتر با گذشت 11 ماه از امضای تفاهم نامه آن منتظر تصویب در کمیسیون اصلی مالی دولت است و طولانی شدن این فرآیند باعث شده تا زمزمه هایی درباره مسائل زیست محیطی آن مطرح شود.

در همین ارتباط و به تازگی ادعاهایی مبنی بر اینکه مترو پردیس برای رودخانه جاجرود ایجاد آلودگی می کند، در فضای مجازی مطرح شده است که برخی این موضوع را به جابه جایی تعدادی از درختان منطقه برای اجرای پل این رودخانه و نصب دستگاه حفاری مربوط می دانند.

در این خصوص مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل استانداری تهران گفته است: اداره کل منابع طبیعی استان با راستا عبوری قطار تهران پردیس موافقت دارد.

محمدعلی صحرایی اضافه کرد: محیط زیست اعلام کرده که در مورد اراضی تحت مالکیت مسئله ای ندارد و در مورد سایر اشخاص و اراضی واگذار شده قبلی به غیر، تا 2 هفته آینده نقشه نهایی را به فرماندار شهرستان تحویل می دهد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پردیس نیز با بیان اینکه مترو به محیط زیست ضرر نمی زند، گفت: اما ساخت مترو مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست را هنوز دریافت نکرده است.

عزیز میکائیلی به خبرنگار خبرنگاران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با کلیات طرح و ضرورت انجام طرح موافق است اما تا زمانی که نواقص موجود با بازنگری طرح مرتفع نشود مجوزی برای ساخت داده نخواهد شد.

وی گفت: بر اساس نامه صادره، سازمان اعلام کرده تا زمانی که نواقص موجود مرتفع نشود سازمان مخالف شروع پروژه است و در صورت انجام دستگاه های نظارتی و بازرسی ورود خواهند کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس با اشاره به مسائل ساخت مترو برای رودخانه جاجرود، گفت: جاجرود در پهنه حفاظتی قرار گرفته است، ساخت مترو بر روی آب رودخانه تاثیر می گذارد و حریم بستر را نیز تخریب می کند.

وی ادامه داد: اصلاح طرح در منطقه جاجرود ضرورت دارد و پروژه باید پیوست زیست محیطی داشته باشد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

مطالعات احداث مترو از حدود هشت سال قبل شروع شد تا اینکه اسفندماه سال گذشته تفاهم نامه احداث مترو پردیس بین شرکت عمران شهرهای جدید و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسید تا ظرف 30 ماه پس از دریافت مصوبه دولت و با هزینه چهار هزار و 500 میلیارد تومان عملیاتی شود.

مترو تهران ـ پردیس در واقع ادامه خط 2 مترو تهران است که هم اکنون ایستگاه فرهنگسرای اشراق تهران پارس در انتهای آن قرار گرفته است.

طول خط مترو تهران ـ پردیس 24 کیلومتر است که 9 کیلومتر تونل دارد و بر اساس طراحی اجرا شده، این تونل 2 قلو بوده و باید 18 کیلومتر حفاری انجام گیرد و در راستا، پل های عظیم و با ارتفاع زیاد احداث خواهد شد.

قطار برقی پردیس به کلان شهر تهران از جنوب فاز سه شهر جدید پردیس و در مرز شهر بومهن شروع می شود.

پس از طی حدود چهار کیلومتر به ایستگاه میانی در شمال تقاطع دره بهشت فاز هشت این شهر می رسد و با طی 20 کیلومتر به ایستگاه سرانجامه جدید شرق در انتهای خط 2 مترو کلان شهر تهران متصل می شود.

بر اساس تفاهم نامه عمران و قرارگاه خاتم، مقرر شده که 30 درصد منابع مالی اجرای پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و 70 درصد توسط دولت از طریق منابع عمومی و منابع شرکت عمران شهرهای جدید تأمین شود.

بسیاری از مردم شهرستان پردیس در انتظار ساخت و بهره برداری از مترو هستند تا تردد آسانتر و ارزان تری به پایتخت داشته باشند.

آنها در حال حاضر از آزاد راه تهران - پردیس با پرداخت هزینه ای که دائم در حال افزایش است، جاده نامناسب قدیم جاجرود، تاکسی های خطی با هزینه بالا و اتوبوس های ارزان شهرداری پردیس به تهران تردد دارند و در این راستا، راه اندازی مترو مسائل بسیاری را رفع و حل خواهد کرد.

فرماندار شهرستان پردیس با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه مترو تهران - پردیس، گفت: یکی از اولویت های مهم شهرستان بحث حمل و نقل ریلی است و با توجه به حجم ترافیک موجود در راستا مواصلاتی تهران پردیس، تسریع اجرای پروژه ضرورت دارد.

عبدالعظیم رضایی با بیان اینکه بهره مندی ساکنان 2 شهر پردیس و بومهن در جانمایی ایستگاه های مترو در نظر گرفته شده است، گفت: ایستگاه اول شرق تهران انتهای خط فرهنگسرا، ایستگاه دوم در محدوده عوارضی آزادراه تهران پردیس و ایستگاه سرانجامی بعد از پارک علم و فناوری در نظر گرفته شده است تا مردم شهرهای یاد شده از خدمات مترو استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شرکت عمران پردیس منابع ریالی لازم برای اجرای پروژه را پیش بینی کرده است، گفت: مسئله ای برای تأمین منابع مالی پروژه عظیم مترو در شهرستان پردیس وجود ندارد.

رضایب اضافه کرد: کارهای مطالعاتی مورد نیاز نیز انجام و چند قسمت برای اجرا و با توجه به توپوگرافی منطقه در طی راستا مترو چند تونل و تعدادی پل پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز با بیان اینکه متروی تهران - پردیس مهمترین پروژه مترو در کشور خواهد بود، گفت: عملیات تجهیز کارگاه این طرح به سرانجام رسیده و آمادگی شروع عملیات اجرایی مترو را بی درنگ پس از دریافت مصوبه دولت به شکل مشارکتی داریم.

مهدی هدایت با اشاره به جزئیات اجرای پروژه گفت: مترو تهران - پردیس به عنوان شاخص ترین پروژه ریلی کشور با حدود 38 کیلومتر تونل، یک پل به ارتفاع 70 متر و طول 750 متر و چهار کیلومتر راستا روباز، حدود 18 کیلومتر تونل و یک کیلومتر پل دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه تی.بی.ام (حفاری تونل) توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) تامین شده و آماده برای شروع کار است، گفت: با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه این پروژه یکی از خاص ترین طرح های ریلی کشور به شمار می رود که تمام طول راستا به جز محدوده جاجرود به صورت تونل خواهد بود و تجهیزات مورد نیاز تامین شده است.

حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز پیشتر با اشاره به مراحل اجرای پروژه مترو پردیس - تهران در آبان ماه سالجاری گفت: مطالعات امکان سنجی راستا، شامل نقشه های اجرایی به صورت کامل اجرا شده است و در بودجه سنواتی نیز به صورت مشارکتی اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این چارچوب فرآیند مذاکرات و معین برآوردها و چارچوب مشارکت در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و به زودی مصوبه هیات وزیران گرفته خواهد شد تا عملیات اجرایی آن شروع شود.

مطالعات احداث این مترو از هشت سال گذشته شروع شد و در اسفند ماه سال گذشته امضای تفاهم نامه ساخت مترو، خبر خوبی برای افزایش رفاه ساکنان این شهر جدید بود.

مردم پردیس چشم انتظار راه اندازی مترو و بهره مندی از تردد ارزان و آسان برای خلاصی از هزینه بالای تردد روزانه به شهر تهران هستند و در این میان نباید فراموش کرد که محیط زییت نباید قربانی توسعه مالی و رفاه بیشتر شود.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود 300 هزار نفر در شرق پایتخت قرار گرفته است و پس از ساخت 82 هزار واحد مسکن مهر و بارگزاری کامل جمعیتی به 700هزار نفر خواهد رسید.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 660

به "خبرنگاران ساخت مترو یا حفظ محیط زیست؛ آیا پردیس در دوراهی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ساخت مترو یا حفظ محیط زیست؛ آیا پردیس در دوراهی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید