خطر مرگ بامصرف قارچ های سمی، مردم مراقب باشند

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، همه ساله با شروع فصل بهار و رویش قارچ های سمی خطر مرگ و میر و نیز مسمومیت ناشی از استفاده از این قارچ ها افزایش می یابد.

خطر مرگ بامصرف قارچ های سمی، مردم مراقب باشند

به گزارش ، قارچ های سمی و خودرو در طبیعت از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست به همین دلیل همیشه در فصل بهار با تعداد زیادی از این مسمومیت ها در سطح کشور و به تبع آن آذربایجان غربی روبرو هستیم.

طی سال های اخیر به خصوص سال گذشته شاهد افزایش مسمومیت ناشی از استفاده از این قارچ های خودرو در کشور و استان بودیم و امسال نیز با بارش های مناسب و افزایش رویش این قارچ ها پیش بینی می گردد عده ای بی توجه به این مسائل دچار مسمومیت شوند.

همه ساله استقبال مردم از گیاهان کوهی در کنار آن قارچ های خودرو موجب بروز مسائلی در این خصوص شده و، چون تشخیص این قارچ های سمی از غیرسمی بسیار سخت است بیم آن می رود امسال نیز با این مشکل روبرو شویم که ضرورت آگاهی و مراقبت مردم را طلب می نماید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در مورد رویش قارچ های خودرو و سمی همزمان با فصل بهار در استان گفت: با توجه به رویش گیاهان کوهی و نیز قارچ های وحشی همزمان با فصل بهار مردم علاقه زیادی به حضور در طبیعت و استفاده از گیاهان و قارچ ها دارند، در حالی که استفاده از قارچ های وحشی و سمی می تواند مسمومیت و حتی مرگ و میر را به همراه داشته باشد.

رسول جلیلی با بیان اینکه هر چند تعداد قارچ های سمی کم است، اما به دلیل شباهت ظاهری زیاد این قارچ ها با قارچ های سمی همه ساله موجب بروز مسمومیت های زیادی در کشور و حتی استان می گردد اضافه نمود: به وسیله ویژگی های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی توان به طور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچک ترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب های جدی به اعضای بدن گردد.

وی ادامه داد: با توجه به ادامه فصل رویش اینگونه قارچ ها در عرصه های جنگلی و مرتعی کشور تا اواخر خردادماه امسال و عدم امکان تشخیص قارچ های خودرو سمی و غیر سمی، توصیه می کنیم کلیه مصرف نمایندگان، قارچ های خوراکی مورداحتیاج خود را به صورت بسته بندی شده برچسب دار و دارای پروانه بهره برداری از وزارت جهاد کشاورزی که در مراکز و فروشگاه های معتبر کشور عرضه می شوند، نمایند.

جلیلی از وجود 12 واحد فراوریی صنعتی قارچ خوراکی در استان اطلاع داد و گفت: از این تعداد 10 واحد فراوریی فعال بوده و سالانه بیش از دو هزار تن قارچ خوراکی در استان فراوری و روانه بازار های مصرف می نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت 60 تا 65 واحد نیمه صنعتی و خانگی در زمینه پرورش قارچ خوراکی در استان نیز اطلاع داد و اظهارکرد: این واحد ها به اندازه کافی احتیاج استان در زمینه قارچ را تأمین و حتی قادر به صدور به استان های همسایه نیز هستند.

جلیلی با توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه به دلیل شیوع ویروس کرونا مطرح کرد: بر خلاف باور عموم مردم مبنی بر حضور در طبیعت و در امان ماندن از بیماری ویروس کرونا در همه جا می تواند موجب ابتلاء گردد در این راستا توصیه می گردد مردم برای سلامت بیشتر حتماً در خانه بمانند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی نیز با اشاره به گرایش مردم طی سال های اخیر به استفاده از قارچ های رویشی در طبیعت گفت: تشخیص این قارچ ها از قارچ های خوراکی به راحتی امکانپذیر نیست و مصرف آن نه تنها مسمومیت بلکه تا خطر مرگ نیز پیش می رود.

باقر بهرامی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 35 نفر در استان در اثر استفاده از قارچ های رویشی و وحشی در طبیعت مسموم شدند اظهارکرد: به علت بارش مناسب باران، قارچ های سمی در مراتع، دامنه کوه ها و زمین های کشاورزی رشد نموده، اما بخش قابل توجهی از آن ها سمی و غیرقابل استفاده است.

وی با بیان اینکه امسال نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا حضور در طبیعت و بیرون از منزل به همراه استفاده نادرست از گیاهان کوهی به خصوص قارچ های رویشی موجب بروز مسائل و مسمومیت های شدید در مردم می گردد افزود: علائم مسمومیت با قارچ همچون سایر مسمومیت ها با مسائل گوارشی مانند شکم درد، اسهال و استفراغ شدید شروع شده و با آسیب رساندن به کبد و کلیه ها در مواردی منجر به مرگ می گردد.

وی با اشاره به اینکه علائم مسمومیت با قارچ سمی از 20 دقیقه تا چهار ساعت پس از خوردن مشاهده می گردد گفت: حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، اسهال، کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس، یرقان، تشنج و بی حالی یا ضعف از نشانه های مسمومیت با قارچ سمی است.

رویش قارچ های وحشی تا اواخر خردادماه در طبیعت ادامه دارد چه بهتر که از اولین روز های ابتدایی سال با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در زمینه مصرف این قارچ ها زمینه عدم استفاده از این قارچ ها را فراهم کنیم.

منبع: مهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 83

به "خطر مرگ بامصرف قارچ های سمی، مردم مراقب باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر مرگ بامصرف قارچ های سمی، مردم مراقب باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید