درمان خانگی میخچه پا و پینه

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، برای درمان خانگی میخچه پا و پینه، استفاده از سنگ پا برای شستن، قرار دادن پا در آب گرم و شامپو و سپس چرب نمودن و ماساژ با روغن توصیه میشود.

درمان خانگی میخچه پا و پینه

میخچه پا و پینهها، پوست خشن و سختی دارند و در نتیجه مالش، فشار واصطکاک مداوم پوست ایجاد میشوند. هیچ کس دوست ندارد با پاهایی که دارای میخچه وپینه بوده سراسر روز راه رفته و به فعالیتهای مختلف بپردازد. از آنجا که توجه و اهمیت دادن به سلامت پاها برای سلامت کلبدن موثر است، آشنایی با شیوههایمختلف درمان مسائل و ناراحتیهاییاز این قبیل نیز لازم و لازم است. در ادامه این مطلب شیوههای درمان خانگی میخچه پا و پینه گردآوری شده است.

میخچه پاچیست؟

چنانچه ضخیم شدنپوست در روی پا یا انگشتان اتفاق بیفتد، به آن میخچه میگویند. میخچه یک ناحیه کوچک پوست بوده که به دلیلفشار وارد بر آن ضخیم تر شده است. میخچهها به لایههای درونیتر پوست فشار وارد نموده و میتوانند ایجاد درد نمایند.

پینه پا چیست؟

اگر ضخیم شدن پوست،در قسمت زیر پا اتفاق بیافتد، به آن پینه می گویند. پینه نسبت به میخچه عظیمتر و پهن تر بوده و مرز کاملا مشخصی ندارد.پینه و میخچه کف پا معمولا در زیر پا (کف پا) و در قسمت استخوانی زیر استخوانها تشکیل می شوند ولی در بعضی مواقع درانگشتان هم ایجاد میشود.

علت میخچه پا و پینهها

علتهای متعددی باعثایجاد میخچه و پینه در پاها میگردند. بعضی دلایل ایجاد نماینده میخچه عبارتند از:

  • پوشیدن کفش نامناسب:کفشهای تنگ یا گشاد هر دو در ایجاد عارضه میخچه موثر هستند، کفش زیاد تنگ به پا وانگشتان فشار میآورد و باعث تشکیل میخچهو پینه میشود و کفش گشاد و عظیم برای پا هم میتواند موجب افزایش سایش کفش بهانگشت و افزایش احتمال میخچه شود.
  • پوشیدن کفش پاشنهبلند: کفشهای پاشنه بلند نیز به علت فشار زیاد رو پنجه پا باعث ایجاد میخچه وپینه در پوست روی پا و انگشتان میگردند.
  • راه رفتن زیاد بهویژه در زمینهای خشک، کثیف و ریگ دار: کار کردن و راه رفتن طولانی در این زمینها ازعوامل ایجاد نماینده این عارضه محسوب میشود.
  • مالش مکرر پا روی یکبرجستگی نامناسب در داخل کفش: گاهی مواقع وجود یک جسم خارجی در کفش یا زائدهای از کفش میتواند باعث ایجاد این عارضهشود.
  • ژنتیک: بعضی از مردمگرایشهای ارثی برای ایجاد پینههایغیر طبیعی دارند.

درمان خانگی میخچه پا و پینه

برای درمان اینعارضه راه های مختلفی شامل درمانهای خانگی و طبیعی در سراسر دنیا وجود دارد که بعضیاز موثرترین آنها عبارتند از:

  • در مناطقی که مستعدپینه زدن هستند مثل آرنجها،دستها، زانوها، مچ پاها و پاشنه پا در حالتی که حمام میکنید با یک پارچه زبر یاسنگ پا به آرامی مالش دهید. سنگ پا یا لیفهای زبر با عث برداشته شدن پوست مرده وخشک شده و چرک و دوده مانده به این نواحی را پاک مینمایند.
  • یکی دیگر از شیوههای درمان خانگی میخچه پا و پینه، قرار دادنپاها در یک لگن پر از آب گرم است که در آن کمی شامپو ریختهایم. برای این منظور پاها را به مدت 5 تا 10 دقیقهدر این آب غوطهور کنید تا آب سرد شود.این کار نه تنها فرد را بعد از یک روز کار سخت آرام میکند، بلکه از تشکیل میخچه همپیشگیری نموده و در صورت وجود میخچه در پاها، درد آن را تسکین میدهد.
  • یکی دیگر از درمانهایی که موثر بودن آن برای درمان خانگیمیخچه پا به اثبات رسیده است، استفاده از درمان سنتی سیر است. در این روش توصیه می شود یک حبه سیر را له نموده و به صورت مرهم روی ضایعه قرار دهید و این کار را چندینبار انجام دهید. در صورت تداوم این عمل، ضایعه به کلی از بین می رود.
  • پاها را با آب ولرمشستشو دهید و خشک کنید. سپس با مقداری روغن نارگیل یا روغنهای دیگری نظیر روغنزیتون، کنجد، کرچک و یا خامه تازه شیر گاو، کره یا روغن حیوانی چرب نموده و ماساژ دهیدتا پوست پا نرم و آرام شود. بعد از چند دقیقه مجددا پاها را در آب غوطهور کنید تا روغن اضافی پاک شده و سپس خشککنید.
  • استفاده از ضمادتشکیل شده از پوست لیموی خشک همراه با گوجه فرنگی خام و یا آناناس از دیگرراهکارهای درمان خانگی میخچه پا است. این ضماد به نرم شدن میخچه و التیام آن کمکمیکند.
  • برای درمان میخچه پادر طب سنتی خوردن اسفند به مدت 40 روز توصیه شده و وجود این عارضه را نتیجه بلغم وسودای زیاد بدن میدانند.

به طورکلی میتوان گفت درست است که عارضه میخچه پا و پینه، برای سلامتی انسان خطر زیادیندارد، ولی به مرور زمان می تواند دردناک شده و باعث ناراحتی فرد شود. علاوه بر این،در صورتی که پس از مدتی، درمان صورت نگیرد، با ضخیم شدن پوست، به تدریج بدن، محلضایعه را بیگانه تلقی میکند وباعث ایجاد زخمهایی در آن ناحیه می شود و در نهایت منجر به عفونت آن می شود. پس بهتر است تا کار به جاهای وخیم ترنرسیده است، برای درمان و مداوای آن اقدام شود.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 479

به "درمان خانگی میخچه پا و پینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خانگی میخچه پا و پینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید