غذای تخمیر شده چیست و چه تاثیری در سلامت روده و گوارش دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، آیا چیزی راجع به غذاهای تخمیر شده و تاثیر آن ها در سلامت روده و گوارش می دانید؟ غذاهایی مانند ماست، کیمچی و کفیر که می توانند در کاهش علائم بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، آرتریت روماتوئید و استرس مزمن موثر باشند. این مواد خوراکی که تحت عنوان غذاهای زنده نیز شناخته می شوند، باکتری های مفید زیادی دارند، برای سلامت بدن مفید هستند و سیستم ایمنی بدن را بالا می برند به همین دلیل بد نیست اگر کمی بیش تر راجع به آن ها بدانیم. با راهنمای همراه باشید تا بعضی از غذاهای تخمیری را بشناسیم و تاثیر آن ها بر سلامت روده و گوارش را آنالیز کنیم.

غذای تخمیر شده چیست و چه تاثیری در سلامت روده و گوارش دارد؟

غذای تخمیری چیست و چگونه به وجود می آید؟

شاید اولین بار که عنوان غذاهای تخمیری را می شنوید کمی گیج شوید و ندانید که دقیقا از چه چیزی صحبت می کنیم؛ اما قضیه آنقدرها هم پیچیده نیست. غذاهای تخمیر شده موادی هستند که در نتیجه قرار گرفتن در فرایند تبدیل لاکتوز به اسید لاکتیک به وجود می آیند و مملو از آنزیم های سودمند، ویتامین ب، اسید چرب امگا سه، انواع بسیاری از پروبیوتیک ها و مواد مغذی هستند. در این فرایند نشاسته و شکر موجود در سبزیجات و میوه ها به لاکتیک اسید تبدیل می گردد؛ این ماده نوعی نگهدارنده طبیعی است که عملکرد باکتری های مضر را متوقف می نماید.

تخمیر نوعی فرایند بی هوازی است که در آن مخمر ها و باکتری ها قند موجود در مواد غذایی را به ترکیباتی مانند اسیدهای ارگانیک، گاز و الکل تبدیل می نمایند. این موضوع باعث می گردد که غذاهای تخمیری عطر، طعم و ظاهر منحصر به فردی داشته باشند. در واقع غذاهای تخمیر شده محصولات و نوشیدنی هایی هستند که بر روی آن ها فرایند رشد کنترل شده میکروبی انجام می گردد. فرایند تخمیر روی محصولاتی مانند سبزیجات، غلات، میوه ها، ماهی، گوشت، لبنیات، تخم مرغ، مغزها و حبوبات قابل اجرا است. معمولاً در طول اجرای این فرآیند، خواص مواد غذایی افزایش می یابند و تاثیر بیش تری بر سلامتی افراد می گذارند؛ مخصوصا غذا های حاوی پروبیوتیک. (منبع: Santa cruz)

در ادامه بعضی از غذاهای تخمیر شده که حاوی باکتری های مفید هستند و به عنوان تقویت نماینده دستگاه گوارش شناخته می شوند را معرفی می کنیم.

انواع غذاهای تخمیری

1) ماست، غنی از پروبیوتیک

از معروف ترین غذاهای تخمیر شده ماست باید به ماست اشاره کنیم که مملو از پروبیوتیک، پروتئین، کلسیم، روی و ویتامین ب است. مصرف این ماده غذایی در بهبود هضم غذا و برطرف مسائل گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از اسهال تاثیر دارد.

2) کفیر، جادوی طبیعت

یکی دیگر غذاهای تخمیر شده عالی و مفید برای بدن کفیر است که در آن اسید لاکتیک بسیار زیادی وجود دارد. این ماده غذایی با تنظیم کردن باکتری های داخل دستگاه گوارش و کبد بر روی کارکرد روده و هضم غذا، تقویت ایمنی بدن، کاهش اسهال، برطرف اختلال خواب و افسردگی تاثیر می گذارد.

3) سبزیجات، ضامن سلامتی

انوع مختلف سبزیجات گروه غذایی خوبی هستند که می توانند به صورت تخمیر شده استفاده شوند. مواردی مانند گوجه فرنگی، پیاز، تربچه و سیر. به عنوان مثال می توانید کلم را رنده و با آب، سرکه و نمک بپزید و ترکیب بسیار خوبی از فیبر و پروبیوتیک را تهیه کنید. این موارد تاثیر چشم گیری در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارند.

از دیگر موارد غذایی تخمیری می توانیم به پنیر تخمیر شده، خامه ترش، شیر نارگیل، کیمچی، ناتو، کامپوچا، تمپه و میسو اشاره کنیم.

تاثیر غذاهای تخمیری بر سلامت روده و گوارش

اگر برای آنالیز سلامت خود به دکتر فوق تخصص گوارش مراجعه نموده باشید، حتما به شما توصیه نموده است که از غذاهای تخمیری غافل نشوید. اما واقعا این غذاها با بدن چه می نمایند و چه تاثیری بر سلامت روده و گوارش دارند؟ در ادامه بعضی از این موارد را آنالیز می کنیم.

1) یاری به بهبود گوارش

آنزیمها یکی از مهم ترین مواد برای هضم و گوارش مناسب غذا در بدن هستند. غذاهای تخمیری مملو از آنزیم هستند و به بدن در فرایند هضم غذا یاری می نمایند. به عنوان مثال ماست می تواند انتخاب خوبی برای تسهیل فرایند هضم باشد.

2) متعادل شدن باکتری های مفید در روده

غذاهای تخمیر شده باکتری های خوب زیادی دارند که خوردن آن ها باعث می گردد حجم باکتری های مفید در روده افزایش یابد؛ جایی که بیش از 80 درصد از سیستم ایمنی بدن در آن متمرکز شده است. افزایش و متعادل شدن باکتری های مفید در روده باعث می گردد که بدن در برابر لاکتوز و گلوتن مقاوم گردد و از مسائلی مانند یبوست، سندروم روده بیقرار، عفونت های مخمری و آسم در امان بماند.

3) جلوگیری از ابتلا به سرطان

غذاهای تخمیر شده و حاوی پروبیوتیک، بدن را سم زدایی می نمایند و باعث افزایش ایمنی بدن می شوند. در طی این فرایند محیط روده ایمن می گردد و سیستم ایمنی بدن افزایش می یابد. در نتیجه جهش غیر طبیعی ژن ها کاهش می یابد و سلول های تومور رشد نمی نمایند.

4) افزایش ویتامین در بدن

غذاها و محصولاتی که تخمیر شده اند، باعث می شوند سطح فولیک اسید، ویتامین های ب، ریبوفلاوین و بیوتین بالا رود؛ در نتیجه بدن دچار فقر ویتامین نمی گردد.

5) جذب بهتر مواد مغذی در بدن

حتماً می دانید که جذب مواد مغذی در بدن رابطه مستقیمی با هضم و گوارش دارد. مواد غذایی تخمیر شده باعث می شوند که دستگاه گوارش بهتر کار کند و مواد غذایی بهتر جذب بدن شوند. بعلاوه این محصولات باعث می شوند مواد مغذی جدیدی در بدن فراوری شوند.

از دیگر مزایای غذاهای تخمیر شده برای بدن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جلوگیری از هلیکوباکتری پیلوری
  • افزایش ایمنی بدن
  • طولانی شدن عمر مواد غذایی
  • بهبود علائم آرتریت
  • درمان بیماری التهابی روده
  • ارزان و در دسترس

مصرف غذاهای تخمیر شده، راهی عالی برای دور شدن از بیماری های گوارشی

در این مطلب از راهنمای تاثیر غذاهای تخمیر شده بر سلامت روده و گوارش را آنالیز کردیم و بعضی از در دسترس ترین غذاهای تخمیر شده را شناختیم. مواردی مانند ماست، سبزیجات و تخم مرغ. مواد غذایی تخمیر شده به طور مستقیم بر سلامت دستگاه گوارش، به خصوص روده تاثیر می گذارند و سبب برطرف بسیاری از مسائل مانند یبوست، سندروم روده بی قرار و اسهال می شوند. پس بهتر است برای داشتن سیستم گوارش سالم تر این اقلام را در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر مطالب فوق بد نیست بدانید که شما می توانیدبرای رزرو نوبت دکتر ارتوپد و یا فوق تخصص گوارش از درمانکده یاری بگیرید تا بدون معطلی برترین پزشک را برای خود پیدا کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 5 شهریور 1401 بروزرسانی: 5 شهریور 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1322

به "غذای تخمیر شده چیست و چه تاثیری در سلامت روده و گوارش دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای تخمیر شده چیست و چه تاثیری در سلامت روده و گوارش دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید