دعوت شهرداری منطقه 5 از شرکت های دانش بنیان جهت همراهی با مدیریت شهری

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، خبرگزاری خبرنگاران-مشاور شهردار منطقه 5 در حوزه اقتصاد دانش بنیان و نوآورانه پیرامون چرخه رشد، برنامه ها و اقدامات شهرداری منطقه 5 در راستای حرکت به سمت شهر فناور و دانش بنیان توضیحاتی را ارائه داد.

دعوت شهرداری منطقه 5 از شرکت های دانش بنیان جهت همراهی با مدیریت شهری

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران از تهران، مسیح احمدی مشاورشهردار منطقه 5،با اشاره به مفهوم اقتصاد دانش بنیان گفت: اقتصاد دانش بنیان،مفهوم طراحی سیستمی اقتصادی است که فرآیندهای ثابت نداشته و بر پایه دانش تغییر کند.این سیستم پویا می تواند بهره وری خود را در هر لحظه و هر ثانیه در بالاترین عدد ممکنه متناسب با ظرفیتهای خود قرار دهد.

احمدی اضافه نمود: در سیستم های پویا یا تحول خواه چرخه رشدی تعریف می گردد که بسیار ساده اما بی نهایت کارا است. این چرخه شامل برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی و اصلاح برنامه ریزی است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی در این چرخه باید از جنس برنامه ریزی استراتژیک باشد،ادامه داد: برنامه ریزی استراتژیک از استراتژی هایی آغاز می گردد که از جنس کلان، کیفی و غیرقابل مقدار گیری است و به برنامه های مدون کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت وبر اساس برنامه هایی از جنس خرد، کمی و قابل مقدار گیری ختم می گردد.

احمدی بااشاره به سلول دوم چرخه رشد، یعنی اجرا گفت:ابتدای سال جاری، رهبری استراتژی حرکت در سیستم اقتصاد دانش بنیان را معین و دستور حرکت را صادر نمودند.در سلول اول، استراتژی، تقویت اقتصاد دانش بنیان بود و در سلول دوم چرخه رشد یعنی اجرا، ایشان دستور خرید محصولات شرکت های دانش بنیان و نوآورانه را برای بخش دولتی صادر کردند. بعلاوه پیرامون روش های ارزیابی بهره وری، پارامتر افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان را به عنوان شاخص ارزیابی اعلام کرده اند.

مشاور شهردار منطقه 5 با بیان اینکه اکنون باتوجه به منویات رهبری،هر ارگان وساختاری باید نسبت خود با این راستا را معین کند،اذعان داشت:در این میان، شهردار محترم تهران نیز به عنوان مدیر یکی از بزرگترین ساختارهای اقتصادی و اجرایی کشور، دستوراتی بر 13 پایه، جهت اجرایی شدن منویات رهبری صادر کرد. به همین دلیل، شهرداری منطقه5 نیز اقدامات زیرساختی و اساسی جهت انجام وظایف خود انجام داده تا بتواند به سمت شهری فناور و دانش بنیان حرکت کند.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری منطقه5، گفت: در ابتدا، کمیته ای از متخصصان حوزه های مختلف به سرپرستی اینجانب تشکیل شد. این کمیته جلسات مستمری را جهت تبیین و تدقیق نقشه راه از وضع فعلی به سمت وضع مطلوب برگزار و برنامه هایی در دو بخش نرم افزار و سخت افزار تعریف شد.

مشاور شهردار منطقه 5 ادامه داد: در بخش سخت افزاری، ایجاد مرکز حمایت از محصولات دانش بنیان و نوآور در اولویت نهاده شد که در قدم بعدی ایجاد ساختار منابع انسانی و ارائه امکانات و تسهیلات متناسب با اهداف کلان مرکز با استفاده از ظرفیت های فعلی شهرداری منطقه5 مورد نظر است. بعلاوه ارائه امکانات و تسهیلات لازم در آن مرکز به شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ ها جهت تحقیق و توسعه ایده ها و محصولات، و بعلاوه به شتاب دهنده ها و سرمایه گذاران جهت ارائه خدمات خود به این محصولات هدف این برنامه است.

احمدی با اشاره به بخش نرم افزاری برنامه ها، شرح داد: در این بخش، برنامه های متعددی تدوین شده است. از جمله تدوین برنامه ای برای نحوه مشاوره فنی، اقتصادی و حقوقی جهت تسهیل تبدیل ایده ها به محصول به دانشجویان و نوآوران؛ تدوین دستورالعمل اقتصادی، فنی و حقوقی حمایت از محصولات دانش بنیان و نوآوران جهت پیشنهاد به شورا؛ تدوین فرآیند برگزاری استارت آپ ها در شهرداری منطقه 5، بعلاوه جلسات مستمر با مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، کارخانه های نوآوری؛تدوین دستورالعمل نحوه شناخت و فرآیند خرید محصولات دانش بنیان در معاونت های تخصصی این شهرداری؛ از سوی دیگر تدوین فرآیند ارائه نیازهای شهرداری منطقه 5 به مراکز دانشگاهی،مراکز رشد،پارک های علم و فناوری و غیره و در نهایت تدوین دستورالعمل نحوه ارائه خدمات و تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ های مربوطه.

وی با اشاره به ارزیابی عملکرد در چرخه رشد، تاکید نمود: در شهرداری منطقه 5 جهت ارزیابی عملکرد،پارامتر مبلغ ریالی پروژه های دانش بنیان، خرید محصولات نوآورانه و ارائه خدمات به این محصولات، به عنوان پارامتر ارزیابی معین شد و از این پس معیار عملکرد معاونین و مدیران تخصصی این شهرداری هر سه ماه خواهد بود.

احمدی در انتها از تمام شرکتهای دانش بنیان و صاحبان محصولات نوآورانی که در حوزة عملکردی و اختیارات شهرداری منطقه5 فعال بوده خواست تا سوالات خود را از روابط عمومی شهرداری منطقه 5 پیگیر شوند.امید داریم تا با طراحی یک سیستم پویا و تحول خواه، به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشورمان یاری کنیم.

انتهای پیغام/ح.ابویسانی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1260

به "دعوت شهرداری منطقه 5 از شرکت های دانش بنیان جهت همراهی با مدیریت شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوت شهرداری منطقه 5 از شرکت های دانش بنیان جهت همراهی با مدیریت شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید