هوش مصنوعی، ابزار کلیدی کمک به بازار مسکن

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، یکی از اصلی ترین مباحث مهم در بازار مسکن که بررسی آن خواهان زیادی دارد، پیش بینی قیمت هاست. به طوری که بیشتر فعالان بخش مسکن در پی راهی برای شناسایی دقیق فرصت های سرمایه گذاری هستند. این سوال بارها برای کسانی که به اصطلاح دستی در بازار مسکن دارند مطرح شده که چه زمانی خانه ارزان می شود و کجا بهتر است خانه بخریم تا از نوسانات و افزایش قیمت ها بی بهره نمانیم؟

هوش مصنوعی، ابزار کلیدی کمک به بازار مسکن

اما پاسخ به این سوالات در بیشتر مواقع با تردید داده می شود و در نهایت با این پاسخ که در بازار ایران هیچ چیز قابل پیش بینی نیست بحث به اتمام می رسد. اما این مقوله تا زمانی که نوسانات ارزی و افت و خیزهای کالاهای اساسی بسیار شدید بود رخ می داد و امروز که می توان گفت قیمت ها به ثبات نسبی رسیده، دیگر نمی توان پاسخ ندادن به این سوال را با غیر قابل پیش بینی بودن بازار پاسخ داد.

البته تحلیلگران اقتصادی می توانند در برخی مواقع چشم اندازی از کلیات بازار ارائه دهند؛ منتها در نتیجه تحلیلی ارائه می شود که کارساز نبوده و نمی توان با استناد به آن اقدام به خرید و فروش کرد. این که در کدام محله اقدام به خرید خانه کنیم بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه برخی از فعالان خرید را به قصد اجاره دادن انجام می دهند و تحلیلگر باید ورای اینکه تمام قیمت ها را می داند نرخ اجاره آپارتمان در ونک یا اجاره آپارتمان در ستارخان را هم بداند و به همان نسبت پیشنهاد دهد. زیرا در برخی مواقع قیمت ها با فراز و نشیب های زیادی همراه می شوند و درمواردی غیرقابل پیش بینی، افت قیمت اجاره آپارتمان در شهرک غرب رخ می دهد وباعث متضرر شدن سرمایه گذار می شود.

اما در این میان اگر شخصی بتواند قیمت مسکن درتمام منطقه ها را بداند یا حتی شاخصه هایی که برای قیمت گذاری مدنظر مالکان است را معادل سازی کند، می تواند قیمت حدودی بسکمک از ملک ها را محاسبه کند.

طبیعی است که پیدا کردن همچین شخصی کاری بس سخت و نشدنی است. زیرا نیروی انسانی نمی تواند از قیمت تمام منطقه ها مطلع باشد و با در نظرگرفتن شاخصه هایی همچون مکان ساختمان، نوع ساخت، سال ساخت، تعداد اتاق ها، پارکینگ، آسانسور و نرخ معمول معاملات منطقه، برآوردی از قیمت ارائه دهد.

اما با وجود پیشرفت و توسعه تکنولوژی در دنیا و ایران که باعث شده بسکمک از نیازهای روزمره از طریق اپلیکیشن ها و سایت ها رخ دهد، این امر نیز محال نیست و شدنی است. درنتیجه برنامه یا اپلیکیشنی نیاز است تا با در نظر گرفتن مولفه هایی که مطرح شد بتواند به صورت آنی ارزش واقعی آن ملک را ارائه دهد. پس می بایست ابزاری در اختیار داشته باشید تا پس از وارد کردن شاخصه های فوق، قیمت ملک را ارزیابی کند.

در این زمینه بخوانید:

خانه کلنگی چقدر گران شد؟ مظنه قیمت روز

مظنه قیمت آپارتمان 100 متری در منطقه ها تهران

در این میان مجموعه ای دانش بنیان به نام کیلید توانسته این ابزار را ایجاد کند و در بازار مسکن به کار گیرد. اما کیلید قدم هایی فراتر از اینکه لازم باشد اطلاعات به صورت دستی وارد شود برداشته و راحت ترین روش ممکن را به کاربران خود برای ارزیابی قیمت ارائه می دهد. کافی است پس از مراجعه به اپلیکیشن یا سایت کیلید کدپستی ده رقمی ملک مورد نظر را وارد کرده و تمام اطلاعات فوق را در کنار تخمین قیمت آن واحد مشاهده کنید.

گفتنی است این تخمین درصد خطای بسیار پایینی دارد و تمام مولفه هایی که نیروی انسانی برای تخمین قیمت یک ملک در نظر می گیرد را محاسبه کرده و پس از پردازش از طریق هوش مصنوعی ارائه می دهد. کیلید اطلاعات معاملات املاک را از سامانه اطلاعات بازار املاک ایران برداشت و پس از محاسبه به طرق مختلف در اختیار کاربران بازار مسکن می گذارد.

اما این تنها ابزار و ارزش افزوده سامانه کیلید نیست و این مجموعه دانش بنیان در بخش های مختلف به فعالیت در بازار مسکن پرداخته است. بخش هایی که علاوه بر ایجاد سرعت و کیفیت در معاملات املاک، بهترین گزینه ها را برای خرید و سرمایه گذاری در اختیار کاربران قرار می دهد.

کیلید در بخش اطلاعات بازارمسکن فرایند معاملات را در قالب نمودار و جدول، در بازه های زمانی مختلف ارائه می دهد تا برای تحلیل آینده شرایط قیمتی یک منطقه، بتوان دید بازی داشت.

اما کیلید ابزارهای خود را صرفا به تحلیل و پیش بینی یا خرید و فروش در بازار املاک معطوف نکرده و اطلاعاتی که از فرایند معاملات و فعالیت ها در بازار مسکن جمع آوری می کند را در همان بخش اطلاعات بازار مسکن در اختیار سیاست گذاران و تصمیم گیران بازار مسکن می گذارد تا برای این بازار بتوانند به صورت تفکیک شده و با ورود به جزئیات تصمیم گیری کنند.

در کنار این بخش ها تحلیل های اقتصادی، گزارش، محتوای تولیدی در خصوص مباحث مختلف همچون اقتصاد مسکن، سبک زندگی، معماری و دکوراسیون داخلی را در کنار مشخصات کلی محلات، می توانید در مجله خبری کیلید (kilidmag) مطالعه کنید.

در نتیجه می توان کیلید را مرجعی برای کلیه اطلاعات در بازارمسکن برشمرد و در کنار ابزارهای مختلفی که برای کمک به بازار مسکن در نظر گرفته است، از محتواهای آن برای تصمیم گیری و سرمایه گذاری بهتر در این بازار استفاده کرد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1090

به "هوش مصنوعی، ابزار کلیدی کمک به بازار مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی، ابزار کلیدی کمک به بازار مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید