روغن آرگان گرانبهای مراکش در خطر نابودی

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، گروهی از زنان در جنوب غربی مراکش با هدف تهیه روغن آرگان معروف که در سراسر دنیا تقاضای زیادی دارد، روی زمین نشسته اند تا پالپ میوه ها را استخراج نمایند... با این حال، این مهارت دیرینه به ارث رسیده به علت کاهش محبوبیت نسل های جوان در خطر است.

روغن آرگان گرانبهای مراکش در خطر نابودی

به گزارش خبرنگاران، در تعاونی مرجانه، واقع در حدود 15 کیلومتری شهر ساحلی الصویره، این زنان صنعتگر مشتاقانه در معرض دید گردشگران به انجام این وظیفه هستند.

زنان که بیشتر آن ها در دهه 60 زندگی خود هستند، به آهستگی هسته های سخت را با سنگ خرد می نمایند، گاهی اوقات با چکش برای استخراج بادام ها قبل از دسته بندی، برشته کردن، آسیاب کردن و فشار دادن استفاده می نمایند.

سمیره شاری، 42 ساله، جوانترین زن در تعاونی که سالانه تا 1000 لیتر روغن فراوری می نماید، به خبرگزاری فرانسه گفت: این کار سختی است که به تجربه و صبر زیادی احتیاج دارد.

امال الهنتاتی، موسس این تعاونی که در سال 2005 راه اندازی شده و شامل 80 کارگر می گردد، با ابراز تاسف از اینکه نسل های جوان تمایلی به انجام این حرفه ندارند، ابراز نگرانی می نماید که این صنعت روزی از بین خواهد رفت.

با این حال، این فعالیت، همراه با گردشگری، منبع اصلی عایدی 78000 نفر از ساکنان الصویره است که به علت مزارع وسیع آرگان، یکی از معدود گیاهانی که می تواند در برابر آب و هوای نیمه بیابانی در منطقه مقاومت کند، شناخته شده است.

چندین تعاونی که در مساحتی به وسعت تقریباً 20 کیلومتر پراکنده شده اند، این روغن گرانبها را فراوری می نمایند که در سال 2010 تحت عنوان علامت جغرافیایی حفاظت شده از حمایت قانونی برخوردار شد.

خاص و منحصر به فرد

این مهارت در سال 2014 در لیست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو نیز نهاده شد.

با این حال، به نظر می رسد نسل جوان علاقه ای به ادامه این فعالیت صنایع دستی ندارند.

آسیا شاکر 25 ساله به مدت سه سال مشاور فروش بوده است. این زن جوان که با مدرک علوم اسلامی پس از سال ها بیکاری به این بخش رفت با بیان اینکه فروشگاه ما روزانه پذیرای گردشگران است می گوید: در هر صورت، روزی جز ماشین ها برای انجام این کار باقی نخواهد ماند.

با این حال، امال الهنتاتی نظر او را ندارد، زیرا تأیید می نماید که روغن ساخته شده به وسیله ماشین آلات هرگز طعم خاصی را که به وسیله این صنعتگران فراوری می گردد، نخواهد داشت.

سمیره در حالی که بادام آرگان را در یک دیگ سفالی آسیاب می نماید، تأیید می نماید: من در زندگی ام فقط روغن آرگان را می شناختم. برای من چیزی به میزان اکسیژن یا آب لازم است.

این صنعتگر که ده ساعت در روز کار می نماید، هرگز به مدرسه نرفته است. این زن که ده سال است طلاق گرفته، از عایدی شغلی خود برای خرج بچه هاش استفاده می نماید.

سمیره از دوران کودکی خود به هنر ساخت روغن آرگان تسلط داشت، مهارتی که نسل ها در خانواده اش منتقل شده است.

با این حال، بچه ها او پس از وی این کار را ادامه نخواهند داد، زیرا سمیره می گوید که آن ها آرزو های دیگری دارند و تمایل برای تکمیل تحصیلات خود دارند.

آمار های رسمی نشان می دهد که پادشاهی مراکش در سال 2020 بیش از 5600 تن روغن آرگان فراوری نموده که 2350 تن آن صادر شده است.

بر اساس آمار وزارت زراعت مراکش، گردش مالی این بخش بین سال های 2012 تا 2019 سه برابر شده و به نزدیک به 115 میلیون دلار رسیده است.

در مواجهه با خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی، مقامات کوشش نموده اند در دهه گذشته گام هایی را در حمایت از این بخش افزایش دهند، به ویژه با ساخت 13 مخزن برای جمع آوری آب باران.

مراکش با هدف تبدیل این کشاورزی سنتی به یک بخش مدرن و سودآور با ارزش افزوده بالا، آرگان را در استراتژی کشاورزی خود برای سال 2030 گنجانده است.

این استراتژی دوبرابر کردن فراوری و در عین حال ظهور نسل جدیدی از کشاورزان طبقه میانه را می طلبد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1385

به "روغن آرگان گرانبهای مراکش در خطر نابودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن آرگان گرانبهای مراکش در خطر نابودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید