نحوه بخشودگی جرایم مالیاتی تعیین شد

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، به گزارش خبرنگاران، امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را ابلاغ کرد.

نحوه بخشودگی جرایم مالیاتی تعیین شد

در این ابلاغیه مورخ 20 خرداد 99 آمده است:

در اجرای بند (3) مصوبات چهل و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی مالی مورخ 1399/02/13 موضوع ابلاغیه شماره 9905203/ م مورخ 1399/02/24 که مقرر می دارد: با توجه به اثرات مثبت ساز و کار بخشودگی جرایم مالیاتی مودیان در سال 1398 بر حمایت از فراوری، وصول معوقات مالیاتی و ارتقای سلامت اداری به منظور تداوم این سیاست در سال جهت فراوری سازمان امور مالیاتی کشور مجاز است تمام یا قسمتی از جرایم مقرر در قوانین مالیات های مستقیم و ارزش افزوده را مطابق دستور العملی که به تایید وزیر امور مالی و دارایی می رسد، مورد بخشودگی قرار دهد.

همچنین مفاد ماده 191 قانون مالیات های مستقیم، بدین وسیله بخشودگی جرایم قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده در هر منبع برای هر سال با دوره، حسب مورد در سال 1399 در صورت پرداخت مانده بدهی (اصل بدهی، جرایم غیر قابل پخش ران بخشی از جرایمی که مورد بخشودگی واقع شده است) به توضیح ذیل مشخص می شود.

ماده 1- بخشودگی جرایم موضوع این دستورالعمل برای هر دوره با سال در هر منبع حسب مورد حداکثر تا مبلغ 50.000.000.000 ریال به توضیح زیر می باشد.

الف) پرداخت مانده بدهی طبق برگ قطعی ابلاغ شده تا انتها دی ماه سال 1398 حداکثر تا تاریخ 1399/03/31 برای واحدهای فراوریی نود درصد (90٪) و برای سایر مؤدیان هشتاد (80 درصد)

ب) پرداخت مانده بدهی (طبق برگ قطعی ابلاغ شده از تاریخ 1398/11/01 تا تاریخ 1399/03/31) حداکثر تا انتها تیر ماه امسال، به میزان 100 درصد

ج) پرداخت مانده بدهی (طبق برگ قطعی ابلاغ شده از تاریخ 1399/04/01) حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از نوع برگ قلمی، به میزان صددرصد

تبصره 1 - در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده پس از دولت های مشخص شده به توضیح بندهای فوق به ازای هر ماه دو درصد (2٪) از بخشودگی موضوع این ماده تا انتها سال کسر می شود.

تبصره 2- مهلت های مشخص شده در بندهای (الف)، (ب) و (ج) این ماده به ترتیب تا تاریخ 1399/04/31 و 1399/05/31 و دو ماه پس از ابلاغ برگ قطعی برای اشخاص با موضوع فعالیت ذیل مشخص می شود.

1- مراکز فراوری و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران ها، بوفه ها ، طباخی ماه تالارهای پذیرایی، قهوه خانه های اغذیه فروشی ها

2- مراکز مربوط به گردشگری شامل: هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری مهمان پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدمات بین راهی، موزه ها و زائرسراها

3- حمل ونقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و در پایی

4- دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی

5- مراکز، باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی

6- مراکز و مجتمع های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه ای

7- مراکز فراوری، توزیع و فروش صنایع دستی

8- آکادمی های رانندگی، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی

ماده 2- مؤدیان موظفند درخواست بخشودگی جرایم را به اداره امور مالیاتی ذی ربط تسلیم کنند. ادارات مذکور تا میزان مندرج در ماده (1) این دستورالعمل ضرورتی به تهیه و تنظیم فرم بخشودگی جرایم ندارند و صرفا با دستور رئیس امور مالیاتی ذی ربط نسبت به اعمال بخشودگی جرایم اقدام کنند.

تبصره- محدودیت زمانی در ارائه درخواست برای اعمال بخشودگی تا سقف مشخص شده در ماده (1) وجود ندارد.

3- اعمال بخشودگی جرایم برای هر یک از سنوات با دوره ها در هر منبع با پرداخت بدهی قطعی آن سال با دوره امکان پذیر می باشد.

ماده 4- در صورتی که مودیان مالیاتی مشمول خسارت تاخیر موضوع ماده (222) قانون مالیات های مستقیم و تبصره به ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند، ابتدا باید مبالغ مذکور از جرایم مالیاتی کسور پی نسبت به بخشودگی جرایم اقدام شود.

ماده 5- مودیانی که بایت اصل مالیات و جرایم غیر قابل بخشش، فاقد بدهی می باشند و با به واسطه معافیت های قانونی، مشمول جرایم عدم انجام تکالیف قانونی شده اند، حسب مورد از بخشودگی صد درصد (100 جرایم برخوردار خواهند شد

ماده 6- ملاک تاریخ مشخص قطعیت بدهی برای مودیان در مورد بدهی ابرازی، تاریخ سر رسید پرداخت مقرر از قوانین موضوعه می باشد.

ماده 7- محدودیت موضوع بند (52) قانون بودجه سال 1392 و بند (2) تبصره 9 قانون بودجه سال های 1393 و 1394 مانع از بخشودگی جرایم نخواهد بود.

ماده 8- شرط برخورداری از بخشودگی جرایم موضوع ماده (169) مکرر قانون مالیات های مستقیم برای عملکرد سال های 1391 لغایت 1394، پرداخت بدهی مالیات عملکرد آن سال می باشد. لیکن برای سال 1395 به بعد شرط برخورداری از بخشودگی جرایم موضوع ماده (169) قانون مالیات های مستقیم، ارسال فهرست معاملات هر یک از سال های مذکور می باشد. در صورتی که تمام یا بخشی از فهرست معاملات در سنوات اخیرالذکر بنا به دلایل خارج از اختیار مؤدی با تشخیص مدیران کل امور مالیاتی ارائه نگردیده باشد، بخشودگی جرایم یاد شده به شرط پرداخت مانده بدهی عملکرد سال مربوطه به ایشان تعریف می شود.

ماده 9- مفاد این دستورالعمل مانع از اعمال بخشودگی جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه تاخیر موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به مهلت های اعلامی به موجب بخشنامه های صادره نخواهد بود

ماده 10- مفاد این دستورالعمل مانع از اخبار اجرای ماده (191) قانون مالیات های مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی کشور نخواهد بود با عنایت به مفاد ماده 10 این دستورالعمل بخشودگی جرایم قابل بخشش مازاد بر مبلغ مندرج در ماده یک حداکثر تا درصدهای مشخص شده در ماده مذکور و با رعایت مقررات ماده 191 قانون مالیات های مستقیم به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می شود.

از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل کلیه تفویضی اختیارهای قبلی مدیران کل و رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران و بخشنامه های صادره در مورد بخشودگی جرایم به استثنای بخشودگی جرایم موضوع ماده 9 این دستورالعمل کان لم یکن تلقی می شود.

خلاصه این بخشنامه در ذیل آمده است:

منبع: مهر

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 261

به "نحوه بخشودگی جرایم مالیاتی تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه بخشودگی جرایم مالیاتی تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید