نقش غیرحمایتی صندوق های دولتی در توسعه کسب وکارهای فناوری اطلاعات

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، محمد حسین کاشی کارآفرین و فعال فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال در مصاحبه با خبرنگاران یکی از چالش ها و مسائل کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات در کشور را عدم حمایت صندوق های دولتی اسم کرد که با نقش حمایت در این عرصه حضور دارند.

نقش غیرحمایتی صندوق های دولتی در توسعه کسب وکارهای فناوری اطلاعات

وی با اشاره به نقش صندوق های دولتی که با هدف حمایت از توسعه کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات شکل گرفته اند از فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی و فرآیند اعطای تسهیلات آن به علت طولانی بودن فرایند دریافت تسهیلات، کارمزد و تضامین سنگین، انتقاد کرد.

این فعال فضای مجازی اظهار داشت: صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر که در کشور با هدف نقش حمایتی ایجاد شده اند در حوزه کسب و کارهای فناوری اطلاعات و فضای مجازی، فرآیندهای سختی دارند. به نحوی که یک کسب و کار برای دریافت وام و تسهیلات از این صندوق ها با فرآیندهای سخت و پیچیده ای روبرو می گردد.

کاشی گفت: کسانی در فرآیندهای حمایتی صندوق های سرمایه گذاری از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی حضور دارند که با فضای کسب و کار واقعی فاصله دارند و گاهاً شاید درک درستی از شرایط سخت تاب آوری کسب و کارها در شرایط سخت اقتصادی ندارند و از آن آگاه نیستند.

گذر کسب و کار از هفت خوان برای تسهیلات

وی ادامه داد: در این مجموعه ها شاهد حضور مدیرانی هستیم که در بعضی موارد متأسفانه درک درستی از فضای کسب و کارهای نوپا ندارند و برای دریافت تسهیلات از آنها، کسب و کار باید از هفت خوانی گذر کند که در بسیاری موارد شدنی نیست و به همین علت خیلی ها در همان مراحل اولیه از ادامه کار باز می مانند و خیلی از افراد و کسب و کارهای متقاضی هم دچار سرخوردگی می شوند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه برنامه و جهت دهی مناسبی برای ارائه تسهیلات به کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی دیده نمی گردد، اظهار داشت: ارائه تسهیلات باید در جهتی باشد که به لایه های احتیاج کشور از سوی آن کسب و کار، پاسخ داده گردد.

وی اضافه نمود: برای مثال هم اکنون حوزه نرم افزارهای پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، کلاد و هوش مصنوعی احتیاجمند حمایت و ارائه تسهیلات کلان است. اما شاهد هستیم که یک سری شرکت های تجاری که محصولات خیلی عادی تری فراوری می نمایند و حتی استارت آپ هم نیستند به راحتی از این تسهیلات استفاده می نمایند اما کسب و کارهای احتیاجمند در جهت دریافت، دچار مشکل می شوند.

کاشی با بیان اینکه فرآیند حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات دارای مشکل است و در این فرآیند جنبه های تسهیل گری دیده نمی گردد، گفت: در این فرآیند تنها مباحث اقتصادی دیده شده است؛ در صورتی که بعضی احتیاجها با ارائه یک مدل هدفمند حمایتی مانند واگذاری فضا و امکانات و همین طور بستر سازی برای ورود به بازار و تبلیغات قابل برطرف است.

این فعال فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال با تاکید بر اینکه نباید یک کسب و کار نوپا را به راحتی مقروض کرد، اضافه نمود: مشکل دیگر در دریافت این تسهیلات به مدت زمان تنفس در بازپرداخت مربوط می گردد که برای کسب و کارهای نوپا معقول نیست و همه کسب و کارها نمی توانند با یک مدت زمان تعیین تنفس، تسهیلات را بازگردانند.

صندوق های حمایتی نباید با نگاه بانکی اداره شوند

وی با تاکید بر اینکه صندوق های ریسک پذیر نباید با نگاه بانکی اداره شوند و با این مدل ها تأثیرگذار نیستند، گفت: برای مثال از کسب و کار می خواهند که اگر a ریال دریافت نموده باید a+2 پرداخت کند. یعنی نگاهشان بانکی است. اگر قرار بود این طور باشد کسب و کار می تواند با این شرایط از بانک هم وام بگیرد.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه شاید طی سال های اخیر بعضی فرآیندها در این صندوق ها بهتر شده باشد، ادامه داد: اما نسبت به فرآیندهایی که در خیلی از کشورها و مجموعه های سرمایه گذاری و صندوق های حمایتی دیده می گردد، این فرایند در کشور ما همچنان با نقاط ضعف زیادی روبرو است.

به گفته کاشی، این صندوق های حمایتی کاری با سود و زیان کسب و کارها ندارند و در هر صورت سودشان را از تسهیلات می گیرند و صرفاً تفاوت این صندوق ها نسبت به بانک، در اندازه بهره ارائه تسهیلات عمده است که فرایند طولانی اعطا و مراحل سخت کارشناسی در بسیاری از موارد مسائل خاص خود را دارد و فرایند سرمایه گذاری یا دریافت تسهیلات را مشکل می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 شهریور 1400 بروزرسانی: 19 شهریور 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 988

به "نقش غیرحمایتی صندوق های دولتی در توسعه کسب وکارهای فناوری اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش غیرحمایتی صندوق های دولتی در توسعه کسب وکارهای فناوری اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید