وقتی متوسط درآمد مدیران 116 درصد افزایش داشته، درآمد کارگران چقدر افزایش داشته است؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، خبرنگاران-با استناد به آنچه مراکز رسمی آماری از بودجه خانوارهای کشور منتشر نموده اند، میانگین درآمد خانوار شهری در سال 98 بالغ بر 54 میلیون و 100 هزار تومان و به طور میانگین نیز 47 میلیون و 437 هزار تومان هزینه داشته اند.

وقتی متوسط درآمد مدیران 116 درصد افزایش داشته، درآمد کارگران چقدر افزایش داشته است؟

به گزارش خبرنگاران؛ در سال گذشته درآمد روستاییان حدود 29 میلیون و 702 هزار تومان بوده که از این میزان 26 میلیون و 100 هزار تومان آن هزینه شده است. با وجود آنکه درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال 98 نسبت به سال 97 به ترتیب 20.6 و 27.4 درصد افزایش داشته اما کارشناسان معتقدند تضعیف قدرت خرید و جهش تورم به خصوص پس از بازگشت تحریم ها آن قدر شدید بوده که افزایش دستمزدها تاثیر چندانی بر سبد مصرفی و معیشتی افراد نداشته باشند و عملا قدرت خرید خانوارهای شهری به سال 1380 و قدرت خرید روستاییان نیز به سال 1368 بازگردد. مقایسه اعداد و ارقام مربوط به متوسط درآمد کارگران و متوسط هزینه ها نشان می دهد که کارگران همیشه در برقراری تعادل میان هزینه و درآمد مسائل فراوانی دارند. اگر این موضوع به بیکاری های گسترده، تعطیلی های چند باره و کاهش فعالیت های تولیدی افزوده گردد، مسائل کارگران در امسال و سال آینده بیشتر خواهد شد. در این صورت امکان افزایش خط فقر وکاهش طبقه دهک درآمدی برای کارگران بیشتر می گردد.

رشد شدیدتر هزینه ها در روستاها

اعتماد آنلاین در ادامه نوشت:براساس گزارش های مرکز آمار طی سال های 96 تا 98 رشد هزینه های سالانه خانوارهای شهری حدود 44 درصد افزایش داشته و از 32 میلیون و 952 هزار تومان به 47 میلیون و 437 هزار تومان رسیده است. در این مدت رشد هزینه خانوار روستایی شدیدتر و حدود 48 درصد گزارش شده است؛ هزینه خانوار روستایی از 17 میلیون و 637 هزار تومان به 26 میلیون و 100 هزار تومان رسید. برآورد می گردد با وجود افزایش شدید قیمت ها به خصوص گروه خوراکی در نیمه اول امسال به خصوص در فاصله خرداد تا تیر ماه، هزینه خانوارهای کشوری افزایش بیشتری به خصوص در زیرمجموعه خوراکی ها داشته باشد. طی این 3 سال درآمد خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب افزایشی 47.4 و 47 درصدی داشته است. با وجود اینکه افزایش درآمد برای خانوار شهری طی سال های 97 تا 98 حدود 24درصد بوده اما میانگین افزایش هزینه در بخش های مسکن و خوراکی بیشتر از افزایش در درآمدها بوده؛ به گونه ای که سهم این دو گروه کالایی 58 درصد در سبد مصرفی خانوارها گزارش شده است.

مدیران شهری، رکورددار حقوق

طی سال های 97 تا 98 متوسط درآمد خانوار شهری 24 درصد افزایش داشته که سهم درآمد گروه های شغلی قانونگذاران و مقامات عالیرتبه و مدیران بیشتر از میانگین درآمد کل خانوارهای شهری است. براساس آخرین گزارش وزارت کار از متوسط درآمد یک خانوار شهری برحسب گروه شغلی سرپرست خانوار، درآمد این گروه از سرپرستان خانوار در سال گذشته دو برابر میانگین درآمد سالانه یک خانوار شهری و حدود 105میلیون تومان گزارش شده است. مدیران دولتی و قانونگذاران در سال 93 حدود 48 میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشتند؛ این امر نشان می دهد که طی سال های 92 تا 98 متوسط درآمد مدیران و مقامات عالیرتبه و قانونگذاران 116درصد افزایش داشته است. در تمام سال های مورد آنالیز، درآمد سالانه این گروه از سرپرستان خانوار شهری بیشتر از میانگین درآمد سالانه خانوارهای شهری بود. متخصصان(علمی و فنی)، تکنیسین ها و کارمندان امور دفتری و اداری در رده های دوم تا چهارم بیشترین متوسط درآمد سالانه قرار دارند. متوسط درآمد این 3 گروه در سال 98 حدود 77 میلیون و 100 هزار تومان است.کارگران ساده شهری کمترین متوسط درآمد سالانه را دارند. بر اساس گزارش وزارت کار در سال 98 متوسط درآمد این گروه از شاغلان 34 میلیون و 500 هزار تومان بوده که 32 درصد درآمد قانونگذاران و مقامات عالیرتبه و مدیران است. طی سال های 93 تا 98 درآمد کارگران ساده افزایشی 107درصدی داشته است. در بخش دیگری از این گزارش، متوسط درآمد سالانه قانونگذاران و مقامات عالیرتبه و مدیران روستایی در سال گذشته 63.6 میلیون تومان بوده که 113درصد بیشتر از متوسط درآمد سالانه خانوارهای روستایی است.کارگران روستایی نیز همانند شهرنشینان از متوسط درآمد سالانه کمتری برخوردارند؛ 24 میلیون تومان درآمد سالانه یک کارگر روستایی است.

متوسط هزینه ها بالاتر از درآمد کارگران

با استناد به گزارش های مرکز آمار و وزارت کار از متوسط درآمد و هزینه خانوارهای کشور می توان دریافت که هزینه در بخش شهری و روستایی همیشه بالاتر از متوسط درآمد سالانه یک کارگر است. به بیان دیگر تنها خانوارهایی که سرپرستان شان کارگر هستند با سبقت هزینه از درآمد روبه رو هستند و در سایر گروه های شغلی، متوسط هزینه ها سربه سر یا بیشتر از متوسط درآمدهاست. متوسط درآمد سالانه یک کارگر شهری و روستایی به ترتیب 34.5 و 24 میلیون و متوسط هزینه خانوارهای شهری و روستایی نیز 47.437 و 26.1 میلیون تومان اعلام شده است. مقایسه آمارها نشان می دهد که کارگران تا چه اندازه بیشتر در خطر تغییر دهک درآمدی و سقوط به دهک های پایین تر هستند.

درآمد سرانه ایرانیان از 1390 تا 1398 معادل 34 درصد کاهش یافته

نیمه ماه جاری نیز مهران بهنیا، کارشناس مالی در همایشی تحت عنوان رکود و تورم کرونایی در ایران که در موسسه عالی پژوهش، برنامه ریزی و مدیریت برگزار گردید به آنالیز شرایط اقتصاد ایران همچنین قدرت خرید خانوارهای شهری و روستایی پرداخت. به باور او 3 عامل اثرگذار بر تحولات مالی ایران در یک سال گذشته، تحریم،کرونا و سیاست گذاری بوده است. او معتقد بود:کاهش بیش از یک میلیون و 500 هزار نفری از بازار کار و البته از جمعیت فعالان مالی می تواند شرایط رفاهی را نیز دچار مشکل کند چراکه تقریبا نیمی از اشتغالی که طی 5 سال اخیر به وجود آمده بود طی دو فصل از بین رفته است. مطالعه شرایط رفاهی خانوارها نیز نشان می دهد که در دو سال 97 و 98 درآمد سالانه خانوارها در اثر رکود تورمی روندی نزولی به خود گرفته است. در سال 99 به دلیل رکود ناشی از کرونا به نظر می رسد که درآمد سالانه خانوارهای روستایی به محدوده سال 67 و درآمد سالانه خانوار شهری به مقدار آن در سال 80 تنزل یافته است. در بخش دیگری از این همایش موسی شهبازی غیاثی، مدیرکل دفتر مطالعات مالی مرکز پژوهش های مجلس به بیان مسائل مالی کشور پرداخت. با استناد به صحبت های او درآمد سرانه کشور از سال 90 تا 98 کاهشی 34 درصدی داشته است. در واقع با وجود افزایش درآمد اسمی خانوارها، قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال 90 حدود یک سوم کاهش یافته است. در صورت تحقق رشد مالی 8 درصدی از سال 99 به بعد حداقل به 6 سال زمان احتیاج خواهد بود تا به سطح درآمد سرانه سال 90 بازگردیم.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 635

به "وقتی متوسط درآمد مدیران 116 درصد افزایش داشته، درآمد کارگران چقدر افزایش داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی متوسط درآمد مدیران 116 درصد افزایش داشته، درآمد کارگران چقدر افزایش داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید