پیش بینی شاخص بورس امروز 29 آذر 99؛ آماده چند اتفاق باشید!

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، شکور علیشاهی / تحلیلگر بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشت: شاخص کل بورس اوراق بهادار طی 5 روز کاری گذشته با حدود 2/ 6 درصد کاهش از محدوده یک میلیون و 525 هزار واحد به محدوده یک میلیون و 413 هزار واحد رسید. حدود 17 روز کاری قبل شاخص کل، فرایند نزولی میان مدت خود را به سمت بالا شکست و با تشکیل فرایند صعودی در کوتاه مدت، سرمایه گذاران را برای افزایش بیشتر قیمت ها، بسیار امیدوار کرد.

پیش بینی شاخص بورس امروز 29 آذر 99؛ آماده چند اتفاق باشید!

اما با گذشتن شاخص کل از محدوده یک میلیون و 500 هزار واحد، فشار عرضه ها زیاد شد و در هفته گذشته فرایند صعودی کوتاه مدت تشکیل شده به سمت پایین شکسته شد و دوباره این شاخص به مدار کاهش بازگشت. شکسته شدن محدوده خط فرایند صعودی کوتاه مدت نشانه بازگشت به فرایند نزولی نیست، اما از هیجانی که برای افزایش قیمت ها ایجاد شده بود کم کرد.

در هفته آینده احتمال ادامه کاهش قیمت ها در قالب پرده اول از سناریوی کاهشی و با هدف یک میلیون و 365 هزار واحد محتمل است.

البته با برخورد به این محدوده قیمتی یا حتی از محدوده های فعلی می توان امید به افزایش قیمت ها نیز داشت. افزایش قیمت ها می تواند در چهار مرحله اتفاق بیفتد.

در پرده اول از سناریوی افزایشی، هدف شاخص یک میلیون و 600 هزار واحد خواهد بود. بسیاری از خریداران امروز بازار با رسیدن شاخص کل به این محدوده به دسته فروشندگان ملحق خواهند شد. سطح مقاومتی یک میلیون و 450 هزار واحد تا یک میلیون و 500 هزار واحد می تواند مانع رسیدن شاخص به هدف قیمتی این مرحله گردد.

بعد از عبور شاخص از محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد، مرحله دوم از سناریوی افزایشی شروع خواهد شد. در این پرده، بازیگران سعی می نمایند با ایجاد تقاضای بیشتر در سهام شرکت ها، شاخص کل را تا محدوده های یک میلیون و 750 هزار واحد بالا ببرند.

در سطح یک میلیون و 680 هزار واحد ممکن است برخی از خریداران سطوح پایین تر که احتمالا از پرده اول یا ابتدای پرده دوم وارد بازار شده اند و به سرمایه گذاری خود اطمینان کافی ندارند، به عنوان عرضه نماینده ظاهر شده و شناسایی سود نمایند. این محدوده به عنوان سطح مقاومتی بسیار مهمی در پرده دوم افزایش قیمت ها معرفی می گردد. از نظر آماری، احتمال رخ دادن دو پرده اول از سناریوی افزایشی محتمل است.

در پرده سوم، شاخص به دنبال فتح قله قبلی است که سطح قیمتی 2 میلیون واحد، به عنوان مقاومت می تواند مانع رسیدن شاخص به سقف قبلی گردد. مرحله چهارم به بعد به عبور شاخص از محدوده 2 میلیون و 120 هزار واحد می پردازد که در کوتاه مدت نمی توان به طور دقیق در خصوص آن صحبت کرد.

مناطق مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه نمایندگان سهام زیاد می شوند و ممکن است نقطه انتها فرایند صعودی و افزایش قیمت ها باشند. از طرفی سطوحی که به عنوان هدف قیمتی در فرایند صعودی معرفی می شوند، مناطقی هستند که در آن معامله گران به جمع آوری سود ناشی از افزایش قیمت ها می پردازند، بنابراین در این محدوده ها علاوه بر عرضه نمایندگان زیاد، ممکن است تقاضا نماینده سهام نیز از خرید اجتناب نموده و به نوعی در منطقه اشباع خرید که بعد از چند روز تقریبا متوالی افزایش قیمت در آن قرار می گیریم، حضور داریم. همین موضوع ممکن است نقطه انتها افزایش قیمت ها باشد. البته تمامی محدوده های مقاومتی و اهداف قیمتی، در صورت شکسته شدن به سمت بالا با حجم زیاد می توانند به سطوح حمایتی تبدیل شوند.

با ایجاد شایعه هایی که پیش بینی را برای سرمایه گذاران بسیار سخت نموده است، احتمال رخ دادن پرده اول از سناریوی کاهشی بسیار قوت گرفته است. در صورت ادامه راستا شاخص در قالب این مرحله، فعالان بازار هنوز امید خود را نسبت به برگشت به مدار صعودی از دست نداده اند و تقاضا همچنان در بازار پا برجاست. محتمل است با تداوم این حاشیه ها یا ابلاغ دستورالعملی شبانه و به اصطلاح حفاظت از سرمایه های خرد این فرایند نزولی و کاهش قیمت ها در قالب سه پرده دیگر ادامه داشته باشد. این اتفاق می تواند با خبری غیر منتظره قوت بگیرد.

با شایعه و دستورالعمل شاخص کل می تواند تا محدوده های یک میلیون و 210 هزار واحد که هدف مرحله دوم سناریوی کاهشی است، ریزش داشته باشد. در این پرده، محدوده یک میلیون و 300 هزار واحد، می تواند به عنوان حمایت نقش خوبی ایفا نماید. محتمل است با خبری غیرمنتظره یا تصمیم مالی کلان که به ضرر بازار سرمایه باشد، پرده سوم که با فروش هیجانی بسیار زیادی همراه است، اتفاق خواهد افتاد.

در این مرحله شاخص کل ممکن است تا محدوده یک میلیون واحد نیز ریزش داشته باشد که محدوده های حمایتی بسیار قدرتمندی از جمله یک میلیون و 100 هزار واحد می توانند از رسیدن به این هدف جلوگیری نمایند. پرده چهارم از سناریوی کاهشی به سطوح کمتر از یک میلیون واحد برای شاخص می پردازد که با توجه به احتمال بسیار کم این رخداد، فعلا نمی توان در خصوص آن اظهارنظر کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 592

به "پیش بینی شاخص بورس امروز 29 آذر 99؛ آماده چند اتفاق باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی شاخص بورس امروز 29 آذر 99؛ آماده چند اتفاق باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید