چه مواردی در رضایت شغلی موثر هستند؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، از جمله نظریه های رضایت شغلی که در خصوص آنها نیز مثل تعریف و عوامل ایجادکننده رضایت شغلی اتفاق نظر وجود ندارد می توان به نظریات زیر که بروف بیان می نماید اشاره نمود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چه مواردی در رضایت شغلی موثر هستند؟

1- نظریه نیازها: که رضایت شغل را به دو عامل وابسته می داند: یکی اینکه چه اندازه از نیازهای فرد به وسیله کار او تأمین می گردد و دیگر آنکه چه اندازه از آنها تأمین نمی گردد. نتیجه ای که از این دو عامل حاصل می گردد اندازه رضایت فرد از شغلش را مشخص می سازد.

2- نظریه انتظارات: که انتظارات فرد را در معین نوع و اندازه رضایت از شغل مؤثر می داند. مطابق این نظریه اگر انتظارات فرد از شغلش زیاد باشد دیرتر و مشکل تر به رضایت دست می یابد. پس در واقع رضایت از شغل یک مفهوم انفرادی است و باید در خصوص هر فرد به طور جداگانه عوامل و اندازه آن را آنالیز نمود.

3- نظریه نقشی: در این نظریه به دو جنبه روانی و اجتماعی توجه شده است. در جنبه اجتماعی تأثیر عواملی مثل نظام سازمانی و کارگاهی و شرایط محیط کار مورد توجه است. که همان شرایط بیرونی رضایت از شغل را شامل می گردد. جنبه روانی به انتظارات و توقعات فرد توجه دارد. احساس فرد از موقعیت شغلی و فعالیت هایش در انجام مسؤلیت های محوله و ایفای نقش خاص به عنوان عضوی از اعضای جامعه اندازه رضایت فرد از شغلش را معین می نماید. رضایت کلی نتیجه این دو جنبه است.

  • عوامل مؤثر در رضایت و نارضایتی شغلی در سازمان: از جمله عواملی که بر روی رضایت از شغل مؤثر است عوامل مختلف شغلی می باشند که در ارتباط با آنها اظهارنظرهای مختلفی شده است:

کازمایر اظهار می دارد که رضایت از شغل و علاقمندی به کار تنها به وسیله توجه به عوامل انگیزشی امکان پذیر است. از جمله عواملی که در انگیزش افراد بسیار از آنها نام برده می گرددتشویق و تنبیه است.

بخشی از رضایت شغلی از مقایسه شرایط واقعی کار با انتظارات از کار و بخش دیگر از طرز تلقی افراد نسبت به کار حاصل می گردد. پس در محیط کار طرز تلقی های فرد می تواند عاملی برای ایجاد انگیزه و رضایت باشد. در واقع طرز تلقی اندازه احساس مثبت فرد نسبت به هدف یا موضوع خاص می باشد. همانطور که قبلاً گفته شد ادراک فرد از شغلش بهتر از شغل بوده و طرز تلقی فرد از شغل باید در طراحی شغل و انگیزش مدنظر باشد.

کینز برگ و همکاران رضایت شغلی را به دو نوع تقسیم می کنند. اول رضایت بیرونی که از دو منبع حاصل می گردد. یکی احساس لذتی که انسان صرفاً از اشتغال به کار و فعالیت به دست می آورد و نیز لذتی که بر اثر مشاهده یا انجام بعضی مسؤلیت های اجتماعی به ظهور رساندن توانایی ها و رغبت های فردی به دست می آید. دیگر رضایت بیرونی که با شرایط اشتغال و محیط کار ارتباط دارد و هر آن در حال تغییر است. از جمله این عوامل می توان شرایط محیط کار، اندازه دستمزد و پاداش و نوع کار و روابط موجود میان کارگر و کارفرما را ذکر نمود. در ضمنً رضایت درونی پایدارتر از رضایت بیرونی است.

بنابراین با فراهم نمودن امکان پیشرفت و ترقی و سپردن مسؤلیت به افراد و با توجه به رغبت های فردی می توان رضایت پایدارتر ایجاد نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1165

به "چه مواردی در رضایت شغلی موثر هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه مواردی در رضایت شغلی موثر هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید