چگونه با روغن های گیاهی مانند آرگان پوست جوان و لطیف داشته باشیم؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، داشتن پوستی لطیف و جوان آرزوی هر فردی هست. چگونه می توان با استفاده از بعضی روغن های غیر مضر به همچین پوستی رسید؟

چگونه با روغن های گیاهی مانند آرگان پوست جوان و لطیف داشته باشیم؟

قبل از معرفی روغن های گیاهی مانند آرگان باید گفت که همه افراد (خانم و آقا) در هر سنی که باشند و معمولا بین سن 15 تا 50 سالگی همواره به پوست، مو و زیبایی خود اهمیت میدهند که این یک امر کاملا طبیعی است، در این میان بسیاری از عوامل تاثیرگذار وجود دارند که باعث تاثیرات منفی روی پوست و مو می شوند که نمونه آن آلودگی های هوا، سموم غذایی یا ویژگی های ژنتیکی بدن و... است.

برخی از فراورده های گیاهی از دیرباز و حتی طب سنتی به وسیله انسان استفاده میشده است، و برخی دیگر نیز ترکیبی از مواد شیمیایی است که در سالهای اخیر گاها استفاده می شود و به وفور عوارض بیشتری را روی پوست ایجاد می کند، در نتیجه استفاده از طب سنتی و فراورده های گیاهی مانند روغن آرگان به علت تاثیرات مثبت آن و نداشتن آثار منفی گزارش شده در سالهای اخیر توانسته است هواداران بیشتری را پیدا کند.

لایه های سطحی پوست از روزنه هایی تشکیل شده است که همواره به طور مرتب سموم داخل و زیرین پوست را از خود خارج میکنند، این روزنه ها گاها به دلایل مختلف دچار گرفتگی شده و بسته می شود، اولین خاصیت روغن آرگان این بوده که این روزنه ها را پاکسازی نموده و به بازسازی سطح پوست یاری می کند در نتیجه اولین عامل لطافت و شادابی پوست تحت تاثیر آرگان که یک فراورده گیاهی است به راحتی شکل میگیرد. جدای از پوست، موهای سر یا حتی ریش و سبیل آقایان نیز گاها دارای فرم خاصی نبوده و برای آن ها اگر عصاره گیاهی مناسب استفاده شود فرم و شکل وز آن ها از بین رفته و به راحتی حالت پذیر میشود.

موی سر برخی از خانم ها یا به طور محدود در آقایان به علت استفاده از انواع رنگ موهای غیراستاندارد یا سشوار کشیدن زیاد دچار حالت خوردگی، شکنندگی، نازکی و کم رشدی می شود. روغنی که از گیاه ارقان تهیه می شود سرشار از ویتامین های مغذی برای مو است که برترین آن ها امگا3 است و استفاده از آن باعث می شود این مسائل مربوط به مو از بین برود.

ساختار پوست صورت و بدن انسان:

پوست بدن از لایه های مختلفی تشکیل شده است که لایه سطحی آن بیشترین آسیب را در اثر عوامل مختلف روی خود نشان می دهد، بعلاوه این لایه در معرض انواع آلودگی هایی که در هوا وجود دارد و دیگر موادی که به پوست انسان برخورد می کند است که موادیکه موجود در برخی مواد آرایشی است کاملا شیمیایی بوده و تاثیرات زیان باری روی سطح پوست می گذارد.

ساختار موی سر و صورت:

تفاوتی در ساختار موهای بدن انسان (سر، صورت یا بدن و حتی موهای داخل بینی و دماغ) وجود ندارد و همگی آن ها دارای ساختار و آناتومی یکسان است. از نظر علمی مو زائده ای باریک است که از پوست بدن در قسمت های مختلف سطح پوست خارج می شود. این تارها یا رشته ها جزو زائدات بدن انسان نیستند بلکه کار آن ها محافظت از بدن است. در موها تارهای عصبی وجود ندارند به همین علت فاقد حس هستند. تارهای مو از دو قسمت ساقه و ریشه ساخته شده است، قسمت ساقه بیرون پوست و زیر آن ریشه واقع شده است که در زیر سطح پوست است.

پوست و مو دو عنصر وابسته و مرتبط با هم هستند و مو در لایه رویی پوست اپیدرم فرو رفته و تا لایه های زیرین هم ریشه آن وجود دارد.

موهایی که روی سر می رویند کار آن ها حفاظت از جمجمه در برابر عوامل بیرونی مانند تابش نور آفتاب، سرما و حتی گرمای زیاد و تا حدودی ضربه است. موهای ابرو جلوی عرق پیشانی را به داخل چشم ها میگیرد و مژه ها که از مو تشکیل شده است چشم ها را در برابر گرد و غبار و نور خورشید در امان نگه میدارد.

بخشی از مو زنده است که به پیاز مو مشهور است و شبیه برخی پیازها در گیاهان تقسیم شده و پیاز نوی را می سازند با این تفاوت که سرعت تقسیم آن ها بسیار زیاد بوده و هر 24 تا 73 ساعت یک پیاز نو فراوری میکنند.

موهای بدن هم در انسان و هم در حیوان دارای یک عظله هستند که لایه فیبری چسبیده و با انقباض باعث ایستادگی مو می شود که باعث ترشح چربی از غده سبابه می شود. معمولا در هوای سرد و حتی گاهی در اثر ترس و استرس موهای انسان به حالت ایستاده می شود. عده سبابه چربی مورد احتیاج برای پوست و مو را تامین نموده که باعث نرمی پوست هم خواهد شد، این چربی بعد از بلوغ بیشتر می شود اما با بالا رفتن سن اندازه چربی کاهش خواهد یافت. به همین علت برخی برای حالت دهی به موهای خود از روغن های مختلف حیوانی یا گیاهی استفاده میکنند که رایج ترین آن ها روغن آرگان است.

به طور کلی مو از سه لایه ساخته شده است که درونی ترین لایه آن به مغز مو مشهور است، این لایه در تمام موها نیست بلکه بیشتر در موهای ضخیم وجود دارد و نقش آن در راست ایستادن و حتی اتحکام مو است، به همین علت موهای کرکی این لایه را ندارند. یکی دیگر از لایه های مو پوسته مو است، این پوسته به نام کورتکس خوانده می شود و قابلیت کشسانی در مو را ایجاد می کند و رنگدانه ها در این لایه قرار گرفته اند.

و اما آخرین لایه مو به پوشش مو مشهور است مثل پولک روی یکدیگر قرار دارند و کار آن ها حفاظت از مو است، با سشوار کشیدن اولین لایه ای که از بین میرود همین لایه است به همین علت پیشنهاد می شود از زیاد سشوار کشیدن موها پرهیز کنید، یا حتی مواد آرایشی مانند برخی رنگ موها میتواند به این لایه و سپس لایه های زیرین مو آسیب بزند.

مو از سلول ها یا عناصر مختلفی تشکیل شده است که شامل عناوین زیر است:

  • پروتئین کراتین
  • گلیکوژن
  • چربی ها
  • اسید اوریک
  • رنگدانه ها
  • اسید آمینه

حتما به رشد موهای خود تا به امروز زیاد دقت نموده اید، موی افرادیکه دارای پوست چرب هستند روزانه حدود 2 تا 3 میلی متر رشد میکنند، اما در افرادیکه پوست آن ها کمتر چرب است این رشد کاهش می یابد. رنگ مو در افراد کاملا مختلف است و علت تفاوت رنگ موها تفاوت در رنگدانه های ملانین است و این تفاوت به خاطر شرایط ژنتیکی است که در نژادهای مختلف افراد وجود دارد.

بعلاوه قطر و ضخامت تار مو علاوه بر اینکه در قسمت های مختلف بدن فرق دارد، در افراد و نژادهای مختلف نیز فرق دارد که موهای ضخیم تا حدودی ضمخت می باشند که به راحتی حالت پذیر نیستد، اما موهای نازک لطیف بوده و به راحتی میتوان به آن ها حالت داد.

هر تار مو دارای الگوی ظاهری خاصی است که در یک فرد تقریبا همه تارهای مو به یک شکل رشد میکنند. این شکل ظاهری مو به چند حالت مختلف از قبیل موی فر دار، موی مواج و موی صاف تقسیم می شود و این مورد هم مانند موارد قبلی به ویژگی های ژنتیکی و نژادی ارتباط دارد.

تعداد موهایی که روی سر هر شخص وجود دارد در افراد معمولی حدود 100 هزار عدد است و افرادیکه موی آن ها پرپشت است تا 150 هزار تار مو هم روی سر آن ها رشد می کند. در خانم ها تراکم مو روی سر بیشتر از آقایان است.

رشد موها:

رویش و رشد مو همیشگی و دائمی نیست و معمولا هر تار مو بعد از مدتی رشد آن متوقف شده، ریشه آن خشک شده و موی نوی به جای آن می روید که ناشی از همان تقسیمات پیاز مو است. ریزش روزانه حدود 60 تا 90 تار مو در هر فرد کاملا طبیعی است ولی اگر بیشتر از این تعداد باشد بعد از مدتی سطح پوست سر نمایان خواهد شد. اگر شما از گیره هایی که برای کوچک کردن بینی استفاده می شوند، مانند گیره کوچک کننده بینی تاثیری بر موهای درون آن نخواهد داشت حتی اگر از روغن های مختلفی روی پوست صورت خود بهره ببرید.

هرچند ریزش شدید موها بیماری به حساب نمی آید، اما انسانها همواره در پی داروهایی برای جلوگیری از ریزش مو بدنه اند و برخی از بعد از ریزش قسمت وسیعی اقدام به کاشت مو میکنند.

معمولا در سنین 26 سالگی حدود 25 درصد و در محدوده 50 سالگی 50 درصد آقایان بیشتر موهای سر خود را از دست داده اند. الگوی ریزش مو در خانم ها و آقایان فرق دارد، در آقایان ریزش مو از تاج و شقیقه ها شروع می شود اما در خانم ها ریزش مو به صورت کاملا پراکنده و با تاخیر چندساله شروع می شود.

برخی فکر میکنند ریزش مو با پوشیدن کلاه و روسری در ارتباط است در حالیکه این گونه نیست، بعلاوه آلودگی هوا با اینکه تاثیر مستقیم روی ساقه مو دارند اما روی ریزش آن تاثیری ندارد. فرآورده های آرایشی اغلب باعث صدمه به ساقه مو می شود و تاثیری روی ریشه مو ندارد در نتیجه نمی توانند تاثیری روی رشد آن ها هم داشته باشند.

پوست بدن و ساختار پوست بدن انسان

پوست بدن انسان به عنوان عضوی از بدن به حساب آمده و در واقع میتوان گفت بزرگ ترین عضو بدن انسان است که سطح آن حدود 200 سانتی متر است. پوست به عنوان مرز بین محیط و عضلات انسان است که اندام های درونی و رگ ها را احاطه نموده است. مو همان طور که گفته شد روی سطح پوست می روید و ریشه آن در لابه لایه لایه های پوستی تغذیه می شود.

ظاهر پوست بدن انسان علاوه بر اینکه از دوران کوچکی تا سن پیری تغییر می کند، گاها در اثر بیماری ها و عوامل محیطی هم دچار تغییر می شود.

سلولهای پوست انسان مانند مو و ناخن رشد نموده وپوسیده خواهد شد که پوست نو جایگزین آن می شود در یک دوره زندگی 60 تا 70 ساله حدود 48 کیلوگرم پوست از بدن انسان دور ریخته می شود که پوست نو نو جایگزین آن میگیرد. وقتیکه پوست در اثر عوامل مختلف آسیب میبیند، سلولهای نو جایگزین آن می شود و پوست مرده از بدن به تدریج جدا میشود. در زمان برخی آسیب ها اگر شدت آن زیاد باشد رگ های خون میان پوست آسیب میبیند و با خون ریزی همراه است.

اگر سطح پوست در اثر عوامل محیطی مانند آلودگی های هوا یا محیط کار خشک شده باشد یا به طور ژنتیکی دچار خشکی شود میتوان از روغن های نرم کننده مانند آرگان روی آن به صورت مالش سطحی استفاده کرد تا مقاومت آن را بالا برده و به بازسازی آن یاری کند.

تاثیر روغن آرگان ها روی پوست و مو:

همان طور که گفته شد مو و پست دو عضو بدن انسان است که بیشترین تاثیر را از عوامل محیطی مانند آلودگی ها، بیماری ها، ویژگی ها و شرایط زندگی میپذیرند. بدین ترتیب روی پوست هایی که دچار این گونه تاثیرات منفی شده اند و حتی روی پوست و موهای سالم بهتر است از روغن های گیاهی استفاده شود تا در برابر این گونه شرایط مقاوم شود.

روغن آرگان نیز که یک روغن کاملا گیاهی است تاثیرات زیادی روی مو و پوست دارد که به علت اسیدهای چرب حیاتی و سرشار از ویتامین E یا F است.

تاثیر اصلی آرگان مرطوب کنندگی آن برای پوست بدن و موها است که علاوه بر آن با وجود مواد مغذی فراوان یک مرطوب کننده عالی است. آرگان موها را صاف و براق نموده و باعث جلوگیری از ترک های پوستی می شود و حتی به لایه های زیرین پوست هم نفوذ می کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند. می توانید آرگان را از خرازی های سراسر کشور مانند تهران تخفیف تهیه کنید و از آن برای پوست و موی خود بهره ببرید.

بعد از تهیه آرگان بهتر است ماهیانه حداقل سه الی چهار بار از آن بهره ببرید، برخی از خانم ها که برای موهای خود از آرگان استفاده میکنند آن را به طور دائمی بعد از هربار حمام کردن به موهای خود مالیده و ماساژ میدهند تا همه قسمت های مو به آن آغشته شود.

منبع: کجارو / tehrantakhfif.ir
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1174

به "چگونه با روغن های گیاهی مانند آرگان پوست جوان و لطیف داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با روغن های گیاهی مانند آرگان پوست جوان و لطیف داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید