چگونه با وجود سرفه، شب ها خواب راحتی داشته باشیم؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، سرفه شاید در طول روز خیلی ما را اذیت نکند اما وقتی شب در هنگام خواب آرامش را از ما می گیرد و کلافه مان می نماید. اما چطور می توان با وجود سرفه هم راحت خوابید؟

چگونه با وجود سرفه، شب ها خواب راحتی داشته باشیم؟

سرفه آزار دهنده ترین چیز هنگام خواب است. اگر بتوانیم سرفه مان را از بین ببریم و از شر آن خلاص شویم دیگر مسئله ای نداریم. با این حال اگر همه روش ها را امتحان نموده اید و سرفه تان سرسخت تر از این حرف ها است که از بین برود، کارهایی هست که می توانید انجام دهید تا با وجود سرفه هم به خواب بروید. کارهایی مانند مرطوب نگه داشتن راستا تنفس، بالابردن سر و فراهم کردن مکانی راحت برای خواب. این کارها یاری می نمایند از پس سرفه برآیید و برای چند ساعت هم که شده خوابی راحت داشته باشید.

مرطوب نگه داشتن راستا تنفس

1- در طول روز آب کافی بنوشید تا بدن تان در شب کم آبی نداشته باشد. اگر راستا تنفس تان خشک باشد راحت تر ملتهب و حساس می گردد و در نتیجه سرفه هایی بدتر یا به فواصل کمتر خواهید داشت. نوشیدن آب در روز باعث می گردد بدن تان آب کافی در اختیار داشته باشد و مجاری تنفسی تان هم مرطوب بمانند. سعی کنید آب ولرم بنوشید تا موکوس های گرفته بدن نرم گردد و سرفه کاهش یابد. روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

2- آخر شب و قبل از خواب دوش یا حمامی پر از بخار بگیرید تا استرس تان تخلیه گردد. بخار به آرام کردن بافت های ملتهب یاری می نماید و راستا تنفس تان را باز و مرطوب می نماید. به این ترتیب راحت تر تنفس می کنید و بهتر به خواب می روید، بعلاوه سرفه تان هم کمتر می گردد.

3- قبل از خواب یک فنجان چای گرم با عسل بنوشید. مانند بخاری که از یک حمام گرم بلند می گردد، بخار و گرمای چای هم می تواند مجاری تنفسی تان را باز و مرطوب کند. از چای گیاهی یا بدون کافئین بهره ببرید چون کافئین باعث اختلا در خواب تان می گردد.

4- یک دستگاه مرطوب نماینده هوا در اتاق تان بگذارید. دستگاه بخار ساز هوای اتاق را مرطوب می نماید و باعث نرم شدن مجاری تنفسی می گردد. حتی وقتی سرفه نمی کنید، دستگاه مرطوب نماینده هوا خوابیدن را برای تان راحت تر می نماید.

مکانی ایده آل برای خوابیدن مهیا کنید

1- سرتان را با استفاده از چند بالشت بالاتر نگه دارید تا موکوس ها راحت تر خارج شوند. زمانی که دراز می کشید موکوس در ته گلوتان جمع می گردد به همین خاطر بدن سرفه می نماید تا آن را از گلو خارج کند. اگر با استفاده از چند بالشت سرتان را بالاتر از معمول نگه دارید، بیشتر این موکوس ها از گلوتان به طرف معده سرازیر می شوند و گرفتگی و سرفه تان کمتر می گردد.

2- مطمئن شوید اتاق تان برای خوابیدن مناسب است. هر چه اتاق تان برای خوابیدن مناسب تر باشد سریع تر به خواب می روید و بیشتر می خوابید، حتی اگه سرفه می کنید. با استفاده از پرده ای ضخیم اتاق را تاریک نگه دارید، دمای اتاق را کمی خنک نگه دارید (نه سرد و اذیت نماینده)، از بالشت و تشکی راحت و با کیفیت خوب بهره ببرید و از ورود سر و صداها جلوگیری کنید.

3- زمانی که به سرفه مبتلا هستید، روتینی برای خواب تان معین کنید و آن را رعایت کنید. اگر هر شب یک برنامه یکسان را برای خوابیدن اجرا کنید، بعد از چند شب بدن تان عادت می نماید و با آغاز این روتین شبانه مغز سیگنال خواب می دهد. به این ترتیب حتی با وجود سرفه هم راحت تر می خوابید. سعی کنید هر شب سر ساعت معینی به خواب بروید و هر روز صبح سر ساعت یکسانی از خواب بعضیزید و روتین خواب تان را هم هر شب اجرا کنید. برای مثال: حمام آب گرم، نوشیدن چای گرم، کمی مطالعه، مدیتیشن و خواب.

4- در تخت دراز بکشید و سعی کنید با استفاده از تکنیک های ریلکس شدن خود را به خواب ببرید. در حالتی راحت دراز بکشید، چشم هاتان را ببندید و آرام و عمیق نفس بکشید. به نفس هاتان توجه کنید. اگر یاری بیشتری می خواهید مکانی که در آن آرامش دارید را تصور کنید، مکانی آرام و ساکت. به خودتان 15 تا 30 دقیقه وقت دهید تا با این تکنیک به خواب بروید.

5- بلند شوید، کاری آرامش بخش انجام دهید و دوباره به خواب بروید. اگر سرفه امان تان را برید و نگذاشت بخوابید، بهتر است برای مدتی کوتاه بلند شوید، کاری انجام دهید و دوباره تکنیک آرام سازی و خواب را آغاز کنید. بلند شوید و برای 15 تا 30 دقیقه کاری ریلکس نماینده، مثلا گوش دادن به موزیکی آرام و نوشیدن چایی گرم، انجام دهید. سپس دوباره به تخت برگردید و ببینید این بار می توانید بخوابید یا نه.

سرفه تان را درمان کنید

1- قبل از خواب یک قاشق پر عسل بخورید. شواهد این طور نشان می دهند که عسل درست به مقدار داروهای ضد سرفه تاثیر گذار است. سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب 2 قاشق غذاخوری عسل بخورید، حتی اگر در چای شب تان هم عسل ریخته بودید. عسل هم التهابات راستا تنفسی تان را کاهش می دهد و هم آنتی باکتریال است.

2- داروی سرفه بخورید، البته داروهایی که برای علائم شما مناسب هستند. مثلا اگر فقط سرفه دارید و به سرماخوردگی مبتلا نشده اید، دارویی را بهره ببرید که برای درمان سرفه است نه سرفه و سرماخوردگی. داروهای بدون احتیاج به نسخه پزشک را که در داروخانه ها موجود هستند تهیه کنید. اگر غیر از سرفه علائم دیگری مانند التهاب، تب، آبریزش و غیره دارید، از داروهای مناسب برای همه علائم تان بهره ببرید. از مصرف داروهایی که احتیاجمند نسخه پزشک هستند بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

3- اگر همواره در هنگام خواب دچار سرفه می شوید و اختلال خواب دارید، نزد پزشک بروید. اگر علائم سرفه بعد از 1 تا 2 هفته رفع نشد، منطقی تر آن است که نزد یک دکتر بروید. اگر سرفه تان شب هنگام بدتر می گردد و نمی گذارد بخوابید شاید بد نباشد که تست آپنه بدهید (آپنه به معنی قطع موقت تنفس به هر دلیل می باشد).

4- اگر سرفه تان باعث شده از خوابین بترسید، این را با دکترتان در جریان بگذارید. به خصوص اگر سرفه تان همیشگی شده، موکوس تان سفت شده و سرفه های خلطی دارید و ناگهان وسط خواب می پرید و احساس می کنید دارید خفه می شوید، این ها در نهایت می توانند به ترس از خوابیدن منجر شوند. بعضی از افراد به همین خاطر تا پاسی از شب بیدار می مانند. پس اگر سرفه شبانه تان چنین تاثیری روی تان گذاشته سریعا با دکترتان صحبت کنید.

منبع: فوت و فن / wikihow.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1314

به "چگونه با وجود سرفه، شب ها خواب راحتی داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با وجود سرفه، شب ها خواب راحتی داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید