کدام استان ها بیشترین آمار بیکاری را دارند؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، بیکاری، یکی از چالش های مهم مالی در جوامع مختلف است و تأثیر قابل توجهی بر زندگی افراد و رشد اقتصاد دارد. در ایران نیز نرخ بیکاری یکی از موضوعات مهم و مورد آنالیز است. در ادامه بر اساس اخبار روز و خبر فوری ، نرخ بیکاری در استان های ایران مشخص شده و آخرین اخبار روز مربوط به استان هایی که بیشترین و کمترین نرخ بیکاری را دارند، مورد آنالیز قرار می گیرند.

کدام استان ها بیشترین آمار بیکاری را دارند؟

آنالیز و مقایسه آمار بیکاری استان ها

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان 1402، استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لرستان بیشترین نرخ بیکاری را داشته اند. این نتایج خبر فوری نشان می دهد که این استان ها با مسائل مالی و بیکاری بیشتری روبرو هستند. در این استان ها، شرایط مالی و فرصت های شغلی کمتری وجود دارد که باعث افزایش نرخ بیکاری می گردد.

بر طبق تحقیقات اخبار روز ، استان های آذربایجان غربی، خراسان شمالی و زنجان کمترین نرخ بیکاری را داشته اند. به نظر می رسد این استان ها شرایط مالی و فرصت های شغلی بهتری نسبت به سایر استان ها داشته باشند که منجر به کاهش نرخ بیکاری در این منطقه ها شده است.

عوامل بیکاری در استان ها

آخرین اخبار روز حاکی از آن است که علت نرخ بالای بیکاری بعضی استان ها، عوامل مختلفی مانند بی ثباتی مالی، فقدان سرمایه گذاری، کمبود فرصت های شغلی و توسعه ناکافی برای صنایع و کسب و کارهاست. در عین حال، استان هایی که با کمترین نرخ بیکاری روبرو هستند، معمولاً سرمایه گذاری بیشتری در زیرساخت های مالی و صنعتی داشته اند و برنامه های توسعه ای مناسب برای ایجاد فرصت های شغلی در این منطقه ها اجرا شده است.

آمار بیکاری تابستان 1402

بر اساس تحلیل اخبار روز ، نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان 1402 نشان می دهد که در این فصل، جمعیت شاغلان 15 ساله و بیشتر به 24 میلیون و 686 هزار نفر افزایش یافته که نسبت به فصل مشابه سال قبل 907 هزار نفر افزایش داشته است.

نرخ بیکاری جوانان (15 تا 24 ساله) نیز در تابستان 1402 به 20.1 درصد رسیده که نشان می دهد 20.1 درصد از افراد فعال در این گروه سنی در این فصل بیکار بوده اند.

در زمینه تغییرات بازار کار، اشتغال جمعیت 15 ساله و بیشتر در تابستان 1402 نسبت به 1401، حدود یک میلیون نفر افزایش یافته است. تعداد مردان شاغل نیز 9 دهم درصد و تعداد زنان شاغل یک درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته است.

بر طبق اخبار روز ، نرخ بیکاری در این رده سنی، در همین بازه زمانی یک درصد کاهش داشته است. بیکاری در مردان یک درصد کمتر شده و بیکاری در زنان نیز 1.8 درصد کاهش داشته است.

این نتایج خبر فوری نشان می دهند که در تابستان 1402، اشتغال و کاهش بیکاری در جمعیت 15 ساله و بیشتر در ایران بهبود یافته، هرچند کاهش بیکاری در زنان بیشتر از مردان بوده است. این افزایش در اشتغال می تواند نشان دهنده بهبود شرایط مالی و ایجاد فرصت های شغلی در این بازه زمانی باشد.

نرخ مشارکت مالی

بخش دیگری از تحلیل های مرکز آمار ایران به مشارکت مالی جمعیت 15 ساله و بیشتر اختصاص دارد. طبق این گزارش، مشارکت مالی در نقاط شهری کشور 9 دهم درصد و در نقاط روستایی 1.3 درصد افزایش یافته است. بعلاوه، بیکاری در این رده سنی در نقاط شهری هشت دهم درصد و در نقاط روستایی 1.8 درصد کاهش داشته است.

آنالیز اشتغال در بخش های عمده فعالیت مالی نشان می دهد که بخش خدمات با 50 درصد بیشترین سهم اشتغال را در نظر گرفته است. بخش های صنعت با 34 درصد و کشاورزی با 15.5 درصد نیز در این زمینه قرار دارند.

بر طبق تحقیق اخبار روز ، نرخ مشارکت مالی در کل کشور در تابستان 1402 به 41.6 درصد رسیده است که نسبت به تابستان سال گذشته (41 درصد) افزایش داشته است. استان های زنجان، اردبیل، مازندران، همدان، آذربایجان غربی، قزوین، کردستان و گیلان بیشترین نرخ مشارکت مالی را به ترتیب دارند.

این نتایج خبر فوری نشان می دهند که مشارکت مالی در جمعیت 15 ساله و بیشتر در نقاط شهری و روستایی افزایش یافته است. بعلاوه، بخش خدمات با بیشترین سهم اشتغال در کشور بوده و نرخ مشارکت مالی نیز در بعضی استان ها بالاتر است.

حرف آخر

بر اساس گزارش اخبار روز ، تحلیل نرخ بیکاری در استان های ایران نشان می دهد که استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لرستان با بیشترین نرخ بیکاری روبرو هستند. این موضوع نشان می دهد که این استان ها احتیاج به توجه بیشتر در جهت ایجاد فرصت های شغلی و رشد مالی دارند. از سوی دیگر، در تحقیقات خبر فوری استان های آذربایجان غربی، خراسان شمالی و زنجان با کمترین نرخ بیکاری شرایط مالی و فرصت های شغلی مناسب تری داشته اند. آنالیز آخرین اخبار روز حاکی از آن است که تحقیق درباره علل این تفاوت ها و اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش بیکاری در استان های با نرخ بالا و تقویت اقتصاد استان های با نرخ پایین می تواند به بهبود شرایط اشتغال و کاهش بیکاری در کل کشور یاری کند.

منبع:

برآورد نقطه ای نرخ بیکاری تابستان 1402، سازمان آمار ایران، 2023.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 25 آبان 1402 بروزرسانی: 25 آبان 1402 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1494

به "کدام استان ها بیشترین آمار بیکاری را دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام استان ها بیشترین آمار بیکاری را دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید