بزرگترین صنعت چاپ در اروپا متعلق به کدام کشور است ؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، با 19 میلیارد یورو در آمد و بیش از 120 هزار شاغل، چاپ در آلمان صنعت عظیمی است. در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی صنعت چاپ آلمان بزرگتر و مدرن تر است. علاوه بر فرآیندهای رایج و سنتی چاپ بخش های مدرن دیگری هم به صنعت چاپ آلمان اضافه شده اند که در مجموع یک بازار 35 میلیارد یورویی را به وجود آورده اند. آنالیز و تحلیل صنعت چاپ آلمان می تواند آموزنده باشد و به ما نشان دهد چگونه یک صنعت می تواند اقتصاد یک کشور را احیا نموده و آن را شکوفا کند.

بزرگترین صنعت چاپ در اروپا متعلق به کدام کشور است ؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

بیشتر بخوانید : بزرگترین مرکز چاپ و بسته بندی ایران کجاست ؟

بزرگترین صنعت چاپ در اروپا

در حالی که بیشتر کشورهای اروپایی اکنون عضو یک بازار متحد هستند و موانع تجاری بین کشورها برداشته شده اند، صنعت چاپ در اروپا هنوز از بازارهای ملی و منطقه ای کوچکتر تشکیل شده است. ابعاد این صنعت در کشورهای مختلف بر اساس حجم اقتصاد هریک تفاوت می نماید، ولی بعضی از این تفاوت ها مهم هستند و باید به آنها توجه کرد.

به اسم بزرگترین اقتصاد اروپای غربی، آلمان بزرگترین صنعت چاپ اروپا را هم در اختیار خود دارد. 24 درصد از کل عایدی صنعت چاپ اروپا به آلمان تعلق دارد. سهم صنعت چاپ آلمان در کل مالی بزرگتر از نسبتی است که فراوری ناخالص ملی و جمعیت این کشور در کل اروپا دارد.

ارزیابی ابعاد صنعت چاپ اروپا کار سختی است، زیرا در بعضی موارد داده ها در دسترس نیستند و یا بخشی از داده های منابع متعدد در تناقض با یکدیگر است. به اسم مثال داده هایی که انجمن صنایع چاپ آلمان (BVDM) ارائه می نماید همیشه با ارقامی که Eurostat (دفتر آمار اتحادیه اروپا که زیرمجموعه کمیسیون اروپا است) ارائه می نماید همخوانی ندارد. به همین دلیل هنگامی که به این داده ها نگاه می کنیم همیشه باید منبع داده ها و محدودیت هایی را که دارد در نظر داشته باشیم.

عایدی صنعت چاپ در بیشتر سالها به نسبت خوب بوده است. ارقامی که در جدول های مختلف آمده است اعدادی هستند که BVDM در عرصه چاپ تجاری ارائه نموده و شامل شرکت هایی می گردد که بیش از 20 کارمند دارد.

پس از یک کاهش شدید، از سال 2011 تا 2014 تغییر زیادی در اعداد رخ نداده است. از سال 2014 عایدی صنعت چاپ آلمان 3 درصد کاهش داشته است. ارقامی که Eurostat ارائه نموده جزئیات بیشتری را در برگرفته و شامل شرکت های کوچکتر هم می گردد، ولی داده های مربوط به سال 2019 در این آمار دیده نمی گردد و بعضی مواقع نوسانی هم در ارقام مشاهده می گردد که نتیجه اصلاح و تنظیم پایه آماری است که Eurostat هرازگاهی ارائه می نماید.

برخلاف عایدی، مقدار اشتغال یک فرایند نزولی مشخصی در آماری که BVDM | ارائه نموده به نمایش می گذارد. طی یک دهه صنعت چاپ آلمان بیش از 40 هزار شغل را از دست داده است. بخشی از این کاهش به خاطر کم شدن عایدیها است، ولی بیشتر آن حاصل افزایش اتوماسیون در فرآیندهای فراوریی است.

بیشتر بخوانید : معرفی برترین چاپخانه های ایران در سال 1400

ابعاد شرکت ها در صنعت چاپ آلمان

با تقسیم بندی شرکت های صنعت چاپ (چاپ تجاری، چاپ روزنامه، پیش از چاپ، پس از چاپ)، پی می بریم که بیشتر شرکت های فعال در صنعت چاپ کمتر از 10 نفر پرسنل دارند؛ حدود 70 درصد از این شرکت ها کمتر از 10 نفر و در مجموع 93 درصد کمتر از 50 نفر پرسنل دارند. شرکت هایی که بیش از 50 نفر در استخدام خود دارند (7 درصد چاپخانه ها) بیش از دو سوم کل عایدی صنعت چاپ را به خود اختصاص داده اند. این شرکت ها تنها 50 درصد از کل شاغلین در صنعت چاپ را در استخدام خود دارند. به همین دلیل می توان نتیجه گیری کرد که هرچه شرکت ها بزرگتر می شوند کارآیی آنها هم بیشتر می گردد.

با این حال طی سال های گذشته ابعاد و تعداد پرسنل شرکت های چاپی تغییر خاصی ننموده است. به نظر می رسد شرکت های کوچک هم می توانند در بازارهای خود به خوبی رقابت نمایند. در خصوص تعداد شرکت ها به درستی نمی توان قضاوت کرد. آمار رسمی معمولا در ارائه ارقام زیاده روی می نمایند زیرا آنها شرکت هایی را که تنها به خاطر اهداف مالیاتی ثبت شده اند ولی فعالیتی ندارند را هم به حساب می آورند. اعدادی که سازمان و نهادهای صنفی ارائه می دهند دقیق تر هستند ولی ساختار آنها فرق دارد.

دفتر Eurostat تعداد شرکت های فعال در صنعت چاپ آلمان را 10364 عدد اعلام نموده که از ارقام BVDM بیشتر است. البته تفاوت مثل دیگر کشورها چندان چشمگیر نیست.

بیشتر بخوانید : 10 سیستم برتر سفارش آنلاین چاپ سال 99

تمرکز آمارها بر چاپ تجاری

بیشتر داده های موجود در خصوص صنعت چاپ آلمان شامل چاپ تجاری، چاپ روزنامه، پیش از چاپ و پس از چاپ می گردد. بخش هایی از چاپ بسته بندی و کلیه چاپخانه های سازمانی، دفاتر فنی، چاپخانه های مراکز داده ها و چاپ تزئینی در این ارقام بازتاب پیدا ننموده اند. این بخش ها به سهم خود هم ابعاد قابل توجهی پیدا نموده اند ولی بیشتر مواقع به حساب نمی آیند و در آمارها لحاظ نمی شوند.

نهاد BVDM می گوید: چاپ بسته بندی صنعت دیگری است که به تنهایی عایدیی معادل8/8 | میلیارد یورو دارد و نمی توان آن را بخشی از صنعت 9/19 میلیارد یورویی چاپ دانست. دفاتر فنی خود بیش از 300 میلیون یورو به این رقم اضافه می نماید.

در خصوص ابعاد مراکز چاپی دیگر از جمله چاپخانه های سازمانی و چاپخانه های مراکز پایگاه های داده ها به درستی نمی توان قضاوت کرد، آنها را نمی توان جزئی از صنعت چاپ دانست زیرا خود بخشی از یک سازمان بزرگتر مثل پست، اداره آب و برق و غیره هستند بر اساس دقیق ترین محاسبات.

این بخش از بازار چاپی حدود 4 تا 5 میلیارد یورو هم به کل عایدی صنعت بازار چاپ آلمان اضافه می نماید. چاپ تزئینی هم به وسیله شرکت های مختلف که به طور مستقیم با صنعت چاپ ارتباط ندارند انجام می گردد. این بخش هم عایدیی یک میلیارد یورویی دارد. مجموع همه این بخش های چاپی عایدی کل صنعت چاپ آلمان را به 35 میلیارد یورو می رساند که بخش کلاسیک و معمول چاپ تنها 60 درصد از این رقم را شامل می گردد

بیشتر بخوانید : 50 ایده خلاقانه بسته بندی در سال 2020

آینده صنعت چاپ در آلمان

در حالی که آثار مخرب کووید19 کل صنایع دنیا را در سال 2020 تحت تأثیر خود قرار داده است، چاپ تجاری شاهد کاهش شدید عایدی طی ماه های آینده خواهد بود. مقدار فراوری در ماه آوریل و در اوج بحران کرونا در مقایسه با دوره قبل از کرونا به طور میانگین 25 درصد کاهش پیدا کرد.

در ماه جولای ضریب فراوری بهبود پیدا کرد و تنها به 13 درصد پایین تر از دوره قبل از کرونا رسید و انتظار می رفت در طول سال 2020 شرایط بهتر شد. با این حال این همه گیری تأثیر فراوانی بر روی عایدیها در طول سال 2020 داشت و بیکاری و ورشکستگی شرکت ها در طول سال ادامه پیدا کرد و به سال 2021 کشیده شد.

به نظر می رسد در سال 2021 عایدیها افزایش پیدا کند، ولی در نهایت انقباض مالی تداوم خواهد شد، البته با شتابی کمتر از آنچه از سال 2014 تا به امروز شاهد آن بودیم. پس از یورش بی امان رسانه دیجیتال در سال 2008 که تا سال 2014 ادامه پیدا کرد، صنعت چاپ یاد گرفت چگونه از توان بالقوه خود برترین استفاده را نموده و به تنوع سازی رو آورد دیگر بخش های صنعت چاپ، شرایط بهتری خواهند داشت. طی سالهای گذشته چاپ بسته بندی رشد نموده است.

با این حال عایدی صنعت بسته بندی آلمان در سال 2019 اندکی کاهش نشان می دهد. این اولین بار است که از سال 2014 تا به امروز صنعت بسته بندی در آلمان با کاهش روبه رو شده است. قضاوت در خصوص سال 2021 سخت است ولی تردیدی نیست که در امسال میلادی همه صنایع، حتی بسته بندی هم با کاهش روبه رو شد. دلیل آن هم رکود مالی و کاهش فعالیت های مالی و مشکلاتی است که زنجیره های تأمین کالا با آن روبرو هستند. با این حال چاپ بسته بندی در ماه های آینده احیا شده و کمی رشد خواهد نمود.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 906

به "بزرگترین صنعت چاپ در اروپا متعلق به کدام کشور است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین صنعت چاپ در اروپا متعلق به کدام کشور است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید