6 فایده بی نظیر ورزش بوکس که احتمالا از آن ها بی خبر بودید!

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، بوکس یا مشت زنی یک ورزش رزمی و کهن است که قرن ها پیش و حتی پیش از ورزش های المپیکی وجود داشته است. امروزه از ورزش مشت زنی برای آموزش های رزمی و مبارزه، دفاع شخصی و بعلاوه آمادگی جسمانی استفاده می گردد. مسابقات رزمی بوکس هم هواداران زیادی دارند و ورزشکاران بسیاری زندگی خود را وقف این ورزش و مسابقات آن می نمایند.

6 فایده بی نظیر ورزش بوکس که احتمالا از آن ها بی خبر بودید!

در سراسر جهان کسانی که مشت زنی کار می نمایند به دو گروه تقسیم می شوند؛ گروهی که مسابقات رزمی انجام می دهند و هدفشان قهرمانی است، و گروهی که تنها به تقلید مبارزه ها و مشت زدن به کیسه بوکس بسنده می نمایند. در نوشته امروز می خواهیم به آنالیز گروه دوم و فواید این نوع مشت زنی بپردازیم.

در حقیقت، شما با یاری کیسه بوکس و مشت زدن به آن می توانید از فواید این ورزش بهره مند شوید، ولی دیگر خبری از آسیب دیدگی، مشت خوردن و قهرمانی و برد و باخت نخواهد بود. ورزشکاران بسیاری به سراغ این ورزش می فرایند تا بدون دردسرهای مبارزه از مزایای مشت زنی بهره ببرند و سلامتی خود را بهبود ببخشند.

انجام این ورزش شامل تکنیک های حرکتی، مشت زنی و جابه جا کردن پاها، بدن و جاخالی دادن می گردد. ورزشکاران معمولا به وسایلی از جمله دستکش بوکس و کیسه های بوکس که می توانند انواع گوناگونی داشته باشند نیاز دارند. خیلی ها در کنار ورزش بوکس از تمرین های مکمل دیگری مانند دویدن، طناب زدن و تمرین های کالیستنیک هم یاری می گیرند تا آمادگی جسمانی خود را بیشتر نمایند و با پیشرفت بیشتری روبه رو شوند.

خوبی این ورزش مجذوب کننده بودن آن است. مشت زدن به کیسه بوکس و گوش دادن به آهنگ های هیجانی به راستی سرگرم نماینده و انرژی بخش است و باعث می گردد با انگیزه بیشتری ورزش کنید. شما اگر از ورزش خود لذت ببرید، آن را به طور منظم انجام می دهید و به برنامه تان پایبند می مانید. پایبند ماندن به ورزش بوکس هم می تواند فواید بسیاری برای سلامتی در پی داشته باشد.

در ادامه می خواهیم نگاهی به همین فواید بیندازیم. پس با ما همراه باشید تا فواید جالب ورزش بوکس و مشت زنی را آنالیز کنیم.

6 فایده بی نظیر ورزش بوکس و مشت زنی برای سلامت جسم و روان

برای بهره مند شدن از فواید ورزش بوکس لازم نیست مانند شخصیتی مثل راکی بالبوآ مشت بزنید. تنها همین که دستکش بوکس دست کنید و به جان کیسه بوکس بیفتید، البته در صورتی که نکات ایمنی را رعایت کنید و به دست هایتان آسیب نرسانید، کافی خواهد بود. این ورزش مانند سایر تمرین های هوازی می تواند سلامت جسمی و روحی شما را به طور قابل توجه ای دگرگون کند.

شما تنها با انجام 30 دقیقه مشت زنی می توانید کم وبیش 400 کیلوکالری انرژی بسوزانید. این کالری سوزی فواید گوناگونی را در پی خواهد داشت. در ادامه 6تا از مهم ترین فواید ورزش بوکس را آورده ایم که احتمالا از آن ها بی خبر بوده اید:

1. ورزش بوکس منجر به بهبود سلامت قلب می گردد

بوکسورها باید این توانایی را داشته باشند که در طول یک جلسه تمرینی یا مسابقه بوکس بتوانند دوره های شدید ورزشی را پشت سر بگذارند و کم نیاورند. این شیوه تمرینی شامل دوره های شدید و میانه می گردد و بدن شما مجبور است همیشه فعالیت بالایی داشته باشد و ضربان قلب را در سطح بالایی نگه دارد.

قلب هم یک ماهیچه است و در صورتی که بیشتر به کار گرفته گردد و ضربان سریع تری داشته باشد، نیروی بیشتری پیدا می نماید. ورزش بوکس و سایر ورزش هایی که ضربان قلب را افزایش می دهند می توانند منجر به بهبود سلامت قلب و عروق شوند و جلوی بیماری های گوناگون قلبی را بگیرند.

افزون بر این، بوکس به تقویت سیستم هوازی بدن هم می نماید. شما با ورزش بوکس می توانید ضربان قلب و اندازه تنفس خود را افزایش دهید تا هم قلب قوی تری داشته باشید، هم بتوانید اندازه اکسیژن مصرفی بدن را بیشتر کنید. همه این ها به بهبود سلامت قلب و بدن یاری می نمایند و بدن سالم تری در اختیار شما می گذارند. پژوهش ها هم نشان داده اند کسانی که به طور منظم مشت زنی می نمایند از سلامت قلب بیشتری برخوردار هستند.

جدا از این، در صورتی که کارکرد قلبی و تنفسی خود را بهبود ببخشید، می توانید توانایی بیشتری به دست بیاورید و در سایر ورزش ها و فعالیت های بدنی هم پیشرفت کنید. بنابراین، می توانیم این را هم از مزایای ورزش بوکس در نظر بگیریم که به شما یاری می نماید کارکرد ورزشی خود را ارتقا دهید.

2. به کالری سوزی و کاهش وزن هم یاری می نماید

جلسه های مشت زنی با شدت بالا منجر به افزایش سطح کالری سوزی، کاهش چربی بدن و بهبود ترکیب بدنی می شوند. ترکیب بدنی به نسبت میان چربی، ماهیچه و استخوان های بدن اشاره دارد.

شما با انجام جلسه های مشت زنی در درازای هفته می توانید کالری سوزی خود را به طور شگفت انگیزی افزایش دهید و به کاهش وزن خود یاری کنید. البته کاهش وزن به عوامل گوناگونی نیاز دارد و تنها به ورزش و کالری سوزی خلاصه نمی گردد.

در حقیقت شما باید کوشش کنید رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید و بعلاوه خواب باکیفیت را در اولویت قرار دهید. در صورتی که خواب و استراحت کافی داشته باشید، استرس و اضطراب را از خود دور کنید، غذاهای مقوی بخورید، کالری بالایی بسوزانید و اندازه کالری ای که به وسیله فعالیت بدنی می سوزانید بیشتر از کالری دریافتی (چیزی که می خورید) باشد، می توانید به خوبی چربی بسوزانید و وزن خود را کاهش دهید.

با رعایت این نکات باید سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیرید. اکنون اینکه چه ورزشی بیشترین کالری را می سوزاند، همچنان جای بحث دارد. نکته مهم برای نتیجه گرفتن، پایبند ماندن به برنامه تمرینی است. فرقی ندارد چه ورزشی انجام می دهید؛ همه آن ها می توانند به نوبه خودشان کالری بسوزانند. اگر آن را به طور منظم انجام دهید قطعا نتیجه می گیرید و پیشرفت می کنید.

ولی در این میان می توان ورزش بوکس را یک ورزش کالری سوز در نظر گرفت که یاری زیادی به کاهش وزن می نماید. شدت بالای این ورزش برای کالری سوزی بسیار مناسب است و از آنجایی که مشت زدن مجذوب کننده و هیجانی به شمار می رود، باعث می گردد با انگیزه بیشتر و برای مدت زمان بیشتری ورزش کنید تا کالری بیشتری بسوزانید.

3. نیرو و استحکام سراسر بدن را تقویت می نماید

اگرچه ممکن است خیلی ها گمان نمایند نیروی مشت زدن از شانه ناشی می گردد، ولی شما برای آنکه ضربه محکمی به کیسه بوکس وارد کنید به نیرو و یاری سراسر بدن نیاز خواهید داشت.

هنگام مشت زدن پاهای شما باید محکم روی زمین قرار بگیرند و به آن فشار وارد نمایند. این نیرو از پاها ناشی می گردد و با یاری باقی اندام های بدن به شانه، بازو و مشت می رسد. بنابراین، برای مشت زدن به پاها و ماهیچه های مرکزی نیرومند نیاز خواهید داشت.

هر چه بیشتر ورزش بوکس را انجام دهید و به طور منظم مشت زنی کنید، می توانید این جابه جایی نیرو میان اندام های بدن را تقویت کنید و ماهیچه های قوی تری بسازید. با ورزش بوکس می توانید به خوبی ماهیچه های پا، مرکزی، بازوها و بالاتنه را درگیر کنید و با گذر زمان بدنی نیرومند و پایدار بسازید.

4. ورزش بوکس به بهبود تعادل و هماهنگی بدن یاری می نماید

ورزش بوکس یک فعالیت بدنی است که روی حرکت بدن و اندام ها تمرکز دارد. هنگام مشت زدن باید روی هماهنگی پاها، واکنش سریع بدن برای جا خالی دادن و حمله کردن، و بعلاوه به کارگیری نیروی ماهیچه ها و ضربه زدن تمرکز کنید.

همه این ها به شما یاری می نمایند هماهنگی و تعادل بدن را افزایش دهید. در این شرایط بدن شما به چالش کشیده می گردد تا پایداری بیشتری داشته باشد و با هماهنگی بیشتری حرکت کند. بنابراین، با گذشت زمان می توانید جلوی عدم تعادل عضلانی یا به هم ریختن تراز بدن را بگیرید.

جدا از این، بعضی پژوهش ها نشان داده اند ورزش بوکس به بهبود تعادل در بیمارانی که پس از سکته در حال بهبودی هستند یاری می نماید. بعلاوه از این ورزش به عنوان روشی برای درمان بیماری پارکینسون هم استفاده می گردد. این بیماری روی سیستم عصبی و حرکتی بدن تأثیر منفی می گذارد و نشانه هایی مانند لرزش، خشکی بدن، آرام شدن حرکات و دشواری در راه رفتن را در پی دارد.

5. استرس و اضطراب را هم از شما دور می نماید

به طور کلی، هر ورزشی می تواند به شما یاری کند تا بهتر با مسائل و بیماری های روانی خود کنار بیایید و آن ها را مهار کنید. در این میان، ورزش بوکس و ضربه زدن به کیسه بوکس هم راه چاره خوبی برای خالی کردن فکر و فعال نگه داشتن بدن به شمار می رود. شما با گوش دادن به موسیقی و مشت زدن می توانید حسابی انرژی های منفی را از خودتان دور کنید و احساس خوبی به دست بیاورید. افزون بر این، ورزش با ترشح هورمون های حال خوب کن از جمله اندورفین می تواند مغز را شاد کند و نشانه های استرس و اضطراب را کاهش دهد.

پژوهش های گوناگون هم این موضوع را تأیید نموده اند و نشان داده اند کسانی که تمرین های هوازی و تمرین های تناوبی و تنشی انجام می دهند می توانند سطح استرس و نشانه های افسردگی خود را کاهش دهند. ورزش بوکس هم یک ورزش هوازی است و از آنجا که شامل دوره های شدید و میانه می گردد و شدت آن ممکن است کم و زیاد گردد، در گروه تمرین های تناوبی و تنشی قرار می گیرد. بنابراین، این ورزش راه چاره خوبی برای مبارزه با استرس در نظر گرفته می گردد.

6. ورزش بوکس فشار خون را کاهش می دهد

ورزش بوکس و تمرین های تناوبی و تنشی نشان داده اند که می توانند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهند و بعلاوه به کاهش فشار روی رگ های خونی یاری نمایند. این دو فشار خون به بیشترین و کمترین فشاری اشاره دارند که خون بدن به دیواره های شریان ها و سرخرگ ها هنگام ضربان و استراحت قلب وارد می نماید.

فشار خون بالا مسائل فراوانی را برای سلامتی در پی دارد و ممکن است به شرایط جدی تری مانند حملات قلبی و سکته مغزی منجر گردد. از مهم ترین نشانه های فشار خون بالا می توان به سردرد، تنگی نفس، خون دماغ شدن، گیجی، درد قفسه سینه، مسائل بینایی و وجود خون در ادرار اشاره نمود.

پژوهش ها ثابت نموده اند ورزش بوکس راه چاره مناسبی برای تنظیم فشار خون است. پژوهش گران بعلاوه پیشنهاد می نمایند این ورزش را در کنار تمرین های هوازی با شدت میانه انجام دهید تا نتیجه بسیار بهتری بگیرید و به طور تأثیرگذارتری فشار خون بالا را مهار کنید.

سخن پایانی

ورزش بوکس نوعی فعالیت بدنی است که شامل حرکات گوناگون پا، مشت زدن و جابه جا کردن بدن و جاخالی دادن می گردد تا مبارزه های درون رینگ را شبیه سازی کند.

ورزشکاران به طور معمول مشت زنی را در کنار تمرین های دیگری انجام می دهند تا سرعت، استقامت و توان بدن را افزایش دهند. انجام ورزش بوکس در کنار وزنه زدن و تمرین های هوازی از جمله طناب زدن و پروانه به شما یاری می نماید بدنی نیرومند و چابک بسازید و بعلاوه سلامت قلب و عروق، گردش خون، هماهنگی بدن و سلامت روان خود را هم بهبود ببخشید.

افزون بر این ها، ورزش هوازی مشت زنی راه چاره خوبی برای افزایش کالری سوزی و یاری به کاهش وزن به شمار می رود. شما با این ورزش می توانید زندگی سالم تری داشته باشید و سلامت جسم و فکر خود را تقویت کنید. نکته جالب اینجا است که ورزش مشت زنی بسیار مجذوب کننده و سرگرم نماینده است و باعث می گردد اوقات خوش و هیجان انگیزی را هم سپری کنید. به همین علت می توانید آن را به چشم یک تفریح ببینید و با انگیزه بیشتری ورزش کنید.

بنابراین با در نظر داشتن همه این فواید و مزایایی که آنالیز کردیم، کوشش کنید به سراغ ورزش بوکس بروید و در هفته زمان مناسبی را برای مشت زدن به کیسه بوکس در نظر بگیرید. با رعایت ایمنی و نکات لازم می توانید برترین نتیجه را بگیرید و در جهت تن درستی گام بردارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1259

به "6 فایده بی نظیر ورزش بوکس که احتمالا از آن ها بی خبر بودید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 فایده بی نظیر ورزش بوکس که احتمالا از آن ها بی خبر بودید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید