آماری از تست های جعلی نداریم ، ممنوعیت تردد مسافران از 9 کشور

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: تقریبا 95 درصد کارمندان واکسناسیون دو دز را انجام داده اند، اخیراً دز سوم نیز مطرح شده و درصدی از کارمندان نیز در جمعیت واکسن زده های دز سوم هستند.

آماری از تست های جعلی نداریم ، ممنوعیت تردد مسافران از 9 کشور

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حسین قاسمی دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به رویکرد وزارت کشور درباره کنترل مرز های هوایی و زمینی، اظهار کرد: از اسفندماه سال 1398 و همزمان با آغاز شیوع کرونا در کشور، باید برخی سیاست ها برای مدیریت فرایند بیماری و داشتن فرصت مناسب برای مدیریت بهتر صورت می گرفت و محدودیت هایی در تردد مرز ها ایجاد می شد.

وی اضافه نمود: ما سه نوع مرز زمینی، هوایی و دریایی داریم که در مرز های دریایی، اغلب بخش های تجاری فعال هستند و بخش های مسافری ما کمتر فعال است؛ از این رو اولویت ما مرز های زمینی و هوایی بود.

دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: قاعده ای که برای مرز های هوایی در نظر گرفته شده بود ارائه تست پی سی آر (PCR) منفی و استفاده از خدمات مسافرت هوایی بود تا زمانی که واکسناسیون فرایند روبه گسترشی در دنیا و در کشور ما داشت که مؤلفه تزریق واکسیناسیون و یا داشتن کارت واکسن به تست های پی سی آر اضافه شد.

تزریق واکسن و داشتن PCR منفی شرط عبور از مرز های کشور

وی یادآور شد: تا آبان سال 99 تردد ها در مرز های هوایی براساس این همین مولفه ها صورت می گرفت و عمدتاً تست پی سی آر و تزریق دو دز واکسن ملاک عمل بود. در مرز های زمینی نیز به علت اینکه در کشور های همسایه با مسائل زیرساختی حوزه بهداشت و سلامت روبرو بودیم، قاعده را محدودتر کردیم و صرفاً گروه هایی می توانستند تردد کنند که ترددشان ضروری بود، مانند دانشجوی های خارجی و تجار، سرمایه گذاران و رانندگان و...، در مجموع 7 گروه دارای ویزا بودند که باید به ایران می آمدند، در آنجا هم تست پی سی آر ملاک عمل بود.

قاسمی ادامه داد: امروز قاعده ای که ایران درباره تردد از مرز های زمینی و هوایی درنظر گرفته است، رعایت دو شرط، تزریق دو دز کامل واکسن و داشتن پی سی آر منفی است که این در مرز های زمینی و هوایی ملاک عمل است.

آزمایشگاه های متخلف شناسایی شده اند

مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت کشور درباره ارائه تست های پی سی آر جعلی در برخی آزمایشگاه ها، اظهار کرد: بعضاً اخباری شنیده می شود که ممکن است آزمایشگاه ها پی سی آر جعلی ارائه کنند، این ها عدد بالایی نیست و یک سری آزمایشگاه ها شناسایی و برخورد های لازم شده است.

وی ادامه داد: براساس طرح مدیریت هوشمندی استعلام فروش بلیط براساس کد ملی افراد در بستر سامانه انجام می شود و اگر شرایط واکسیناسیون افراد تعیین نباشد، شرکت های بلیط فروشی، خدمات ارائه نمی کنند.

لزوم تقویت واحد های مراقبت بهداشتی در مرز های کشور

قاسمی با اشاره به موضوع مراقبت های بهداشتی مرزی، گفت: بحث کنترل مراقبت های بهداشتی مرزی مهم است، به ویژه در مرز های زمینی و ارتباطی به کرونا ندارد، به همین علت یکی از واحد های بهداشت مراقبت مرزی در مرز ها استقرار دارد و این به نوع درجه بندی مرز ها از یک تا 3 ارتباط دارد که پزشکان و متخصصان در آن مرکز مشغول فعالیت هستند.

وی یادآور شد: این مراکز به صورت سندرومیک مراقبت هایی را انجام می دهند و از افراد علی رغم رعایت پروتکل ها و دارا بودن کارت تزریق واکسن و تست پی سی آر، تست های رپید و پی سی آر گرفته می شود و در صورت مثبت بودن اجازه ورود به کشور به آن ها داده نمی شود.

دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: در مرز ها افراد مبتلا به کرونا باید هزینه دوران قرنطنیه را شخصاً پرداخت کنند و پس از انتها قرنطینه و منفی شدن تست، می توانند وارد سرزمین اصلی ویا وطن خود شوند، یا اینکه در محل قرنطینه می توانند با پرواز بعدی کشور را ترک کنند. البته ممکن است به علت مسائل ساختاری نیروی انسانی در برخی اماکن، عملکرد بهداشت مرزی مطلوب باشد و برخی جا های دیگر میانه، اما ما اخیراً در ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادیم برای تقویت این موضوع وزارت بهداشت پیگیری کند تا مسائل را حل نماید.

آماری از تست های جعلی در دست نیست

وی درباره آمار تست های جعلی، ابراز کرد: در این باره آماری وجود ندارد، بیشتر در حدهمین برآورد ها و شنیده ها است.

ممنوعیت تردد مسافران از مبدأ 9 کشور آفریقایی و اروپایی

دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد: ما براساس ابلاغیه وزیر کشور، ممنوعیت تردد مسافران از مبدأ 8 کشور آفریقایی و کشور انگلستان را داشتیم که بیشترین چرخش سویه امیکرون را در پی داشته اند، برهمین اساس سیاست ممنوعیت تردد مسافران به صورت مستقیم و غیرمستقیم را در پیش گرفته ایم، اما ایرانی ها در این کشور ها می توانستند با رعایت الزامات بهداشتی وارد کشور شوند.

اجرای طرح تکمیلی مدیریت هوشمند، همزمان با وقوع پیک ششم

قاسمی درباره امکان وقوع پیک ششم در کشور، ابراز کرد: خدا کمک کند به آن شرایط موج های چهارم و پنجم کرونایی نرسیم، ما امروز در حال اجرایی طرح مدیریت هوشمند هستیم و پیش بینی کرده ایم که اگر کشور با یک شرایط خاص و حادی روبرو شود برابر تصمیم ستاد ملی، اقدامات تکمیلی طرح انجام شود.

چه تعداد از کارمندان واکسن نزده اند؟

وی درباره آخرین آمار کارمندان واکسن نزده، اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات دریافتی از مرجع کارکنان دستگاه های اجرایی سازمان امور استخدامی، از حدود 2میلیون و 300 هزار کارمند در کشور، تقریبا 95 درصد واکسیناسیون دو دز را انجام داده اند، اخیرا دز سوم نیز مطرح شده و درصدی از کارمندان نیز در جمعیت واکسن زده های دز سوم هستند که پیامک تزریق واکسن برای آن ها ارسال شده است. اگر میان کارکنان دستگاه های اجرایی افرادی باشند که به هر علتی واکسن نزنند هر 15 روز یکبار تست پی سی آر منفی را ارائه دهند تا بتوانند در محل کار حضور یابند.

قاسمی ادامه داد: از زمانی که طرح هوشمند را اجرا کردیم، از جمعیت کارمندان، حدود 114 هزار نفر تا آن لحظه واکسن نزده بودند که طی سه چهار مرحله 20 هزار نفر مراجعه کردند و واکسن زدند.

ثبت شرایط واکسیناسیون در فیش های حقوقی کارمندان

وی ابراز کرد: با تدبیری که سازمان امور استخدامی داشته، شرایط واکسیناسیون کارکنان در حکم حقوقی و فیش حقوقی ثبت شده است و معاونت های توسعه منابع دستگاه های براساس موضوع ماده2 قانون مدیریت بحران دسترسی به این احکام کارکنان دسترسی دارند و اگر افرادی باشند که واکسیناسیون را انجام نداده باشند از آن طریق هم به حراست ها اعلام می شود که در مبدا ورودی سازمان ها از حضور آن ها جلوگیری و به آن ها اعلام شود که شرایط واکسیناسیونشان باید معلوم شود.

دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ابراز کرد: در مجموعه های مختلف و برخی دستگاه های کشور، با کارمندان متخلف در عرصه واکسیناسیون برخورد شده است، ما لیست افراد واکسینه شده را براساس سامانه ایران من، به دستگاه ها ارائه کرده ایم تا بتوانند واکسن های خود را تزریق کنند.

وی ابراز کرد: با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم، ما با یک مشکل اساسی در حوزه واکسیناسیون روبرو بودیم، اما با تلاش های دولت اتفاق خوبی افتاده و امروز 80 درصد از جمعیت کشور واکسیناسیون شده اند و دز دوم را تزریق کرده اند.

عادی انگاری نکنید

قاسمی تأکید کرد: اخیراً موضوع سویه امیکرون مطرح است، اگر چه امیکرون از 45 روز گذشته در کشور ما شناسایی شد، اما امروز میزان ابتلا و بستری های ما افزایش یافته و آمار فوتی ها افزایش خواهد یافت. ما در این فرصتی که داریم از مردم و رسانه ها می خواهیم تلقی عادی انگاری را در کشور نداشته باشند و این پیام را منتقل نکنند چرا که ما کماکان با کرونا و مخاطرات آن موجه هستیم و باید زیست با کرونا را یاد بگیریم.

وی مطرح نمود: افرادی که واکسیناسیون آن ها تکمیل نشده و دز سوم را نزده اند حتما دز سوم را بزنند، تا انشالله شاهد روز های تلخ گذشته نباشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1188

به "آماری از تست های جعلی نداریم ، ممنوعیت تردد مسافران از 9 کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماری از تست های جعلی نداریم ، ممنوعیت تردد مسافران از 9 کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید