اعلام نامزدهای نهایی جایزه فولیو 2021 ، برنده کاستا در میان نامزدهای نهایی

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، بیش از نیمی از عناوین حاضر در فهرست اولیه جایزه فولیو توسط ناشران مستقل منتشر شده بود که در میان آن ها شاگی بین نوشته داگلاسِ برنده بوکر حضور داشت.

اعلام نامزدهای نهایی جایزه فولیو 2021 ، برنده کاستا در میان نامزدهای نهایی

فهرست نهایی دیروز اعلام شد، شاگی بین هم حذف شد اما به نظر می رسد ناشران مستقل بخت خوبی برای رسیدن به جایزه معتبر فولیو دارند. در این میان نام مونیک رافی که دو هفته پیش برنده برندگان جایزه کاستا شد بیشتر از همه به چشم می آید.

رافی که با برنده شدن در جایزه کاستا برای اولین به جدول پرفروش های مختلف راه یافت حالا شانس دریافت جایزه سی هزار پوندی فولیو را هم دارد. رافی نویسنده بریتانیایی است که در ترینیداد به جهان آمده است و قبلاً در فهرست نهایی جایزه اورنج و کاستا قرار گرفته بود.

عروس دریایی صدف سیاه درباره ماهیگیری است که آوازش یک عروس دریایی با قدمت چند قرن را جذب می نماید. رافی می گوید: از اینکه مردم کتاب را می خوانند خیلی خوشحالم و برای من اتفاقی جادویی است.

فهرست نهایی جایزه به توضیح زیر است:

عدم ظرافت نوشته آمینا کین

کار دستی نوشته سارا بائوم

عروس دریایی صدف حلزونی نوشته مونیک رافی

عزیزان من بین شیرها نوشته ریچل لانگ

بیچاره نوشته کالب فِمی

آن طور که تو بودی نوشته ایلین فیرینی

خانه رویایی: کتاب خاطرات نوشته کارمن ماریا ماچادو

روحی در گلو نوشته دوییران نی گریوفا

بیشتر نامزدهای حاضر در فهرست نهایی توسط ناشران مستقل و کوچک منتشر شده اند. عروس دریایی صدف سیاه توسط انتشارات پیپال تری منتشر شد. عدم ظرافت نوشته آمینا کین در نشر دانت انتشار یافت. روحی در گلو نوشته دوییران نی گریوفا و کار دستی نوشته سارا بائوم توسط یک نشر ایرلندی کوچک به نام ترَمپ منتشر شد. در خانه رویایی هم توسط انتشارات مستقل سرپنت تیل وارد بازار کتاب شد.

راجر رابینسون، برگزیده جایزه تی اس الیوت در سال 2019 و جایزه اونداتیه در سال 2020 ریاست هیئت داوران این دوره را به عهده دارد. سینیاد گلیسان، نامزد جایزه فولیو در سال 2020 و جان مک گرگور، نامزد سه دوره از جایزه بوکر به رابینسون در انتخاب نامزدها و برنده کمک می رسانند.

رابینسون درباره نامزدهای نهایی گفت: داوران این هشت اثر را انتخاب کردند زیرا فرم خود را خیلی جالب به چالش می کشند و روایت و اجرای فرم را هم فدای این خلاقیت نکردند.

جایزه ادبی فولیو تنها جایزه ادبی بریتانیا است که در آن شعر، داستان کوتاه، آثار غیرداستانی و رمان در یک گروه برای به دست آوردن جایزه رقابت می نمایند. آثاری که به زبان انگلیسی در بریتانیا منتشر شده اند می توانند در این رقابت شرکت نمایند و ملیت نویسنده اهمیتی ندارد.

جایزه فولیو با هدف فزونی بر جایزه من بوکر در سال 2014 ایجاد شد. نویسندگانی چون مارگارت آتوود، زادی اسمیت، و جی. ام. کوئتزی از نویسندگانی هستند که در انتخاب نامزدها و برنده با جایزه فولیو همکاری می نمایند. پیش از این نویسندگانی چون جورج ساندرز، آکیل شارما، و هشام مطر برنده جایزه فولیو شده اند.

برنده جایزه فولیو در تاریخ 24 مارس اعلام می گردد. سال گذشته کتاب زندگینامه آرشیو کودگان گمشده نوشته والریا لوئیزلی به عنوان برنده معرفی گردید و اولین زنی شد که برنده این جایزه می گردد. در سال 2019 هم مجموعه شعر مقاومت نوشته ریموند آنتروباس برنده جایزه کتاب فولیو شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 722

به "اعلام نامزدهای نهایی جایزه فولیو 2021 ، برنده کاستا در میان نامزدهای نهایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام نامزدهای نهایی جایزه فولیو 2021 ، برنده کاستا در میان نامزدهای نهایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید