راز قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ ها چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، ناخودآگاه وقتی نام قصه می آید، همه ما به یاد مادربزرگ ها و پدربزرگ هایمان می افتیم؛ کسانی که با صورت مهربان و لبخندی که در پس آن است، قصه می گفتند. قصه شاه پریان، ننه سرما، رستم و سهراب و... . گاهی وقت ها رستم بودیم و گاهی وقت ها دختر شاه پریان. هر بار با هر داستان، قهرمان آن قصه می شدیم و از اینکه در آخر قصه، جهان را نجات می دادیم، خشنود بودیم. هنوز هم وقتی به یاد کودکی می افتیم ناخودآگاه چهره پدربزرگ یا مادربزرگ در کنار شخصیت های داستانی مانند فیلم از جلوی چشمان مان عبور می نماید. چرا پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بلد بودند چگونه قصه بگویند؟ آیا در جایی درس پس داده بودند یا این هنر، بیشتر ریشه در قلب شان داشت؟

راز قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ ها چه بود؟

امروزه بچه ها و بعلاوه روش های قصه گویی برای آنها تغییر نموده است. برای همین، کتاب ها به یاری ما آمده اند تا بتوانیم بهتر قصه بگوییم. یکی از این کتاب ها رازهای قصه گویی است. این کتاب مسیر و فنون لازم برای یادگیری قصه گویی را نشان می دهد و رموز فتح قلب مستمع را عیان می نماید. در این کتاب درمی یابید قصه مجذوب کننده چگونه است؟ قصه گو چه ابزاری دارد؟ برای هر مخاطبی چه داستانی مناسب است؟ راز قصه گویی راهنمای قصه گویی برای بچه ها و بزرگ ترها است. این کتاب یاری می نماید که راوی بهتری برای قصه ها باشید.

این اثر که نوشته بآتریس مونته رو، قصه گوی اسپانیایی است و در هشت فصل و 238 صفحه به روش های کاربردی و تجربی حرفه قصه گویی می پردازد. در هر فصل، خواننده با مجموعه ای از خلاصه قصه ها و افسانه ها، تجربه های نویسنده یا راهکارهای او برای موفقیت در قصه گویی روبه رو می گردد. مونته رو در فصل های ابتدایی کتاب و گاه در فصل های بعدتر به تجربه هایی که از شنیدن قصه ها در دوران کودکی به خاطر دارد و تأثیری که پذیرفته و توضیح شیوه و تجربه قصه گویی پدربزرگش می پردازد؛ سپس با اشاره های گوناگون به کارگاه های آموزش قصه گویی که برگزار نموده، از تجربه هنرجویان خود در این کارگاه ها یاد می نماید.

بنابراین می توان کتاب را به دو بخش عمده تقسیم کرد که نویسنده کتاب، در بخش نخست مستمع ای است تحت تأثیر جادوی قصه ها که به توضیح و توصیف چگونگی اثرگذاری قصه بر زندگی و دنیا فکری خویش می پردازد و در بخش دوم که مرحله عبور از اثرپذیری و شروع اثربخشی است، خود تبدیل به قصه گویی شده است که می تواند بر دنیا دیگران تأثیر بگذارد و در کوشش است تا راز و رمز این اثرگذاری را بر خواننده آشکار کند.

نویسنده، کتابش را که از سال 2010 تا به امروز به چاپ چهارم رسیده است، برای قصه گوها، مربیان، آموزگاران، کتابداران، پدران و مادران و هر کسی که می خواهد هنر قصه گویی برای بچه ها و بزرگ ترها را شروع نموده و در آن عمیق گردد، ضروری می خواند.

بآتریس مونته رو قصه گو، نویسنده و زبان شناس است. او بیش از 18 سال است که در مراکز فرهنگی و آموزشی اسپانیا و سایر کشورها، روایت شفاهی را به مربیان و قصه گویان در همه سطوح تدریس می نماید و در کتابخانه ها، مدارس، شبکه های تلویزیونی، تماشاخانه ها و جشنواره های بین المللی متعددی در بیش از 21 کشور همانند کانادا، ایتالیا، آلمان، کلمبیا، آمریکا، هلند، مالزی، آرژانتین، برزیل، هند، سنگاپور، مراکش، ونزوئلا و بریتانیا کارگاه و سخنرانی داشته است. او سال 2009 شبکه بین المللی قصه گویان را تأسیس نموده است که بیش از 1314 عضو از 62 کشور دنیا دارد.

از مونته رو تا به امروز 17 کتاب همانند چگونه برای بچه ها قصه بگوییم، یازده علت برای قصه گویی و همین طور هنری و هیولاها، شهروندان خوب، یک هیولا در مدرسه است، من سه تا مامان دارم و دو دنیا به چاپ رسیده است. دودنیا را نیز فرزانه فخریان در ایران ترجمه نموده و به دست مخاطب فارسی زبان رسانده است.

چاپ اول ترجمه رازهای قصه گویی، زمستان سال 1394 در جشنواره بین المللی قصه گویی تهران با حضور بآتریس مونته رو و همسر نویسنده اش، انریکه پائس در کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان رونمایی شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 تیر 1402 بروزرسانی: 19 تیر 1402 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 1463

به "راز قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ ها چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ ها چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید