این نشانه در خواب را جدی بگیرید علامت یک بیماری خطرناک است

به گزارش پایگاه خبری شیرگاه نیوز، خبرنگاران : محققان انگلیسی می گویند نخستین علامت ابتلا به پارکینسون در خواب بروز می نماید.

این نشانه در خواب را جدی بگیرید علامت یک بیماری خطرناک است

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، به نقل از نشریه انگلیسی اکسپرس، بیماری پارکینسون یکی از بیماری های تلخی است که امروزه به طور گسترده در میان انسان ها دیده می گردد. این بیماری همان لرزش در شرایط استراحت است که همه گیری آن بیشتر در سنین پیری است، اما در جوانان هم دیده می گردد.

همه گیری پارکینسون در همه مناطق دنیا یکسان است. به طور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح نماینده ماده ای به نام دوپامین (که یک انتقال دهنده عصبی است) و تجمع آلفا-سینوکلئین رخ می دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در غده های قاعده ای مغز موجب نشانه های لرزش، سفتی عضلات، و کندی حرکات می گردد.

اگرچه علت بروز این بیماری کاملا تعیین نیست، اما تعیین شده که هردو فاکتور های ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند. از این میان می توان به فاکتور هایی مانند افزایش سن، پیشینه خانوادگی ابتلا به بیماری پارکینسون، جهش های ژنتیکی، جنسیت، قرار دریافت در معرض سموم دفع آفات، بعضی دارو ها و پیشینه آسیب و جراحت مغز به عنوان عوامل بروز این بیماری اشاره نمود. پژوهش های پیشین نشان می دهند 15 درصد بیماران دارای پیشینه خانوادگی ابتلا به این بیماری هستند. همچنین حدود 5 تا 10 درصد مبتلایان به پارکینسون دارای جهش ژنتیکی در یکی از صندلی های ژنی دخیل در بروز این بیماری هستند.

نکته غم انگیز ماجرا این است که این بیماری به مرور زمان بدتر می گردد. محققان می گویند تشخیص سریع بیماری در زمانی که به تازگی بدن فرد را درگیر نموده است می تواند به میزان زیادی فرایند درمان را موثرتر کند. یکی از علائم بسیار شایع ابتلا به پارکینسون را می توان در اختلالات مرتبط با خواب یافت.

بر این اساس، تحقیقات جدید دانشمندان انگلیسی نشان داده است کسانی که به اختلال رفتار حرکت سریع چشم در خواب مبتلا هستند در خطر ابتلا به پارکینسون قرار دارند. تحقیقات نشان می دهد فقدان دوپامین در مغز می تواند در آینده باعث زوال عقلی و جنون گردد.

الکساندرو آریگو، یک پزشک متخصص در این باره می گوید: دلیل اصلی وقوع بیماری پارکینسون از بین رفتن نورون های فراوری نماینده دوپامین در مغز انسان است. این بخش از مغز وظیفه کنترل حرکات انسان را برعهده دارد. همین امر منجر به بروز علائم شایعی همانند لرزش و مسائل حرکتی در اعضای بدن می گردد. با این حال، عوارض غیرحرکتی نیز وجود دارد که بیماران پارکینسون به آن دچار می شوند. از آنجا که چشم پنجره بدن به دنیا بیرون محسوب می گردد، سیستم بینایی نیز نخستین بخشی است که از اختلالات ذهنی تاثیر می پذیرد.

اختلال رفتار حرکت سریع چشم در خواب یکی از نخستین علائمی است که در بیماران مبتلا به پارکینسون قابل مشاهده است. تحقیقات نشان داده است افراد مبتلا به پارکینسون دارای التهاب در بخشی از مغز هستند که مسئول فراوری دوپامین است. همین امر می تواند منجر به بروز علائم بینایی گردد.

دانشمندان تاکید دارند سن یکی از اصلی ترین عوامل خطر در بروز بیماری پارکینسون است. اختلالات مربوط به خواب نیز به طور رایج در سن 50 تا 70 سالگی خود را نشان می دهند. مرکز سلامتی عمومی انگلستان توصیه می نماید افراد در صورت مشاهده علائم مربوط به پارکینسون سریعاً به پزشک عمومی مراجعه نمایند.

می توان با بعضی اقدامات از پیشرفت بیماری پارکینسون جلوگیری کرد. متخصصان می گویند ورزش کردن یکی از موثرترین اقدامات برای به تاخیر انداختن فرایند پیشرفت بیماری است. ورزش کردن می تواند باعث ایجاد توازن میان حرکت، فعالیت های روزانه، و تاثیرات عصبی بیماری گردد. در میان محققان درباره تاثیرات مثبت کوتاه مدت و بلند مدت ورزش کردن برای بیماران پارکینسون اتفاق نظر وجود دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: shirgahnews.ir شناسه مطلب: 490

به "این نشانه در خواب را جدی بگیرید علامت یک بیماری خطرناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این نشانه در خواب را جدی بگیرید علامت یک بیماری خطرناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید